Oudere eenden roestbestendiger dan nieuwe?

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
Kees
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 19:22
Locatie: Huizen

Oudere eenden roestbestendiger dan nieuwe?

Bericht door Kees » za 16 jun, 2007 20:51

Hoi allemaal,

Ruim twee maanden geleden heb ik mijn eerste eend gekocht, een 2cv6 uit 1986. Ik heb er niet al teveel voor betaald ( achteraf gelukkig maar!) en rijdt hem na 5 weken helemaal in de poeier.

Dus eend maar weer verkocht en gelijk een nieuwe aangeschaft uit 1981.
Nu valt het mij op dat deze veel minder roest heeft dan mijn eerste eend!

Kan het zijn dat de wat oudere eenden minder roestgevoelig zijn dan de nieuwere? Of is het gewoon een kwestie van onderhoud?

Ben benieuwd naar jullie reactie!

Kees

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 16 jun, 2007 21:07

Het is algemeen gedacht dat de laatste serie veel slechter is dan de oudere.
Vooral de 70er jaren waren vrij goed.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Pierce
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 01:19
Locatie: Tilburg

Bericht door Pierce » za 16 jun, 2007 21:19

Het is inderdaad zo dat bij de nieuwere eenden slechtere kwaliteit staal werd gebruikt dan bij de oudere. Maar voor zover ik weet wordt onder ouder dan 'voor 1980' verstaan.
Het verschil in kwaliteit tussen jouw eenden van 86 en 81 heeft dus waarschijnlijk gewoon met onderhoud te maken.
Maar over het algemeen is onderhoud toch het belangrijkste, een goed onderhouden eend uit de 'slechte' serie is vaak beter dan een verwaarloosde eend uit de 'goede' serie.
Maar uiteindelijk is het voor jouw alleen maar fijn dat je nu zo'n goede roestvrije eend hebt :D

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » za 16 jun, 2007 22:20

Dat er een verschil is tussen eenden voor 1987 en na 1987 (de laatsten uit portugal) is mij wel duidelijk.

Desondanks hoor ik ook verhalen dat de eenden tot 1982 beter antiroest werden behandeld dan daarna, dus ook nog in frankrijk.
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » za 16 jun, 2007 23:09

Ook daar zal heel veel exemplarisch zijn.
Ik heb in '86 een eend uit '81 gekocht en die was rot op alle bekende eend plekken. Ik kan dus niet beamen dat een eend uit '81 beter zou zijn. Ik denk echt dat je dan de zeventiger jaren eenden moet hebben om er één te hebben die minder roestgevoelig is. Maar ja die zullen nu door de leeftijd wel in een zelfde staat zijn als de tachtigers :wink:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Gebruikersavatar
revi
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 667
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 14:30
Locatie: Den Haag

Bericht door revi » zo 17 jun, 2007 21:18

Mijn chassis uit 1969 is nog steeds onbehandeld en ziet er nog steeds puik uit!
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

Bericht door BW » zo 17 jun, 2007 21:43

ik heb een eend van bouwjaar 88. Ik heb het aan de lijve mogen ondervinden dat deze minder goed behandeld zouden zijn! dat zou alvast verklaren waarom de mijne 4 nieuwe euren nodig had en op meerdere plaatsen gelast moest worden. zo was de bak waar het reservewiel in ligt over heel de lijn doorgeroest, de wielkast was aan de kant van de deur door, onder de raamrubbers zag het er ook behoorlijk slecht uit enz hierdoor kan een niet zo duur geschatte resuaratie toch al aardig oplopen!! :evil:

greetz

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » zo 17 jun, 2007 23:57

ga het eerder wijten aan de kwaliteit van het staal dat in de loop der jaren steeds tereuriger werd. Bezuinigen op staalprijs (schroot is goedkoper) is op korte termijn wel interessant maar op de lange termijn zitten de eigenaars van met name jaren 80 eenden met de (roest) ellende.

met anti-roestbehandeling af-fabriek heeft het nauwelijks wat te maken.
Ami 8 break

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 18 jun, 2007 12:27

Een eend die goed gespoten is gaat vanzelf weer roesten. Is echt de staalkwaliteit waar dat door komt. Er zijn bepaalde series en bouwjaren die erger zijn. Maar onderhoud blijft wel nr.1.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » ma 18 jun, 2007 12:59

Juist, ik wil in mijn Dyane graag weer een jaren 60 kont, beter spul.

Dat het later op niks meer trok is duidelijk bij de Perrier. Nog snel een reeks in elkaar flansen om te verkopen maar nu blijft er geen één over die niét compleet rot is. Een 2cv was toen voor Citroën al lang geen hoofdactiviteit meer. Nooit geweest, maar toen zeker niet, per ongeluk kochtten mensen het gewoon nog. Zo vanaf begin jaren 80 waren bv. de Visa en de BX best goed van carrosserie, om maar een voorbeeld te geven.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » ma 18 jun, 2007 13:51

ook de visa's zijn niet denderend qua plaatwerk en ik heb al diverse CX-en gezien, uit de jaren 80 waar het hetzelfde liedje was.
Ami 8 break

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » ma 18 jun, 2007 16:05

Evan schreef:ook de visa's zijn niet denderend qua plaatwerk en ik heb al diverse CX-en gezien, uit de jaren 80 waar het hetzelfde liedje was.
De meeste Visa Type 2's zijn vrij degelijk (tov het aantal rotte jaren 80-2cv's). De Visa Type 1 daarentegen was een complete ramp.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Pierce
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 01:19
Locatie: Tilburg

Bericht door Pierce » ma 18 jun, 2007 17:19

Ik kan me nog herinneren dat de visa diesel van mijn ouders uit 88 (?). Behoorlijk wat roest had. De linker achterdeur was zelfs van binnenuit gaan roesten. Maar wel een heel leuk autootje :wink:

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » ma 18 jun, 2007 18:04

net als de axel ook een ramp

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 18 jun, 2007 18:33

Ik heb geen klachten over de blik kwaliteit van de 70er jaren.
Tot nog toe blijft het allemaal prima na 6,5 jaar buiten staan.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie