Blauwe tuimelaars
Blauwe tuimelaars
Ik was gister mijn olie aan het verversen en mijn kleppen (weer) aan het stellen toen mij opviel dat mijn tuimelaars behoorlijk blauw waren (niet dronken) wat betekend dat ze behoorlijk warm geweest zijn.
Zowel uitlaat:
als inlaat:
Eigenlijk is de vraag is dit een "normaal" verschijnsel of is het blokje wel heel warm geweest.
Toen ik ze voor het "eerst" stelde deed ik dat met een beurtje en de uitlaat stond iets aan de krappe kant. Uiteraard weer netjes op 0.2mm gesteld (visa)......compressie is ok, 9 bar aanbeide kanten. Dus het lijkt erop dat de kleppen dit warme avontuur overleeft hebben.
Wat koeling betreft, ik heb nu sinds een jaar een nieuw chassis en daar zit een mehari beschermingsplaat onder...kan dat er ook voor zorgen dat mijn blok veel warmer word? Dan heb ik vooral over lange vakantie trips naar warme oorden.
Sinds de wissel liep het blokje eigenlijk niet heel lekker meer, vooral stationair liep die heel erg te schudden. Na het spruitstuk losgehad te hebben en de carb schoongemaakt te hebben gaat het nu iets beter. Ook het stationaire mengsel is weer opnieuw gesteld maar helemaal top is het nog steeds niet. Ook wil hij nog wel eens hikken als ik constate snelheid rij.
Ik begin een beetje met mn handen in het haar te zitten, hij moet over een maandje weer op pad naar zuidfrankrijk en hoop dat jullie nog tips hebben die mijn probleempje kunnen verhelpen.
Voor alle duidelijkheid, het betreft een visa V06/644.
Zowel uitlaat:
als inlaat:
Eigenlijk is de vraag is dit een "normaal" verschijnsel of is het blokje wel heel warm geweest.
Toen ik ze voor het "eerst" stelde deed ik dat met een beurtje en de uitlaat stond iets aan de krappe kant. Uiteraard weer netjes op 0.2mm gesteld (visa)......compressie is ok, 9 bar aanbeide kanten. Dus het lijkt erop dat de kleppen dit warme avontuur overleeft hebben.
Wat koeling betreft, ik heb nu sinds een jaar een nieuw chassis en daar zit een mehari beschermingsplaat onder...kan dat er ook voor zorgen dat mijn blok veel warmer word? Dan heb ik vooral over lange vakantie trips naar warme oorden.
Sinds de wissel liep het blokje eigenlijk niet heel lekker meer, vooral stationair liep die heel erg te schudden. Na het spruitstuk losgehad te hebben en de carb schoongemaakt te hebben gaat het nu iets beter. Ook het stationaire mengsel is weer opnieuw gesteld maar helemaal top is het nog steeds niet. Ook wil hij nog wel eens hikken als ik constate snelheid rij.
Ik begin een beetje met mn handen in het haar te zitten, hij moet over een maandje weer op pad naar zuidfrankrijk en hoop dat jullie nog tips hebben die mijn probleempje kunnen verhelpen.
Voor alle duidelijkheid, het betreft een visa V06/644.
Even een update, heb weer even de compressie gemeten. Wel iets lastiger met spatborden erop. Klein beetje lekage maar komen dan toch nog tot de 8 bar. Echter het verschil hoe die er komt....
ik heb er maar 2 filmpjes van gemaakt, duidelijk is dat de rechter er in één keer komt. En de linker heeft er een paar slagen voor nodig...
Even "doel opslaan" anders geven de filmpjes een error...weet niet waarom.
http://www.xs4all.nl/~adsl0090/foto/links.mpg
http://www.xs4all.nl/~adsl0090/foto/rechts.mpg
ik heb er maar 2 filmpjes van gemaakt, duidelijk is dat de rechter er in één keer komt. En de linker heeft er een paar slagen voor nodig...
Even "doel opslaan" anders geven de filmpjes een error...weet niet waarom.
http://www.xs4all.nl/~adsl0090/foto/links.mpg
http://www.xs4all.nl/~adsl0090/foto/rechts.mpg
-
- Beginner
- Berichten: 6
- Lid geworden op: di 2 jan, 2007 17:00
- Locatie: Enschede
Beste Tom,
Ik heb precies hetzelfde, maar mijn motor loopt als een zonnetje. Wel rij ik op LPG, dus is de temperatuur sowieso hoger. Ik ben dus ook nieuwsgierig naar de reactie van anderen.
Toen ik onlangs de kleppen stelde, stonden drie van de vier kleppen strak, dus zonder enige speling. Ik heb ze weer normaal gesteld op 0,2 mm. Wellicht moet ik omdat ik op LPG rij naar 0,25 toe.
Ik heb precies hetzelfde, maar mijn motor loopt als een zonnetje. Wel rij ik op LPG, dus is de temperatuur sowieso hoger. Ik ben dus ook nieuwsgierig naar de reactie van anderen.
Toen ik onlangs de kleppen stelde, stonden drie van de vier kleppen strak, dus zonder enige speling. Ik heb ze weer normaal gesteld op 0,2 mm. Wellicht moet ik omdat ik op LPG rij naar 0,25 toe.
Be ducked
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
joh, nisk aan de hand. De tuimelaar einden zijn gehard met warmte, en dat is die verkleuring die je ziet. Hebben ze allemaal. Al die wazige antwoorden hier ...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
In wel een logisische verklaring...zonnesteek waarschijnlijk.
Hij loopt nu alweer een stuk beter, gister bij de apk heeft de keurmeester mijn stationaire mensgel 1,5 slag armer gezet vanwege mijn co (hij telde voor me, de fijne man). Het was gister een stuk warmer als toen ik hem gesteld had. (weer glansrijk door de apk ovreigens.)
En LE, mijn uitlaat stond op 0,15...dus ook niet zo dramatisch voor even.
Hij loopt nu alweer een stuk beter, gister bij de apk heeft de keurmeester mijn stationaire mensgel 1,5 slag armer gezet vanwege mijn co (hij telde voor me, de fijne man). Het was gister een stuk warmer als toen ik hem gesteld had. (weer glansrijk door de apk ovreigens.)
En LE, mijn uitlaat stond op 0,15...dus ook niet zo dramatisch voor even.