contact uit = licht uit

Foxtrot Hotel
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 15:37
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

contact uit = licht uit

Bericht door Foxtrot Hotel » do 17 mei, 2007 15:58

Er is al eerder over geschreven bij Electrisch Algemeen -> Zoemer.
Daar werd geopperd om ipv een zoemer de verlichting via een relais op
het contactslot aan te sluiten. En ook het electrisch-schema geeft een hoop inzicht.
Maar waar moet er nou fysiek het één op het ander aangesloten worden?
Zie afbeeldingen.
Wat is nou A, B en C bij het contactslot?
Als ik G&H of E&F losmaak dan gaat de verlichting uit. Maar welke(n)
moet(en) via het contact slot gaan lopen?
Als ik dat weet kan ik dan de verlichtingsdraden in het (omcirkelde)
kroonsteentje pluggen, met nog een relais en een zekering ertussen?

Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt. En als het al ergens blijkt te staan, mijn excusses.

groet Ruben, team Foxtrot Hotel
-=Not All That Wander Are Lost=-

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » vr 18 mei, 2007 15:07

85 op het relais moet naar A op het contactslot
86 op het relais kan naar B op het contactslot
De gele draad E achter de lichtschakelaar is volgens mij de voeding ( als die los is doet je licht en je claxon het niet meer ).
Deze draad wordt onderbroken en de helften gaan naar de 30 en de 87 op het relais.
Het enige wat ik niet zeker weet is de voedingsdraad van de lichtschakelaar, maar dat kan je uitproberen zoals ik heb beschreven.

Succes
Daffy

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: contact uit = licht uit

Bericht door Handjes » vr 18 mei, 2007 16:57

Een kroonsteentje in het startcircuit :shock: :? ?!
La vie est belle.

Foxtrot Hotel
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 15:37
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Foxtrot Hotel » za 19 mei, 2007 18:46

Daffy schreef:85 op het relais moet naar A op het contactslot
86 op het relais kan naar B op het contactslot
De gele draad E achter de lichtschakelaar is volgens mij de voeding ( als die los is doet je licht en je claxon het niet meer ).
Deze draad wordt onderbroken en de helften gaan naar de 30 en de 87 op het relais.
Het enige wat ik niet zeker weet is de voedingsdraad van de lichtschakelaar, maar dat kan je uitproberen zoals ik heb beschreven.

Succes
Daffy
Allereerst, Daffy Bedankt!

Ik had inmiddels ook met een vriend van mij zitten puzzelen op papier.
Wij kwamen ongeveer op hetzelfde uit. Wat wij anders hadden bedacht is 85 en 86 tussen A OF B, en niet A & B.
(Ik zeg A OF B omdat ik even niet weet welke draad pas spanning krijgt als het contact in stand 1 staat.)
Het zou alle twee moeten werken als ik het (als leek) zo bekijk.
Is de reden hiervoor misschien dat wanneer het relais bezwijkt ook stand 1 niet meer werkt? Of zijn er nog meer redenen?

iig heel erg bedankt voor het advies, het begint allemaal een beetje te dagen.

Groet Ruben, team Foxtrot Hotel
-=Not All That Wander Are Lost=-

Foxtrot Hotel
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 15:37
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: contact uit = licht uit

Bericht door Foxtrot Hotel » za 19 mei, 2007 18:48

Handjes schreef:Een kroonsteentje in het startcircuit :shock: :? ?!
Ja ach het kroonsteentje is een erfenis, maar kan dit kwaad dan?

Groet Ruben, team foxtrot Hotel
-=Not All That Wander Are Lost=-

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: contact uit = licht uit

Bericht door Handjes » za 19 mei, 2007 19:47

Foxtrot Hotel schreef:
Handjes schreef:Een kroonsteentje in het startcircuit :shock: :? ?!
Ja ach het kroonsteentje is een erfenis, maar kan dit kwaad dan?

Groet Ruben, team foxtrot Hotel
Die bedrading is niet voor niets lekker dik. Een kroonsteentje is een potentieel zwakke schakel in het circuit. Je hebt alle stroom nodig voor het starten die je kunt krijgen immers.
La vie est belle.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 20 mei, 2007 01:15

En wat te denken van je verlichting, alles gaat door die gele draad als ik me niet vergis.

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » zo 20 mei, 2007 10:52

Wij kwamen ongeveer op hetzelfde uit. Wat wij anders hadden bedacht is 85 en 86 tussen A OF B, en niet A & B.


Als je 85 & 86 aansluit op A & B , gaat het licht uit TIJDENS het starten.
Het voordeel hiervan is , dat de accu geen vermogen hoeft te leveren voor verlichting en startmotor.

Daffy

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

contact uit is lampen uit

Bericht door frenkie » zo 17 jun, 2007 14:14

ook namens mij: Daffy bedankt, heel erg makkelijk!

