Oudere eenden roestbestendiger dan nieuwe?
Oudere eenden roestbestendiger dan nieuwe?
Hoi allemaal,
Ruim twee maanden geleden heb ik mijn eerste eend gekocht, een 2cv6 uit 1986. Ik heb er niet al teveel voor betaald ( achteraf gelukkig maar!) en rijdt hem na 5 weken helemaal in de poeier.
Dus eend maar weer verkocht en gelijk een nieuwe aangeschaft uit 1981.
Nu valt het mij op dat deze veel minder roest heeft dan mijn eerste eend!
Kan het zijn dat de wat oudere eenden minder roestgevoelig zijn dan de nieuwere? Of is het gewoon een kwestie van onderhoud?
Ben benieuwd naar jullie reactie!
Kees
Ruim twee maanden geleden heb ik mijn eerste eend gekocht, een 2cv6 uit 1986. Ik heb er niet al teveel voor betaald ( achteraf gelukkig maar!) en rijdt hem na 5 weken helemaal in de poeier.
Dus eend maar weer verkocht en gelijk een nieuwe aangeschaft uit 1981.
Nu valt het mij op dat deze veel minder roest heeft dan mijn eerste eend!
Kan het zijn dat de wat oudere eenden minder roestgevoelig zijn dan de nieuwere? Of is het gewoon een kwestie van onderhoud?
Ben benieuwd naar jullie reactie!
Kees
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Het is inderdaad zo dat bij de nieuwere eenden slechtere kwaliteit staal werd gebruikt dan bij de oudere. Maar voor zover ik weet wordt onder ouder dan 'voor 1980' verstaan.
Het verschil in kwaliteit tussen jouw eenden van 86 en 81 heeft dus waarschijnlijk gewoon met onderhoud te maken.
Maar over het algemeen is onderhoud toch het belangrijkste, een goed onderhouden eend uit de 'slechte' serie is vaak beter dan een verwaarloosde eend uit de 'goede' serie.
Maar uiteindelijk is het voor jouw alleen maar fijn dat je nu zo'n goede roestvrije eend hebt
Het verschil in kwaliteit tussen jouw eenden van 86 en 81 heeft dus waarschijnlijk gewoon met onderhoud te maken.
Maar over het algemeen is onderhoud toch het belangrijkste, een goed onderhouden eend uit de 'slechte' serie is vaak beter dan een verwaarloosde eend uit de 'goede' serie.
Maar uiteindelijk is het voor jouw alleen maar fijn dat je nu zo'n goede roestvrije eend hebt
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 527
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Dat er een verschil is tussen eenden voor 1987 en na 1987 (de laatsten uit portugal) is mij wel duidelijk.
Desondanks hoor ik ook verhalen dat de eenden tot 1982 beter antiroest werden behandeld dan daarna, dus ook nog in frankrijk.
Desondanks hoor ik ook verhalen dat de eenden tot 1982 beter antiroest werden behandeld dan daarna, dus ook nog in frankrijk.
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's
Foto's
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Ook daar zal heel veel exemplarisch zijn.
Ik heb in '86 een eend uit '81 gekocht en die was rot op alle bekende eend plekken. Ik kan dus niet beamen dat een eend uit '81 beter zou zijn. Ik denk echt dat je dan de zeventiger jaren eenden moet hebben om er één te hebben die minder roestgevoelig is. Maar ja die zullen nu door de leeftijd wel in een zelfde staat zijn als de tachtigers
Ik heb in '86 een eend uit '81 gekocht en die was rot op alle bekende eend plekken. Ik kan dus niet beamen dat een eend uit '81 beter zou zijn. Ik denk echt dat je dan de zeventiger jaren eenden moet hebben om er één te hebben die minder roestgevoelig is. Maar ja die zullen nu door de leeftijd wel in een zelfde staat zijn als de tachtigers
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
ik heb een eend van bouwjaar 88. Ik heb het aan de lijve mogen ondervinden dat deze minder goed behandeld zouden zijn! dat zou alvast verklaren waarom de mijne 4 nieuwe euren nodig had en op meerdere plaatsen gelast moest worden. zo was de bak waar het reservewiel in ligt over heel de lijn doorgeroest, de wielkast was aan de kant van de deur door, onder de raamrubbers zag het er ook behoorlijk slecht uit enz hierdoor kan een niet zo duur geschatte resuaratie toch al aardig oplopen!!
greetz
greetz
ga het eerder wijten aan de kwaliteit van het staal dat in de loop der jaren steeds tereuriger werd. Bezuinigen op staalprijs (schroot is goedkoper) is op korte termijn wel interessant maar op de lange termijn zitten de eigenaars van met name jaren 80 eenden met de (roest) ellende.
met anti-roestbehandeling af-fabriek heeft het nauwelijks wat te maken.
met anti-roestbehandeling af-fabriek heeft het nauwelijks wat te maken.
Ami 8 break
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Juist, ik wil in mijn Dyane graag weer een jaren 60 kont, beter spul.
Dat het later op niks meer trok is duidelijk bij de Perrier. Nog snel een reeks in elkaar flansen om te verkopen maar nu blijft er geen één over die niét compleet rot is. Een 2cv was toen voor Citroën al lang geen hoofdactiviteit meer. Nooit geweest, maar toen zeker niet, per ongeluk kochtten mensen het gewoon nog. Zo vanaf begin jaren 80 waren bv. de Visa en de BX best goed van carrosserie, om maar een voorbeeld te geven.
Dat het later op niks meer trok is duidelijk bij de Perrier. Nog snel een reeks in elkaar flansen om te verkopen maar nu blijft er geen één over die niét compleet rot is. Een 2cv was toen voor Citroën al lang geen hoofdactiviteit meer. Nooit geweest, maar toen zeker niet, per ongeluk kochtten mensen het gewoon nog. Zo vanaf begin jaren 80 waren bv. de Visa en de BX best goed van carrosserie, om maar een voorbeeld te geven.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
De meeste Visa Type 2's zijn vrij degelijk (tov het aantal rotte jaren 80-2cv's). De Visa Type 1 daarentegen was een complete ramp.Evan schreef:ook de visa's zijn niet denderend qua plaatwerk en ik heb al diverse CX-en gezien, uit de jaren 80 waar het hetzelfde liedje was.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk