lange bak

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

lange bak

Bericht door Ramon » wo 30 mei, 2007 22:11

ik wil eens gaan kijken of ik een lange bak kan gaan maken.
ik heb namelijk een 2cv6 bak (trommels)
en een kapotte dyane 6 bak (SCHIJVEN)

heeft er iemand wat tips en evt een goede beschrijving
of is er iemand die mij hiermee wil helpen!!

thanks

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
Locatie: s heerenbroek

Bericht door THE SPITFIRE » do 31 mei, 2007 06:51

niet doen.
of je moet je vliegwiel laten afdraaien.
want het wodt machtig traag met op trekken... :lol:
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 31 mei, 2007 09:34

hé Ramon, ik heb pas zo'n bak gemaakt, voor m'n visablok, en helemaal afgesteld (hier heb je speciaal gereedschap voor nodig!!! en kan echt niet zonder) ik heb gemerkt dat er meestal heel wat slechte onderdelen in een bak zitten en je er 3-4 nodig hebt om een goede te maken (als je alles hergebruikt)

verder over de bak zelf, de bak is aan de lange kant voor een visablok zonder turbotube issie zelfs te lang (in een eend) nu met turbotube gaat het net, maar vooral boven de 100 wordt ie erug traag.... ik weet nog niet of ik deze bak erin hou, eerst nog maar een paar 100 km rijden.

mijn advies: hou het lekker bij een acabak (heb je al meteen een lange spline)

ik heb trouwens al het een en ander hierover gezegt in 123 op visablok en haperende ontsteking (ook bij visaconversie) misschien staat daar nog iets tussen wat van nut kan zijn en wat ik nog niet verteld heb.

anders rij maar een keer mee op SDE.

greetzzzzzzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 31 mei, 2007 10:41

arjan,

ik heb een afgedraaid vliegwiel en 650 cc

rusty kan ik dan alsnog van die 2 een bak maken, omdat de eenden bak goed is maar de dyane bak niet. kan ik hem zo maken dat het niet te lang word?

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 31 mei, 2007 11:31

wat is er dan niet goed aan de dyanebak dan? het probleem is dat je een lange spline priseas nodig hebt (eendenbak van na '82 of ACAdianebak) als je tenminste een dun (nieuw vliegwiel met diafragmadrukgroep) hebt

verder kun je niet zomaar de priseas vervangen, dan moet ook de hele bak uit elkaar en opnieuw afgesteld worden en die priseas van de eendenbak kun je niet vervangen door die van de dyane, omdat de tandwielen anders zijn

heeft de dyanebak eigenlijk wel een lange spline?? anders kun je met deze combi zowiezo nix!

dus, ....


greetzzzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
Locatie: hillywood (hilversum)

Bericht door björn » do 31 mei, 2007 12:35

hoi ramon

je kunt ook bij de 4&6 club langs gaan zaterdag
en dan vragen naar michel
die heeft mij geholpen en bak gedaan
hij heeft echt verstand van baken

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 1 jun, 2007 15:31

oke goede tip!

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » zo 3 jun, 2007 11:25

laat even horen wat er uit komt Ramon! ben ook nog zoiets van plan, alleen zit ik ook met dat afgedraaide Visa vliegwiel! die wil ik wel graag houden! :wink:

is de prise as niet in te korten?
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » zo 3 jun, 2007 11:56

met een (afgedraaid) visavliegwiel/dun (nieuw type) eendenvliegwiel heb je een diafragmakoppeling nodig, en die is alleen te combineren met een versnellingsbak met een lange spline, dit is de vertanding van de priseas die in de koppelingsplaat grijpt. als je een nieuwe koppeling monteerd kan het wel een tijdje goed gaan met een bak mat korte spline, maar ga er wel van uit dat er een dag komt dat je koppelingsplaat van je spline afschiet/doordraait......

dus als je een extra lange bak wil (laten) maken heb je een (goede!!) eendenbak nodig met lange spline (na '82) en een dyane,ami/acadiane bak nodig voor de eindoverbrenging (pignon en kroonwiel).

