Cilinder deksel verwijderen
-
- Gebruiker
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
- Locatie: Zeewolde
Voelermaatje ga ik morgen even halen bij de bouwmarkt.
Zoals jullie waarschijnlijk wel hebben gezien heb ik het spruitstuk in de (normale) zilvergrijze hammerite gespoten. Na wat verder te hebben gespeurd op het internet en dit forum kwam ik erachter dat dat niet lang zal houden. Ik zal morgen direct ook even zilvergrijze en zwarte hittebestendige hammerite meenemen.
Hieronder een paar foto's van de kachelpotten. Zo op het oog lijken ze best in orde, maar de uitlaat(buis) zit los in de pot. Is het mogelijk dat nog een beetje te repareren? Nieuwe zijn zo duur namelijk.



Zoals jullie waarschijnlijk wel hebben gezien heb ik het spruitstuk in de (normale) zilvergrijze hammerite gespoten. Na wat verder te hebben gespeurd op het internet en dit forum kwam ik erachter dat dat niet lang zal houden. Ik zal morgen direct ook even zilvergrijze en zwarte hittebestendige hammerite meenemen.
Hieronder een paar foto's van de kachelpotten. Zo op het oog lijken ze best in orde, maar de uitlaat(buis) zit los in de pot. Is het mogelijk dat nog een beetje te repareren? Nieuwe zijn zo duur namelijk.



Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.
-
- Gebruiker
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
- Locatie: Zeewolde
Schoonmaken van de kachelpotten gaat prima. Nog de laatste hoekjes en gaatje doen, daarna klein beetje lassen en in de hittebestendige lak zetten.
Ik kom nog even terug op het stellen van de kleppen. Zojuist even geprobeerd, maar ik heb nog twee vragen. Als je bijvoorbeeld de uitlaatklep wilt stellen, moet de tegenovergestelde uitlaatklep helemaal open staan. Hoe weet ik dit? Gewoon op het blote oog of is daar een handig trucje voor?
Wanneer ik aan het draadeind (met sleuf) heb gedraaid om de klep goed te stellen (0,15mm er goed tussendoor, 0,20mm met een beetje wrijving en 0,25mm niet), hoe vast moet ik het moertje dan draaien (maat 10)?
Ik kom nog even terug op het stellen van de kleppen. Zojuist even geprobeerd, maar ik heb nog twee vragen. Als je bijvoorbeeld de uitlaatklep wilt stellen, moet de tegenovergestelde uitlaatklep helemaal open staan. Hoe weet ik dit? Gewoon op het blote oog of is daar een handig trucje voor?
Wanneer ik aan het draadeind (met sleuf) heb gedraaid om de klep goed te stellen (0,15mm er goed tussendoor, 0,20mm met een beetje wrijving en 0,25mm niet), hoe vast moet ik het moertje dan draaien (maat 10)?
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.
Als je de kleppendeksels eraf hebt kun je mooi zien wat er gebeurd met de tuimelaars wanneer je de de krukas ronddraaid.
Wanneer de tegenoverliggende klep ingedrukt wordt, gaat ie steeds verder open. Het is de bedoeling om juist het punt te vinden waarbij de tegenoverliggende klep helemaal open is. Mijn ervaring is dat het een kort moment is, maar wel goed te vinden, ga er maar eens aan draaien en dan zie je het wel.
Vastdraaien, niet te vast. Gewoon op gevoel doen. Vast is vast hoor. Probeer de schroevendraaier echt stil te houden als je het moertje vastdraait.
Wanneer de tegenoverliggende klep ingedrukt wordt, gaat ie steeds verder open. Het is de bedoeling om juist het punt te vinden waarbij de tegenoverliggende klep helemaal open is. Mijn ervaring is dat het een kort moment is, maar wel goed te vinden, ga er maar eens aan draaien en dan zie je het wel.
Vastdraaien, niet te vast. Gewoon op gevoel doen. Vast is vast hoor. Probeer de schroevendraaier echt stil te houden als je het moertje vastdraait.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Gebruiker
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
- Locatie: Zeewolde
-
- Gebruiker
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
- Locatie: Zeewolde
Het heeft iets langer geduurd dan gedacht, maar inmiddels heb ik één cilinderkop met cilinder van het de motor afgehaald. De nieuwe brilrubbers zijn ook binnen.
Op de foto's is te zien dat de cilinder nog op drie plekken aan de cilinderkop vastzit, ik krijg met name die schroefjes met geen mogelijkheid los. Gewoon maar lekker laten zitten zo en de boel schoonmaken om het geheel vervolgens weer terug te plaatsen? Moet ik bij het terugplaatsen ook rekening houden met het moment waarop ik de bouten weer vast moet draaien? Ik kan me voorstellen dat dit geen natte vingerwerk is zoals het bij de cilinderdeksels wel is.




Op de foto's is te zien dat de cilinder nog op drie plekken aan de cilinderkop vastzit, ik krijg met name die schroefjes met geen mogelijkheid los. Gewoon maar lekker laten zitten zo en de boel schoonmaken om het geheel vervolgens weer terug te plaatsen? Moet ik bij het terugplaatsen ook rekening houden met het moment waarop ik de bouten weer vast moet draaien? Ik kan me voorstellen dat dit geen natte vingerwerk is zoals het bij de cilinderdeksels wel is.




Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.