Bericht
door Hanzzl69 » vr 6 apr, 2007 19:51
Die zekeringen zijn glazen buisjes met een ijzeren stripje er in. Is het stripje heel dan is je zekering nog goed, is het gebroken .. euh .. dan is het gebroken, stuk dus.
Zet wel een nieuwe zekering terug met dezelfde waarde als de oude, tenzij die er weer net zo hard mee op houdt, dan moet je het probleem elders zoeken, ligt het niet aan de zekering. Zekeringen zijn beveiligingen tegen electrisch onheil.
Oh ja, zekeringen zitten in dat wittige plastieken kastje bovenop je schutbord, onder de motorkap, maar zo ver was je al.
Als je zekeringen goed zijn kan je nog kijken of de stroomdraadjes aan weerszijde van de zekeringen goed vast zitten en of de zekeringen niet uit de houdertjes zijn gesprongen, zulke lullige dingen gebeuren soms. Even allemaal aanduwen.
Even het schema er bij gepakt, Als je ruitenwisser het nog doet moet ook de brandstofmeter, chockelampje en oliedruklampje (dat bij het starten even aan gaat) nog gewoon meten c/q branden. Je zekering is dan nog heel (16 ampere inderdaad).
Dan is het dus waarschijnlijk gewoon je overleden relais (dat koperkleurige cilindertje onderin / achter de stuurkolom). Dan moet je een nieuwe kopen. Ik heb vorige week hetzelfde gehad, nieuwe (moderne zwarte vierkante) gekocht voor 20 euro en opgelost!
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985