ratelend geluid

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

ratelend geluid

Bericht door Niels » vr 6 apr, 2007 15:51

het is al vaker genoemd, maar ik kon het niet precies meer terugvinden,
ik heb een ratelend geluid wat uit de motor lijkt te komen.

het is alleen als ik het gas los laat.... hoe hoger het toerental hoe harder hij ratelt.... bij gewoon gas geven klinkt alles normaal, ook stationair loops alles als een zonnetje...

ik las ergens dat zo'n ratelend geluid heel slecht voor je motor is....
maar waar ligt het aan? en belangrijker, wat doe ik eraan?

ik weet niet 100% zeker of het uit de motor komt, maar het lijkt er wel sterk op, er zit in ieder geval niks los, want ik heb alles gecontroleerd onder de kap of het wel vast zat.....


hellup...
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 6 apr, 2007 16:48

Voordat we het ergste gaan bedenken, misschien ontstekingstijdstip beetje verkeerd.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 6 apr, 2007 16:56

Als je pingelen bedoelt, dat doet'ie juist bij volgas.
Ik denk dat het een krukas gaat worden, de beschrijving klinkt als
een bigend lager.
Heb ik een paar jaar geleden bij mijn eend gehad.
Helemaal gas los is het dan ook stil, maar juist bij gas minderen zodat de
motor niet belast wordt hoor je het duidelijk.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 6 apr, 2007 17:05

Daar zat ik ook aan te denken, maar dat is meteen zo'n serieus probleem, waar sommige behoorlijk van kunnen schrikken. Misschien heeft ie wel verkeerde bezine getankt.

Ik bedoel, misschien verstandig om eerste de eenvoudig zelf te controlleren zaken af te lopen.

Het kan ook een hangende nokvolger zijn.

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » vr 6 apr, 2007 18:54

ik heb de verkeerde bezine getankt, euro 95..... maar dat is al 5 tanks geleden minimaal.... in weet niet of het toen ontstaan is....

het is overigens niet de originele motor, die wil ik nog van de vorige eigenaar proberen over te kopen en te reviseren.....
dan krijgt hij daarna deze terug ;)
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » za 7 apr, 2007 19:13

Doet ie het ook als je in neutraal gas geeft? Dan zou je met een schroevendraaier op de kleppendeksels kunnen luisteren of het uit het blok komt.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » za 7 apr, 2007 19:32

hij doet het dus niet als ik gas geef, maar als ik het los laat...... maar ook in neutraal ja......

hoe moet ik dat precies doen dan moet die schroevendraaier?
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » za 7 apr, 2007 19:43

De schroevendraaier met de metalen kant op het blok zetten op een plek waar je vermoed waar het euvel zit en dan je oor tegen de schroevendraaier. Het geluid wordt heel mooi door de schroevendraaier door gegeven aan je oor.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » za 7 apr, 2007 19:45

en dan laat je per ongeluk je schroevenvraaier los en die raakt dan het vliegwiel en wordt met een gigantische knal weggeslingerd.... net als toen mijn oom eens iets aan de carb ging doen ik toekeek.... nog nooit zo geschrokken ;)
maar goed, ik zal het wel eens proberen als dat lukt, heb het idee dat er dan vanalles in de weg zit om goed te luisteren, maar ik zie wel....
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
Locatie: Echt

Bericht door wouter87 » zo 8 apr, 2007 17:38

euro 95 is niet verkeerd blokken waar 98 in moet kan best een keer 95 in gedaan worden. (ik zal niet zeggen dat ik van mening ben dat in elk blok 95 kan zolang er nieuwe pakkingen etc in zitten)
C'est une bonne voiture

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 8 apr, 2007 18:09

wat heeft 95 nou weer met pakkingen te maken???
Lees de faq eens of zo.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
Locatie: Echt

Bericht door wouter87 » ma 9 apr, 2007 12:13

sorry toen ik op enter duwde wist ik dat ik het fout zei. maar nu weet ik zelfniet meer precies waar het nu wel mee te maken heeft (dacht iets gelezen te hebben met kleppen). wel weet ik dat Thijs Koolen me verteld heeft dat mijn blok wat op 98 hoort te lopen makkelijk op 95 kan draaien hij zei dat 98 gemaakt was voor auto's met een hogere compressie. hij zei dus letterlijk dat ik me dat geld kon besparen.
en nogmaals sorry voor het foute advies!!
C'est une bonne voiture

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 9 apr, 2007 12:19

Hoi Wouter, zover ik weet (behalve de oude blokjes, want daar ben ik niet thuis in) heeft alleen het S6 blokje een lagere compressie om op euro95 te rijden, alle andere 600cc motoren op euro98.

Als je in een euro98 blok euro95 gebruikt gaat hij pingelen doordat euro95 vroeger ontbrandt, te vroeg voor dat blok. Je zuiger wil dan eigenlijk teruguit. Kan voor een keer geen kwaad, maar je moet er niet jaar in jaar uit mee rijden.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 9 apr, 2007 16:33

inderdaad,
een dyaneblok kan NOOIT op euro 95 lopen. al na korte afstand is het te laat en is je motor stuk. dit komt door de hogere compressie van de motor. uberhaupt, alleen visa en a644 blokken mogen op 95 rijden.
Verbruik: Afbeelding

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » ma 9 apr, 2007 17:38

Michiel van Ginkel schreef:inderdaad,
een dyaneblok kan NOOIT op euro 95 lopen. al na korte afstand is het te laat en is je motor stuk. dit komt door de hogere compressie van de motor. uberhaupt, alleen visa en a644 blokken mogen op 95 rijden.
mm en dan alleen de Visa 665 dan he
Ami 8 break

Plaats reactie