motor --> opbouwen

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door //sander// » zo 17 jul, 2011 17:04

Ziet er uit als een blokje waar weinig eer aan valt te behalen Confused
Hoe bedoel je? Dat het de moeite niet meer is om kosten aan dit blokje te doen om het terug goed te krijgen? Waar kan je dit dan aan zien dat er teveel kosten zouden aan zijn?

Ben een leek in motorrevisie, doe normaal enkel het gewoon onderhoud aan mijn wagen.

Hieronder de resultaten van deze middag:
De boel ontvetten
Afbeelding
Afbeelding

Vliegwiel verwijderd
Afbeelding

Nog enkel vraagjes:
Wat is de functie van bout nr 1, 2 en 3 op onderstaande foto

Afbeelding

En op volgende foto van nr1 en 2
Afbeelding

Sander

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door AK350 » zo 17 jul, 2011 17:56

foto #1 bout no.1 en no.2 houden de carterhelften bij elkaar. Bout no.3 is voor bevestiging koelbeplating.

foto #2 bout no.2 is de oliedruksensor, en bout no.1 .... ?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door //sander// » ma 18 jul, 2011 17:42

Bout no.3 is voor bevestiging koelbeplating.
Deze heb ik toch niet moeten lossen om koelbeplating te verwijderen?

Vandaag nog een beetje verder gedaan, ideaal zo'n motor om je bezig te houden met dit regenweer

Vandaag de cilinderkoppen en cilinders verwijderd.
tevens ook de oliekoeler verwijderd.

op de cilinder staat het volgende geschreven:
AV D
85

Kan ik er dan vanuit gaan dat het een motor is van het jaar 85? of wil dit iets anders zeggen?
Afbeelding

Zien er voor mij als leek nog redelijk goed uit, enkel een bruine kleur op sommige plaatsen
Afbeelding

In de loop van de week zal ik proberen om de carter helften te splitsen en zien hoeveel vuil daar aangekoekt is na ongeveer 15jaar stilstand.
kan ik de binnenkant van het carter ook gewoon reinigen met ontvetter?

Volgende week dan zien op de wereldmeeting om een paar nieuwe onderdelen te scoren voor dit motortje.
Wat raden jullie aan om zeker te vervangen na zoveel jaar stilstand?

De losse roest die ik zag liggen in de cilinderkoppen bleek van het spruitstuk te komen. Heb op deze eens een paar tikken met een hamer aan de buitenkant gegeven en er kwam nog een hoop meer los.
Kan je deze binnenkant opkuisen? Door ergens met een flexibele staalborstel te zitten prutsen en dan owatrol door het spruitstuk te gieten?

Er zullen wel nog veel beginners vragen volgen.:)

Groeten
Sander

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door tweeceevee » ma 18 jul, 2011 18:16

av betekent, avant ( voor) de richting waarin je de zuiger moet monteren. 85 betekent de compressie verhouding, namelijk 8,5 : 1. Je kan eventueel de zuigerveren vervangen, en de keringen en natuurlijk de pakkingen. Hou je wel de zuigers er de cilinders bij elkaar?

2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvmaarten » ma 18 jul, 2011 18:29

Ik dacht dat de roest binnen uit de cilinders kwam, maar nu is me duidelijk wat je bedoelde dat het uit het spruitstuk kwam :wink:

Ik ga ook in Salbris shoppen voor motor onderdelen, moet nog een krukas hebben komen we elkaar vast tegen :D
Citroen 2cv6 special 1986

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » ma 18 jul, 2011 19:32

@Sander, hoe is jouw krukas, er zit. nl een rare deuk in de koelbeplating, als de auto een aanrijding heeft gehad, kan de krukas beschadigd zijn!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door //sander// » ma 18 jul, 2011 20:41

Hou je wel de zuigers er de cilinders bij elkaar?
Ja ik hou alles bij elkaar, de cilinderkop, cilinderbus en zuiger zelf van de zelfde kant mooi bij elkaar.

Zelf had ik gedacht van het volgende zeker al te vervangen:
- Alle pakkingen en keeringen (zitten alle keeringen ook in een completen pakkingsset die je kan kopen?)
- Benzinepomp, deze zal na 15jaar stilstand ook zijn best tijd gehad hebben.
- Carburateur revisie setje kopen, deze is ook toe aan revisie. Zit vol vuil en pakkingen zullen wel uitgedroogd zijn.
- nieuwe olieleiding die de cilinderkoppen smeren

Als ik kijk op de site van jeroen cats en wat tweeceevee me wist te vertellen. Denk ik dat met een compressie van 8.5:1 hoogstwaarschijnlijk een A06/635 te pakken heb.
Indien ik nu de compressie wil verlagen naar 7.9:1 zoals de A06/ 642, 644 of 664 die op ron95 kunnen rijden. Moet ik dus een nieuw setje
zuigermet cilinderbus op de kop weten te tikken. Indien ik daarvan een nieuw setje monteer passen de huidige cilinderkoppen daar dan nog op?
Of moet ik daar ook iets aan veranderen?

