Voorremmen, nieuw, zitten vast...

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 5 jul, 2015 23:19

Oh wacht even... Zijn de klauwen niet gereviseerd? :shock:

Edit: in de eerste post staat dat er nieuwe remklauwen zijn gemonteerd.

Ztorm
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 21 apr, 2013 15:50

Bericht door Ztorm » ma 6 jul, 2015 07:47

Thijs en Rob, de remklauwen zijn nieuw. Blokken nieuw, remmerij achter nieuw, leidingen nieuw.
Alleen de hrc is de oude. Gisteren nog de aanvoerleidingen los gehaald, gecheckd, nieuwe groene rubbertjes er maar weer op en geen verschil.
Ik vrees toch echt dat het in de hrc niet goed zit. Misschien inderdaad zoiets als AK freak zegt..
Ik gan maar een nieuwe erop zetten. Nog tips waar ik deze het beste kan bestellen? Voor lhm dan..

Andre de Belg
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 9 jan, 2015 11:23
Locatie: Antwerpen

Bericht door Andre de Belg » ma 6 jul, 2015 10:02

Ook vroeger dat gehad met een VISA, extra lang ontluchten en nooit meer voor gehad, zeker ge hebt alles vernieuwd en ergens zal er nog wel lucht zitten. :D
Andre de Belg met zijn groene geit ( eend)

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » ma 6 jul, 2015 11:37

Hoi,
Met lucht krijg je zeker geen geblokkeerde remmen, eerder het tegenovergestelde.

Ztorm
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 21 apr, 2013 15:50

Bericht door Ztorm » ma 6 jul, 2015 12:32

Nee, dat is mijn idee ook. Bovendien heb ik er al een hele liter LHM doorgejast met 4
ontluchtingsacties. Geen belletje te zien. Dus ik denk zelf ook niet dat het m daar in zit.

Ik lees ook verhalen van slechte nieuwe HRC's.
Voor ik er eentje koop hou ik me aanbevolen voor suggesties.. :wink:

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 6 jul, 2015 12:38

Met lucht krijg je zeker geen geblokkeerde remmen, eerder het tegenovergestelde
Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Als de lucht warm wordt (door het remmen) gaat het uitzetten en lopen de remblokken vast.
Daardoor wordt het nog heter en gaat de boel nog meer aanlopen.
Na afkoelen loopt het wel weer even totdat er weer eens serieus geremd wordt. Dan zet de lucht weer uit, .... enz.

Ik heb zelf ook eens na het reviseren van de remklauwen dit euvel gehad en kont het niet meer goed krijgen aan 1 zijde.
Die klauw heb ik daarna weer voorzien van nieuwe rubbers en toen na goed ontluchten was ik eindelijk van de problemen af.
Dat rijdt nu al 10 jaar weer goed.

vderput
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 6 jul, 2015 15:08
Locatie: Breda

Bericht door vderput » ma 6 jul, 2015 15:10

Dit heb ik ook meegemaakt, kwam de hoofdremcilinder niet terug in zijn beginstand (daar waar het rempedaal tegen de cilinder drukt), dit was roestig geworden. Als je dan nieuwe blokken plaats, dan blijf je dus druk houden in je remsysteem, en komen je remmen niet los.

Ztorm
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 21 apr, 2013 15:50

Bericht door Ztorm » di 7 jul, 2015 10:46

Dank weer voor het meedenken.
Ik ga, mede op grond van jullie ervaringen, eerst de HRC maar vervangen.
Eentje besteld van ABS. Maar hopen dat dat goede ervaring en een oplossing brengt.
Dit weekend maar weer eens sleutelen.
Ik hou jullie op de hoogte!

Ztorm
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 21 apr, 2013 15:50

Bericht door Ztorm » wo 8 jul, 2015 20:20

In afwachting van de bestelling ,de oude HRC er alvast maar uit gehaald
Zie er zo op het eerste oog niets geks aan, maar goed, dat weten we pas na het monteren van de nieuwe.

