Geen contact...
-
- Gebruiker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
- Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht
Geen contact...
Ik ben onderhand al weer een redelijk eind gevorderd met de opbouw van mijn - compleet gerestaureerde - eend, maar bij het aansluiten van de accu gisteravond kwam het volgende probleem naar voren:
De startmotor draait wel, maar geen contact!
En zo is het lastig ontsteking afstellen.
Wat momenteel allemaal aangesloten is op de kabelboom, van achter naar voor: achterlichten, benzinemeter, dashboard (mistachterlicht, alarmlicht, ruitenwissers, testknopje remvloeistoflampje), lichtschakelaars. rempedaal, choke, ruitenwissers, contactslot, accu, zekeringenkastje, spanningsregelaar, dynamo, remvloeistofmeter, startmotor, claxon en testlampje op aansluitingen bobine.
En wat doet het? Alleen de claxon! En ok, in het begin deed de dashboardverlichting het ook, inclusief een achterlicht.
Draai ik de sleutel om, dan draait de startmotor en branden de twee rode lampjes op het dashboard.
Wie weet waar het probleem kan zitten, of hoe ik alles systematisch door kan meten?
Het lijkt me leuk als ik de motor deze week nog voor het eerst in ruim een half jaar kan starten....
De startmotor draait wel, maar geen contact!
En zo is het lastig ontsteking afstellen.
Wat momenteel allemaal aangesloten is op de kabelboom, van achter naar voor: achterlichten, benzinemeter, dashboard (mistachterlicht, alarmlicht, ruitenwissers, testknopje remvloeistoflampje), lichtschakelaars. rempedaal, choke, ruitenwissers, contactslot, accu, zekeringenkastje, spanningsregelaar, dynamo, remvloeistofmeter, startmotor, claxon en testlampje op aansluitingen bobine.
En wat doet het? Alleen de claxon! En ok, in het begin deed de dashboardverlichting het ook, inclusief een achterlicht.
Draai ik de sleutel om, dan draait de startmotor en branden de twee rode lampjes op het dashboard.
Wie weet waar het probleem kan zitten, of hoe ik alles systematisch door kan meten?
Het lijkt me leuk als ik de motor deze week nog voor het eerst in ruim een half jaar kan starten....
Eend goed, al goed.
- Duintje
- Moderator
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
- Locatie: Westland
- Contacteer:
met een elektrisch schema (zie http://alledag.2cv.nl ), wat gezond verstand en een multimeter moet het te doen zijn lijkt me.
Maar de startmotor draait wel, maar je hebt geen contact ?
Wat bedoel je mey "geen contact" ?
Marcel
Maar de startmotor draait wel, maar je hebt geen contact ?
Wat bedoel je mey "geen contact" ?
Marcel
Re: Geen contact...
Wat bedoel je met omdraaien? Standje 1 of 2? Stand 1 is contact, 2 is startmotor. Misschien heb je draadjes verkeerd om op contactslot gezet? Of de contactrol (onderkant contactslot) verkeerd gemonteerd? Draadjes bij bobine goed vast? Ook de juiste draadjes aan de bobine (dus niet van verlichting, claxon of clignoteurs)?Pieter schreef:Draai ik de sleutel om, dan draait de startmotor en branden de twee rode lampjes op het dashboard.
La vie est belle.
-
- Gebruiker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
- Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht
Het antwoord
Ik heb de oplossing gevonden, was niet echt een/enkelvoudig
1) ik had ooit opgeschreven hoe de draden aan het contactslot moesten zitten, maar dat was van een andere kabelboom. Bij degene die ik geplaatst heb, was er 20 cm extra aangezet omdat het contactslot vervangen was door een van een ax op een andere plek. Hierbij hadden ze dus de twee stekkers met gele draden verkeerd om aangesloten. Dit verwisseld, en mijn ruitenwisser en chokelampje deden het!
Maar nog steeds geen contact.... dus verdergezocht.
2) de nieuwe contactpuntjes+condensator bleken waardeloos. Er tegenaan tikken kon al verschil maken tussen open/dicht. Waarschijnlijk zat het probleem in de condensator, maar zeker weet ik het niet. Dus nieuwe puntjes gekocht bij de buurman (Harry) en deze ga ik vanavond monteren. Dit keer echte duceliers.
Maar nog steeds geen remlicht / alarmlichten.... dus verdergezocht.
3) maar eens gaan zoeken bij de zekeringen... inderdaad, contactje wat verweerd, de zekering op zijn plaats gedrukt houden en wel knipperen/remmen.
Maar nog steeds geen mistachterlicht... dus verder zoeken.
Het lampje doet het, de zekering is in dit geval in orde, de kabel naar achteren is niets mis mee. Alleen geen spanning over de zekering. Dus eens kijken wat er mis kan zijn in de draad van de startmotor naar de zekeringenkast.
We zijn er dus bijna, en vanavond wordt het dus starten! (als er niet nog iets mis gaat.... )[/b]
1) ik had ooit opgeschreven hoe de draden aan het contactslot moesten zitten, maar dat was van een andere kabelboom. Bij degene die ik geplaatst heb, was er 20 cm extra aangezet omdat het contactslot vervangen was door een van een ax op een andere plek. Hierbij hadden ze dus de twee stekkers met gele draden verkeerd om aangesloten. Dit verwisseld, en mijn ruitenwisser en chokelampje deden het!
Maar nog steeds geen contact.... dus verdergezocht.
2) de nieuwe contactpuntjes+condensator bleken waardeloos. Er tegenaan tikken kon al verschil maken tussen open/dicht. Waarschijnlijk zat het probleem in de condensator, maar zeker weet ik het niet. Dus nieuwe puntjes gekocht bij de buurman (Harry) en deze ga ik vanavond monteren. Dit keer echte duceliers.
Maar nog steeds geen remlicht / alarmlichten.... dus verdergezocht.
3) maar eens gaan zoeken bij de zekeringen... inderdaad, contactje wat verweerd, de zekering op zijn plaats gedrukt houden en wel knipperen/remmen.
Maar nog steeds geen mistachterlicht... dus verder zoeken.
Het lampje doet het, de zekering is in dit geval in orde, de kabel naar achteren is niets mis mee. Alleen geen spanning over de zekering. Dus eens kijken wat er mis kan zijn in de draad van de startmotor naar de zekeringenkast.
We zijn er dus bijna, en vanavond wordt het dus starten! (als er niet nog iets mis gaat.... )[/b]
Eend goed, al goed.
-
- Gebruiker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
- Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht
HET BEEST LEEFT WEER!!!!
het koste wat moeite, aangezien de benzineleidingen volledig leeg waren, maar na een paar scheutjes benzine direct in de carburateur, kwam ze tot leven!
Nu alleen nog even vinden wat er mis is met de draad van startmotor naar zekering voor mistachterlicht, en de lichtschakelaar even schoonmaken, en de electriek is klaar.
het koste wat moeite, aangezien de benzineleidingen volledig leeg waren, maar na een paar scheutjes benzine direct in de carburateur, kwam ze tot leven!
Nu alleen nog even vinden wat er mis is met de draad van startmotor naar zekering voor mistachterlicht, en de lichtschakelaar even schoonmaken, en de electriek is klaar.
Eend goed, al goed.