@Sander, hoe is jouw krukas, er zit. nl een rare deuk in de koelbeplating, als de auto een aanrijding heeft gehad, kan de krukas beschadigd zijn!
Heb ik ook juist zitten denken, carter helften zijn nu nog samen. Ik voel nu geen speling. Weet niet waar ik anders moet op letten voor de krukas.
Hoop tegen het eind van de week de motor te splitsen zodat ik krukas en nokkenas kan bekijken. Ook al weet ik dan nog niet echt waar op te letten.
Maar kan deze altijd in mijn koffer leggen en meenemen naar Salbris.
Dan kan er daar iemand naar kijken die er meer verstand van heeft :roll:

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door tweeceevee » ma 18 jul, 2011 21:16

je kan met 8,5 zuigers gewoon op ron 95 rijden, als hij toch gaat pingelen zet je de ontsteking gewoon iets vroeger.
Zuigers en cilinders 7,9 kunnen eventueel gewoon onder je huidige koppen.

je kan ook nog de kleppen opnieuw inslijpen,voor je het blok weer in elkaar zet.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door //sander// » do 21 jul, 2011 11:52

Carter is gesplitst :)
Nu de boel een beetje opfrissen binnenin, een hoop aangekoekt vuil in het carter door het lange stilstaan.

Nokkenas en krukas zien er nog goed uit volgens mij, neem ze toch maar mee naar Salbris om ze aan een meer deskundig oog te kunnen tonen.

Hier de foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Peter v G » do 21 jul, 2011 20:20

Leuk project Sander! Er is juist veel eer te behalen met het opknappen van zo'n blokje.

Indien je de compressie wilt verlagen kun je pakkingen onder de cilindervoet maken. Ik meen dat op de site van Jeroen Cats wel de dikte hiervan is te vinden.

Verder, bij pingelen zou je de ontsteking later kunnen zetten. Niet vroeger!

Indien je zuigers, cilinders en zuigerveren niet beschadigt zijn zou ik het als geheel weer terugbouwen.

Over de kruk- en nokkenas zou ik me ook niet te druk maken. Olieleiding heeft vaak een roestige buitenzijde, als er geen knikken en verstopping inzit, best toch.

Let op bij de motorpakkingsetjes, in de goedkopere ontbreken de voorste- en achterste krukaskeerringen.

Veel plezier met sleutelen!

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door //sander// » do 21 jul, 2011 21:48

Leuk project Sander! Er is juist veel eer te behalen met het opknappen van zo'n blokje.
Dank je, is inderdaad leuk om te doen. En je leert er nog van ook.

Zuigerveren zou ik vernieuwen, zuigers en cilinders ben ik nog in twijfel.
Cilinderkoppen ga ik binnen doen in een revisiebedrijf.
Verder een nieuwe olieleiding om de cilinderkoppen te smeren. En een nieuwe oliekoeler.

Vandaag de carterhelften onder handen genomen. Alles ziet er nu terug redelijk proper uit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door //sander// » ma 1 aug, 2011 15:06

Momenteel bezig met alle koelbeplating te ontvetten, opschuren en schilderen.
Ook een nieuwe koeltunnel gescoord, daar de oude gedeukt is.

ik heb ook beslist dat ik een compleet nieuw setje zuigers ga monteren op deze motor. Eentje met een compressie van 7.9, dit zodat ik zonder problemen op ron95 kan rijden. en indien nodig ook op ron92.
Dit omdat ik de auto vooral gebruik om te reizen en al ondervonden heb in sommige landen dat ron95 al moeilijk te verkrijgen is. (Rusland, oostblok landen,...) En ik wil natuurlijk nog meer reizen doen zonder bang te moeten zijn dat het blok begint te pingelen.

Maar tot nu toe nergens gevonden waar ik zo'n setje zuigers kan krijgen. Overal setjes van 8.5 of big bore setjes.
Weet iemand een adres waar ik een setje met compressie 7.9 of 7.6 kan bestellen. adres mag via pm.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door //sander// » vr 5 aug, 2011 10:20

Eindelijk klaar met alle koelbeplating op te frissen.
voor en na van de kleppendeksels
Afbeelding

De rest van de koelbeplating geschilderd:
Afbeelding

Nu kijken om een momentsleutel aan te schaffen zodat ik alles terug kan opbouwen zoals het hoort.
Cilinderkoppen moeten nog naar een revisiebedrijf. En nog steeds op zoek naar een setje zuigers met 7.9compressie.

groeten

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Geert » za 6 aug, 2011 08:13

Leuk werk.
Heb ik zelf ook gedaan met de motor van mijn AZU.
Ik weet nog niet of dat ie loopt,zie ik straks wel als de wagen helemaal klaar is, maar het was leuk werk.
De zuigers heb ik niet vervangen, ik wil alles zo origineel mogelijk houden.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door //sander// » za 6 aug, 2011 13:12

Leuk werk.
Leuk werk, maar ook erg smerig werk. Je krijgt er natuurlijk wel voldoening van als je alles van een vette troep ziet veranderen tot fris geschilderde stukken. Ook al ben je dan al heel wat uren later.
Wel jammer dat dit geen invloed heeft op de werking van de motor :roll:
De zuigers heb ik niet vervangen, ik wil alles zo origineel mogelijk houden.
Hier heb ik zelf geen probleem mee, zie dit type zuigers ook al origineel. Want citroen heeft dit type motor op het einde ook uitgerust met deze compressie verhouding.

Nu ben ik bezig het spruitstuk op te frissen.
Zou het een goed idee zijn om door het uitlaat gedeelte van het sruitstuk waxoil te gieten om de roest daar aan te pakken. Of haalt dit niets uit, en zal dit er enkel voor zorgen dat het hele boeltje geweldig zal stinken de eerste keren dat de motor draait. Buitenkant ga ik met hittebestendige verf aanpakken.

Kijk alles uit tot alles van rond de motor opgefrist is. Zodat ik aan het meer technisch gedeelte kan beginnen.

Plaats reactie