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2069
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: contact uit = licht uit

Bericht door Erikjan » zo 17 jun, 2007 15:16

Handjes schreef: Die bedrading is niet voor niets lekker dik. Een kroonsteentje is een potentieel zwakke schakel in het circuit. Je hebt alle stroom nodig voor het starten die je kunt krijgen immers.
Dit is niet helemaal juist, de meeste stroom voor het straten gaat door de dikke kabels die van de accu naar de startmotor lopen. De draad bij het contactslot is voor het aansturen van het startrelais. Maar dat neemt niet weg dat een kroonsteen in de bedrading een soort nood oplossing is naar mijn mening. Er zitten schroefjes in die kunnen los trillen.

Foxtrot Hotel
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 15:37
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Foxtrot Hotel » di 19 jun, 2007 23:19

Daffy schreef:85 op het relais moet naar A op het contactslot
86 op het relais kan naar B op het contactslot
De gele draad E achter de lichtschakelaar is volgens mij de voeding ( als die los is doet je licht en je claxon het niet meer ).
Deze draad wordt onderbroken en de helften gaan naar de 30 en de 87 op het relais.
Het enige wat ik niet zeker weet is de voedingsdraad van de lichtschakelaar, maar dat kan je uitproberen zoals ik heb beschreven.

Succes
Daffy
Daffy Bedankt,

Ik heb de relais en de zekering onlangs ingbouwd. Ik ben nieuw hiermee maar het zat in 1 keer goed. Heel blij.
Bedankt voor de hulp.

Groet, Ruben Zeegers, team Foxtrot Hotel
-=Not All That Wander Are Lost=-

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Re: contact uit = licht uit

Bericht door flusc » wo 20 jun, 2007 08:05

djjr schreef:
Handjes schreef: Die bedrading is niet voor niets lekker dik. Een kroonsteentje is een potentieel zwakke schakel in het circuit. Je hebt alle stroom nodig voor het starten die je kunt krijgen immers.
Dit is niet helemaal juist, de meeste stroom voor het straten gaat door de dikke kabels die van de accu naar de startmotor lopen. De draad bij het contactslot is voor het aansturen van het startrelais. Maar dat neemt niet weg dat een kroonsteen in de bedrading een soort nood oplossing is naar mijn mening. Er zitten schroefjes in die kunnen los trillen.
juist, en die stuurstroom is zeker geen 16A (dat is wat de meeste kroonstenen mogen hebben), voor de rest , lekker aanschroeven maar :-)
het is wel niet de mooiste oplossing maar wel efficient. beter zou zijn de draden aan elkaar te solderen en krimpkous erover
vroem vroem

Matchless
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 8 aug, 2005 09:39
Locatie: Amsterdam

Bericht door Matchless » do 21 jun, 2007 12:34

Kroonstenen in een auto zijn wat mij betreft taboe. Niet omdat ze de stroom niet aankunnen, dat zal wel gaan, de contacten zijn dik genoeg doorgaans. Maar inderdaad zijn ze in een auto een bron van storing. Corrosie kan optreden en lostrillen. Leuk als je plusdraadje lostrilt en tegen het plaatwerk aankomt. Binnen korte tijd een rokend afgebrand eendje.

Bedrading in de auto dien je altijd met z.g kabelschoentjes en een AMP tang vast te maken (kwalitatief goede schoentjes gebruiken) of inderdaad met solderen en krimpkous te verbinden.

KROONSTEENTJES ZIJN VOOR DE LAMPIES THUIS !! :lol:
Beter een eend dan geen eend

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » do 21 jun, 2007 15:38

Matchless schreef: KROONSTEENTJES ZIJN VOOR DE LAMPIES THUIS !! :lol:
zelf dat mag al niet meer in belgië :-)
vroem vroem

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » vr 29 jun, 2007 07:36

Wordt er niet een beetje overdreven wat betreft het functioneren van kroonsteentjes in autoelectronica ?
Er zijn goed werkende radioversterkers in de handel , waar de voedingsdraden op de ,,kroonsteenmanier '' worden bevestigd. Hetzelfde geldt voor zekeringkastjes.
Voor de mensen die idolaat zijn van kabelschoentjes : volgens mij bestaat er geen slechtere verbinding.
Zonder uitzondering , en ongeacht de kwaliteit , oxideren kabelschoenen in een vochtige omgeving op korte termijn al.
Voorbeeld zijn wel de kabelschoenverbindingen van de koplampen bij een 2CV.
Niet zelden haalt men deze uit elkaar, waarna ze , na monteren , eerst moeten worden geschuurd , omdat ze zo veel weerstand hebben , dat het isolatoren zijn geworden. En deze schoentjes zijn van messing !!
Toegegeven, ik vind het geen gezicht, kroonsteentjes in een electrisch circuit van een auto , maar het is een oplossing , en zeker niet slechter dan kabelschoenen.
De perfecte manier is nog steeds solderen en krimpkous !

Daffy

Plaats reactie