Geen contact...

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Gesloten
Pieter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht

Geen contact...

Bericht door Pieter » di 9 mar, 2004 22:33

Ik ben onderhand al weer een redelijk eind gevorderd met de opbouw van mijn - compleet gerestaureerde - eend, maar bij het aansluiten van de accu gisteravond kwam het volgende probleem naar voren:

De startmotor draait wel, maar geen contact!

En zo is het lastig ontsteking afstellen.

Wat momenteel allemaal aangesloten is op de kabelboom, van achter naar voor: achterlichten, benzinemeter, dashboard (mistachterlicht, alarmlicht, ruitenwissers, testknopje remvloeistoflampje), lichtschakelaars. rempedaal, choke, ruitenwissers, contactslot, accu, zekeringenkastje, spanningsregelaar, dynamo, remvloeistofmeter, startmotor, claxon en testlampje op aansluitingen bobine.

En wat doet het? Alleen de claxon! En ok, in het begin deed de dashboardverlichting het ook, inclusief een achterlicht.
Draai ik de sleutel om, dan draait de startmotor en branden de twee rode lampjes op het dashboard.

Wie weet waar het probleem kan zitten, of hoe ik alles systematisch door kan meten?

Het lijkt me leuk als ik de motor deze week nog voor het eerst in ruim een half jaar kan starten....
Eend goed, al goed.

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » di 9 mar, 2004 23:00

met een elektrisch schema (zie http://alledag.2cv.nl ), wat gezond verstand en een multimeter moet het te doen zijn lijkt me.

Maar de startmotor draait wel, maar je hebt geen contact ?
Wat bedoel je mey "geen contact" ?

Marcel

Pieter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht

Bericht door Pieter » wo 10 mar, 2004 18:20

geen spanning op de ontsteking, ruitenwissers, en alle andere dingen die via het contact geschakeld zitten
Eend goed, al goed.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 598
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Geen contact...

Bericht door Handjes » wo 10 mar, 2004 19:01

Pieter schreef:Draai ik de sleutel om, dan draait de startmotor en branden de twee rode lampjes op het dashboard.
Wat bedoel je met omdraaien? Standje 1 of 2? Stand 1 is contact, 2 is startmotor. Misschien heb je draadjes verkeerd om op contactslot gezet? Of de contactrol (onderkant contactslot) verkeerd gemonteerd? Draadjes bij bobine goed vast? Ook de juiste draadjes aan de bobine (dus niet van verlichting, claxon of clignoteurs)?
La vie est belle.

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Bericht door Job » do 11 mar, 2004 17:28

wel alle zekeringen erin en heel?

Pieter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht

Het antwoord

Bericht door Pieter » do 11 mar, 2004 19:39

Ik heb de oplossing gevonden, was niet echt een/enkelvoudig

1) ik had ooit opgeschreven hoe de draden aan het contactslot moesten zitten, maar dat was van een andere kabelboom. Bij degene die ik geplaatst heb, was er 20 cm extra aangezet omdat het contactslot vervangen was door een van een ax op een andere plek. Hierbij hadden ze dus de twee stekkers met gele draden verkeerd om aangesloten. Dit verwisseld, en mijn ruitenwisser en chokelampje deden het!

Maar nog steeds geen contact.... dus verdergezocht.

2) de nieuwe contactpuntjes+condensator bleken waardeloos. Er tegenaan tikken kon al verschil maken tussen open/dicht. Waarschijnlijk zat het probleem in de condensator, maar zeker weet ik het niet. Dus nieuwe puntjes gekocht bij de buurman (Harry) en deze ga ik vanavond monteren. Dit keer echte duceliers.

Maar nog steeds geen remlicht / alarmlichten.... dus verdergezocht.

3) maar eens gaan zoeken bij de zekeringen... inderdaad, contactje wat verweerd, de zekering op zijn plaats gedrukt houden en wel knipperen/remmen.

Maar nog steeds geen mistachterlicht... dus verder zoeken.

Het lampje doet het, de zekering is in dit geval in orde, de kabel naar achteren is niets mis mee. Alleen geen spanning over de zekering. Dus eens kijken wat er mis kan zijn in de draad van de startmotor naar de zekeringenkast.

We zijn er dus bijna, en vanavond wordt het dus starten! (als er niet nog iets mis gaat.... )[/b]
Eend goed, al goed.

Gast

Bericht door Gast » vr 12 mar, 2004 08:24

Ik ben benieuwd :lol: !!!!!!!!!!!!!! over ongeveer een half jaar moet mijn eend ook af zijn en dan komt het spannende moment..................Starten :lol: :roll:

Job

Gebruikersavatar
revi
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 667
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 14:30
Locatie: Den Haag

Bericht door revi » vr 12 mar, 2004 11:27

Pieter laat ons in spanning ... en de auto ook onder spanning hoop ik!

Vertel!!! Doet ie het?
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969

Pieter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht

Bericht door Pieter » vr 12 mar, 2004 19:12

HET BEEST LEEFT WEER!!!!

het koste wat moeite, aangezien de benzineleidingen volledig leeg waren, maar na een paar scheutjes benzine direct in de carburateur, kwam ze tot leven!

Nu alleen nog even vinden wat er mis is met de draad van startmotor naar zekering voor mistachterlicht, en de lichtschakelaar even schoonmaken, en de electriek is klaar.
Eend goed, al goed.

Gesloten