alarmlichten

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

alarmlichten

Bericht door Niels » vr 23 mar, 2007 13:10

Hoi,......

lach me niet uit als m'n idee niet kan.... ik bedacht het net even snel en heb sowieso niet zoveel ervaring met electrische circuits op het aanleggen van bedrading in de berging na...

ik heb in mijn dashboard nog een gaatje over en ik heb ook nog een schakelaar over.

ik wilde hiermee een alarmlichtfunctie inbouwen in mijn dyane....

volgens onderstaande tekening. de lijnen in blauw heb ik erbij getekend en schakeling A en B worden beiden tegelijk door dezelfde schakelaar bediend...

gaat dit ergens problemen opleveren? (ontploft de handel? kortsluiting?
etc)

alvast bedankt

Afbeelding
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2067
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 23 mar, 2007 13:22

Er is geen onderstaande tekening.

edit: Nu wel

Ik zal het even nakijken vanavond maar uit mn hoofd gezegd doe ik in onze burton precies het zelfde. Aleen gebruik ik ipv 2 schakelaars 1 schakelaar met een dubelpolig ralais.

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » vr 23 mar, 2007 14:48

ik dus ook
schakeling A en B worden beiden tegelijk door dezelfde schakelaar bediend...
heb het zo getekend voor overzicht....

maar het kan ook geen kwaar voor de clignoteur? ivm met 2x zo grote stroom?
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 23 mar, 2007 15:20

Voordeel van clignonteur is dat er een bimetaal in zit als ie warm wordt verbreekt het contact, dus soort van zelfbesherming. Gevolg is dat het wat sneller zal knipperen en daardoor het contactje wat eerder zal slijten. Maar ja hoe vaak gebruik je gevarenlichten?

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » vr 23 mar, 2007 20:10

als de blauwe draad tussen A en B ook verbonden is met de gele (is er overheen getekend), en A en B worden samen bediend dmv dubbelpolige schakelaar, dan zou het volgens mij wel kunnen werken. En inderdaad; clignonteur is met bimetaaltje, knippert hooguit wat sneller. Check anders of er iets van max stroomsterkte op staat. totaal zou iets van 62 watt zijn? (2x21+2x10)

succes
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » vr 23 mar, 2007 23:07

ja die is verbonden, maar had geen zin om een bolletje te tekenen (lees vergeten)

verder kan het sneller knipperen opgevangen worden door een weerstandje in serie te plaatsen lijkt mij......
wordt denk ik dan mijn eerste dyane modificatie.,... maar ach origineel is ze al lang niet meer, hoor net van m'n oom dat de motor uit een 2cv6 komt..... :( balen :P moet em nog overhalen om de dyanemotor te reviseren, waar overigens een acadiane bak aan zit/zat... ok volgens mij ga ik offtopic dus ik hou t hierbij :P
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » vr 23 mar, 2007 23:48

Het schijnt dat 2cv's en dianes vanaf ongeveer 1980 hier al een aansluiting voor hebben in de kabelboom.

Zie het volgende topic:
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... armlichten
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

schakelaar

Bericht door Le Patron » za 24 mar, 2007 15:07

Daar zijn ook originele schakelaars voor te krijgen.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1790
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 24 apr, 2007 15:02

Ik heb een 2CV6 Club uit 1987. Links op het dashboard zit een knop voor het mistlicht achter. Nu gebruik ik het mistlicht zelden (1 a 2 keer per jaar) en zou ik eigenlijk liever alarmlichten op mn eend willen hebben. Die mis ik namelijk nog wel eens.

Alleen, hoe? Mijn kennis van electriciteit is namelijk 2 op een schaal van 10. :?

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2675
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 24 apr, 2007 15:37

klopt mijn dyane uit 1977 heeft ook al een alarmlichtschakelaar omdat eind '76 dit in frankrijk verplicht werd. In NL niet, daarom zie je hier op de dyane dashbords vaak een afdekplaatje zitten waar nog een knop in kon, maar was de knop zelf niet gemonteerd
Verbruik: Afbeelding

Koos de Kikker
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 4 apr, 2007 12:21
Locatie: De kop van Groningen

Bericht door Koos de Kikker » wo 25 apr, 2007 11:39

Houd je er wel rekening mee dat je alarmlichten ook moeten werken bij een afgezet contact? Als ik je tekening goed begrijp gaat dit alleen maar werken met het contact aan!!!
Ik doe het al in mijn eendje sinds 1982

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » wo 25 apr, 2007 12:45

Koos de Kikker schreef:Houd je er wel rekening mee dat je alarmlichten ook moeten werken bij een afgezet contact? Als ik je tekening goed begrijp gaat dit alleen maar werken met het contact aan!!!
goed dat je het even meldt.... gelukkig ben ik nog nergens aan begonnen....

tegen het sneller knipperen kwam mijn vader al met een goede oplossig, (en tsja, toen voelde ik me nogal stom dat ik daar zelf niet aan dacht)

zet er dan een weerstandje tussen.....
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 25 apr, 2007 12:54

kijk idd even bij die link die hier gepost werd. bij "moderne" eenden en zelfs wat oudere dyanes is dit dus idd een kwestie van een schakelaar op een voorgemonteerd blokje klikken, stroomdiefje losmaken (anders blijft contact aan staan bij ingeschakelde alarmlichten) en klaar ben je! dus op citromobile even een schakelaartje met dat driehoekje erop scoren (iets van 7 aansluitingen aan de achterkant). ik denk dat dit de minste moeite is, met de kleinste kans om je kabelboom te verklooien. bij een eend kun je het beste de accu + bak even verwijderen dan kun je er vrij makkelijk bij.

douwe

edit: uiteraard werkt dit op deze manier ook met afgezet contact
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1790
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 25 apr, 2007 13:16

dyane_maniac schreef:kijk idd even bij die link die hier gepost werd. bij "moderne" eenden en zelfs wat oudere dyanes is dit dus idd een kwestie van een schakelaar op een voorgemonteerd blokje klikken, stroomdiefje losmaken (anders blijft contact aan staan bij ingeschakelde alarmlichten) en klaar ben je! dus op citromobile even een schakelaartje met dat driehoekje erop scoren (iets van 7 aansluitingen aan de achterkant). ik denk dat dit de minste moeite is, met de kleinste kans om je kabelboom te verklooien. bij een eend kun je het beste de accu + bak even verwijderen dan kun je er vrij makkelijk bij.

douwe

edit: uiteraard werkt dit op deze manier ook met afgezet contact
Maarrr.... ik heb een moderne eend (1987) maar kan nergens een voorgemonteerd blokje vinden. Heb enkel een knop voor de ruitenwisser, remvloeistof en mistlicht. Daarmee is het basta.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2067
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 25 apr, 2007 13:20

Al gelukt? Waar heb je dat mooie plaatje uit geknipt? Is dat een volledig schema. Zou ik ook wel willen hebben dan. Lekker duidelijk zo te zien.

Plaats reactie