Wat ik wel wat vreemd vond is dat het niet zo makkelijk is om de remblokken terug te duwen.
Met alle druk eraf moet dat toch eenvoudig te doen zijn?

Zou er een verstopping in de klauwen zijn opgetreden? Ik krijg aan beide kanten 1 blok " los". De andere kanten blijven tegen de schijf hangen. Nou ja, overdreven want de wielen draaien nu wel vrij rond. Met de HRC nog asngesloten kwamen ze helemaal niet "los". Ik hebgechecked en aan 1 klauw een extra vulplaatje moeten monteren om ze netjes te centreren.

Nu bedenk ik me opeens....
Heb ik de leidingen wel goed?
Ik dacht dat, vanaf de bestuurderszitplaats gezien, de voorste aansluiting op de HRC naar de achterremmen gaat. De achterste aansluiting gaat bij mij naar de rechterremklauw. Dan via de tussenleiding naar de linker en op de uiterste linkerkant zit de ontluchter.
Heb ik misschien daar een fout zitten?
Alle hulp en ideeen zijn welkom!
:oops: :oops:

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 8 jul, 2015 22:40

leidingen zitten goed bij jou, dus daar ligt t niet aan.

succes met het vinden van de oplossing!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Ztorm
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 21 apr, 2013 15:50

Bericht door Ztorm » vr 10 jul, 2015 16:05

Dankbaar sleuteldagje gehad vandaag. Nieuwe HRC erin en alles lijkt oke nu.
Even een stukje gereden maar er kleeft niets meer aan en de remmen komen mooi vrij.
Nog wel lucht ergens, ondanks wederom intensief ontluchten...
Pedaal wordt de tweede keer trappen wat harder. Later nog maar eens alles doorpompen. Wat een gehannes, maar ja.
Voorlopig rijden we weer.
Allemaal erg bedankt voor de hulp!

:D

Joruhnt
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 feb, 2013 19:13
Locatie: Utrecht

Bericht door Joruhnt » vr 10 jul, 2015 16:46

Je kan eventueel ook de HRC eerst apart ontluchten, zodat je de eventuele lucht in de HRC niet je remleidingen in pompt.

http://m.youtube.com/watch?v=kEPXgDGU6_0

Ipv de oranje/rode nippels uit het filmpje heb ik 2 stukken van een remleiding (met nippels) gebruikt. Beide verlengd met een doorzichtig slangetje. En ik heb de HRC eerst gemonteerd en toen ontlucht.

Succes!
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69

Ztorm
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 21 apr, 2013 15:50

Bericht door Ztorm » vr 10 jul, 2015 17:12

Dat is inderdaad een goeie Johrunt. Niet aan gedacht dat dat zo ook kon.
Hele systeem is nu aangesloten.
Dus dat laat ik nu maar zo, want het is zo'n geklier om die remleidingen er weer uit te trekken. Zitten vaak lekker vast door die rubbertjes.
Ik heb nog zo'n eezybleed apparaatje wat je op een wiel aansluit zodat er druk op blijft staan. Ga dat maar eens proberen denk ik.
Volgorde, eerst de leiding rechtsachter, dan linksachter en dan de remklauw linksvoor?
Of moet dat in een andere volgorde?

Joruhnt
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 feb, 2013 19:13
Locatie: Utrecht

Bericht door Joruhnt » vr 10 jul, 2015 22:03

Volgorde van ontluchten klopt helemaal! Je begint altijd met de verste remnippel dus idd rechtsachter, linksachter en linksvoor. Zo eezybleed werkt ook prima! Met nieuwe rubbertjes is het ook geprul
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69

Joruhnt
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 feb, 2013 19:13
Locatie: Utrecht

Bericht door Joruhnt » vr 10 jul, 2015 22:06

om die leidingen uit de HRC krijgen. Let er wel op dat je met ontluchten het rempedaal niet helemaal tot het eind indrukt ( wat die kerel in het filmpje ook aangeeft), maar met de eezybleed heb je daar geen last van:). Hou wel het reservoir met de LHM in de gaten anders pomp je lucht ipv LHM:).
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69

Plaats reactie