vervang iig de synchroveren en het lagertje van de 3e versnelling (laatste heb ik niet gedaan en heb daar nu spijt van, hij giert een beetje in de 3e versnelling, maar kan verder geen kwaad)

verder is deze bak niet af te stellen als je geen speciaal gereedschap hebt! hou daar rekening mee!

ik weet niet of ik dit nog een keer ga doen, maar in m'n pick-up (snel visablok) komt iig geen lange bak, maar een ACAdianebak, die heef al een lange spline, en hoef ik dus alleen maar te voorzien van nieuwe synchroveren en lagertje.

ik zal binnenkort ff kijken of ik wat foto's kan maken van het speciale gereedschap. van de bakrevisie heb ik al foto's, maar die zijn niet heel spannend.

greetzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » zo 3 jun, 2007 22:25

hey
wel ik had ongveer hetzelfde probleem inverband met spiebanen van priseas.
Ik heb een visa met diafragma. Nu ik had ergens uit een oude dyane een bak gaan halen omwille van de langere 4de. Dus een probleem. nee hoor. Naar godfried van de bergh een email gestuurd. Hij heeft me een frictie/koppelingsplaat opgestuurd met een langere spiebanen in zogezegd. Hij heeft dus een ringetje erop gelast waardoor de spiebanen in de koppelingsplaat langer zijn en ik een oude bak kon gebruiken en jawel rijd perfect en koste niet heel veel. Nu is de bak wel stilletjes aan revisie toe. Maar eerst de kever opbouwen en dan 2cv uiteen en alles + motorblok onderhanden nemen. Ik heb ook afgedraaid vliegwiel.

greets robin

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
Locatie: hillywood (hilversum)

Bericht door björn » zo 3 jun, 2007 22:37

rusty schreef;

met een (afgedraaid) visavliegwiel/dun (nieuw type) eendenvliegwiel heb je een diafragmakoppeling nodig, en die is alleen te combineren met een versnellingsbak met een lange spline, dit is de vertanding van de priseas die in de koppelingsplaat grijpt. als je een nieuwe koppeling monteerd kan het wel een tijdje goed gaan met een bak mat korte spline, maar ga er wel van uit dat er een dag komt dat je koppelingsplaat van je spline afschiet/doordraait......

ik rijd zelf met een visa met dun vliegwielmet eend bak met korte spline'76
dit is geen probleem
heb bij lepatron een koppelings plaat met lange tut die is afgedraaid op juiste diameter
en dit doet het perfect 8)
dit heeft lepatron van de franse deux rijders

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 16 nov, 2007 22:15

Rusty was net hier en heb ff met zijn 2cv met visa motor en lange bak gereden, maar dat rijdt best lekker. Ok in zijn 2 merk je wel bij lage snelheden dat ie er wat meer aan moet trekken, maar persoonlijk vind ik de eend zo lekker rijden.

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » di 20 nov, 2007 18:50

Ik heb zelf ook laatst de splines van een koppelingsplaat "verlengd". Gaat prima, netjes rondom vastlassen. Mijn ervaring is dat je max. 8 mm kunt verlengen.
Ami 8 break

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » ma 17 mar, 2008 17:54

Ik heb laatst een acadiane gekocht met onder andere 3 extra visa motoren er bij :lol: Aankomend weekeind wil ik met de aca bezig. Het blok wat er nu in ligt zit vast en moet vervangen worden. Wat voor bak kan ik het beste gebruiken indien ik in de aca een visa motor wil leggen en geen afgedraaid vliegwiel heb? Ik heb gelezen dat ik een bak met lange spiebanen moet hebben en een drie-vinger koppeling moet gebruiken. Klopt dit, of kan het ook anders?

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 3 apr, 2008 12:17

als je een 3 vinger koppeling gebruikt en je zet tussen de bak en het blok de adapterbeugel kun je het beste lange splines nemen, anders maakt het niets uit.
Ami 8 break

Plaats reactie