Blauwe tuimelaars

Plaats reactie
Tom
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 22 okt, 2003 11:59

Blauwe tuimelaars

Bericht door Tom » zo 22 apr, 2007 10:36

Ik was gister mijn olie aan het verversen en mijn kleppen (weer) aan het stellen toen mij opviel dat mijn tuimelaars behoorlijk blauw waren (niet dronken) wat betekend dat ze behoorlijk warm geweest zijn.

Zowel uitlaat:

Afbeelding

als inlaat:

Afbeelding

Eigenlijk is de vraag is dit een "normaal" verschijnsel of is het blokje wel heel warm geweest.

Toen ik ze voor het "eerst" stelde deed ik dat met een beurtje en de uitlaat stond iets aan de krappe kant. Uiteraard weer netjes op 0.2mm gesteld (visa)......compressie is ok, 9 bar aanbeide kanten. Dus het lijkt erop dat de kleppen dit warme avontuur overleeft hebben.

Wat koeling betreft, ik heb nu sinds een jaar een nieuw chassis en daar zit een mehari beschermingsplaat onder...kan dat er ook voor zorgen dat mijn blok veel warmer word? Dan heb ik vooral over lange vakantie trips naar warme oorden.

Sinds de wissel liep het blokje eigenlijk niet heel lekker meer, vooral stationair liep die heel erg te schudden. Na het spruitstuk losgehad te hebben en de carb schoongemaakt te hebben gaat het nu iets beter. Ook het stationaire mengsel is weer opnieuw gesteld maar helemaal top is het nog steeds niet. Ook wil hij nog wel eens hikken als ik constate snelheid rij.

Ik begin een beetje met mn handen in het haar te zitten, hij moet over een maandje weer op pad naar zuidfrankrijk en hoop dat jullie nog tips hebben die mijn probleempje kunnen verhelpen.

Voor alle duidelijkheid, het betreft een visa V06/644.

Tom
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 22 okt, 2003 11:59

Bericht door Tom » zo 22 apr, 2007 12:41

Even een update, heb weer even de compressie gemeten. Wel iets lastiger met spatborden erop. Klein beetje lekage maar komen dan toch nog tot de 8 bar. Echter het verschil hoe die er komt....

ik heb er maar 2 filmpjes van gemaakt, duidelijk is dat de rechter er in één keer komt. En de linker heeft er een paar slagen voor nodig...

Even "doel opslaan" anders geven de filmpjes een error...weet niet waarom.

http://www.xs4all.nl/~adsl0090/foto/links.mpg

http://www.xs4all.nl/~adsl0090/foto/rechts.mpg

Duckbuilder
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 2 jan, 2007 17:00
Locatie: Enschede

Bericht door Duckbuilder » zo 22 apr, 2007 21:25

Beste Tom,

Ik heb precies hetzelfde, maar mijn motor loopt als een zonnetje. Wel rij ik op LPG, dus is de temperatuur sowieso hoger. Ik ben dus ook nieuwsgierig naar de reactie van anderen.

Toen ik onlangs de kleppen stelde, stonden drie van de vier kleppen strak, dus zonder enige speling. Ik heb ze weer normaal gesteld op 0,2 mm. Wellicht moet ik omdat ik op LPG rij naar 0,25 toe.
Be ducked

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 23 apr, 2007 16:49

Zijn de uiteinden niet gehard? Ik heb er eerlijk gezegd niet op gelet toen ik de deksels eraf had.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 23 apr, 2007 16:51

ik heb dat ook aan een kant, in mijn huidige blok geen idee hoe dat komt, slechte koeling ofzo?

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 23 apr, 2007 16:53

Ohw aan één kant... dan is het dus niet door eventueel harden. Ik kan me voorstellen dat de klep heet wordt als ie te strak afgesteld staat en het op die manier doorgeeft aan de tuimelaar.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » do 26 apr, 2007 09:06

De tuimelaaruiteinden zijn gehard, dat is wat je ziet dus dat is niets ernstigs, pas als een tuimelaar niet gehard is zou ik me zorgen gaan maken.

Groetjes Bart

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 26 apr, 2007 19:47

Hoe strak stonden je kleppen eigenlijk ?
Afblijven.

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Bericht door Sjaak S. » do 26 apr, 2007 21:52

Zijn de tuimelaars aan 1 kant blauw? Dan kan ik me voorstellen dat het oliekanaal naar deze kop verstopt is, dat kun je controleren door de motor even te laten lopen met de kleppendeksel eraf: dan moet je de olie zien komen.
succes

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » do 26 apr, 2007 21:55

joh, nisk aan de hand. De tuimelaar einden zijn gehard met warmte, en dat is die verkleuring die je ziet. Hebben ze allemaal. Al die wazige antwoorden hier ...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Tom
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 22 okt, 2003 11:59

Bericht door Tom » vr 27 apr, 2007 09:56

In wel een logisische verklaring...zonnesteek waarschijnlijk.

Hij loopt nu alweer een stuk beter, gister bij de apk heeft de keurmeester mijn stationaire mensgel 1,5 slag armer gezet vanwege mijn co (hij telde voor me, de fijne man). Het was gister een stuk warmer als toen ik hem gesteld had. (weer glansrijk door de apk ovreigens.)

En LE, mijn uitlaat stond op 0,15...dus ook niet zo dramatisch voor even.

Plaats reactie