vibrerent stuur

Alles over de wielophanging
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bartje2212 » di 5 sep, 2006 11:42

ow ja, daar moeten toch eens nieuwe op. goede tip!
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door CitRoel » di 5 sep, 2006 13:54

Als de stuurkogels te klein zijn gesleten kunnen dan de stuurarmen eraf schieten?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 5 sep, 2006 14:23

ja dat zou kunnen in het ergste geval!!

maar dan moeten ze kleiner zijn als dat ovaal wat er op zit!!

en dat is erg klein

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 18 sep, 2006 08:44

na het aandraaien van de stuurkogels een borje verder, is het probleem weg. het stuurd nu zwaar maar het ligt een stuk vaster op de weg

heinrich
Beginner
Beginner

Bericht door heinrich » do 20 nov, 2008 13:10

is het probleem opgelost door de kogel strakker te stellen aan de stuurleviers of aan het stuurhuis?

ik heb namelijk hetzelfde probleem.
Knallen met die hap!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 20 nov, 2008 13:53

nieuwe leviers er in ze zijn nu een stuk goedkoper volgensmij.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » do 20 nov, 2008 16:05

Heb je al eens naar de stalen plaat gekeken waar de bronzen blokjes van kogels op het stuurhuis in vallen. Die plaat scheurt wel eens in en dan kunnen de stuurkogels iets zijdelings bewegen wat ook een trilling geeft.
diverse Citroens, wat anders.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » zo 19 jun, 2011 22:30

Mijn eend laat wat bijgeluiden horen in het stuur. Ik ben op zoek gegaan naar de oorzaak.

Als ik het linker wiel voor-achter vast pak dat zit er een lichte speling die je ook hoort. Ik voel geen speling op de stuurkogel. De fusee is volgespoten met vet. Wat ik wel zie is beweging op de plek waar de 2 stuurstangen samen komen op het stuurhuis. Het is net of dat deel naar voren en weer naar achteren gaat als ik het wiel beweeg. Hoe moet ik dit interpreteren?

Ik heb ook het idee dat de auto licht naar rechts trekt. Ik heb nog niet gemeten of en hoeveel uitspoor er is. Misschien heeft dat nog invloed op het naar rechts trekken?

Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » ma 20 jun, 2011 07:06

Dat is speling op de stuurkogels in het stuurhuis.Om die strakker te stellen moet je het stuurhuis eraf halen en demonteren

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » ma 20 jun, 2011 09:36

OK, dat is duidelijk. Wanneer moet je dat gaan doen, ik neem aan dat enige speling toelaatbaar is?

Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 20 jun, 2011 09:38

Tegen de tijd dat je rechst wilt afslaan en je de bocht hebt gemist. ;)

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » ma 20 jun, 2011 13:12

Ja hoor,er mag 1mm speling maximaal op zitten

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » ma 20 jun, 2011 14:32

Sjonge, als ik hem zie en hoor... 1mm? Ik ben steeds nieuwschierigerder naar dat APK station waar deze auto is gekeurd... En naar de kwaliteit van de auto in het algemeen...

Ik hoop Gerard dat we kunnen ontdekken hoe goed deze eend is en wat er aan moet nog.
Er begint zich een soort bodemloze put fobie af te tekenen in mijn hoofd en dat is niet goed voor de gemoedsrust...

EJ

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 20 jun, 2011 15:12

...ligt eraan wat je ervoor uitgegeven hebt.

Even de sporing en speling laten controleren bij de (eenden)garage dan weet ej of het goed dan wel fout zit.
Citroén rolls better than a Rolls!

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » di 21 jun, 2011 08:38

ejfrolich schreef: Als ik het linker wiel voor-achter vast pak dat zit er een lichte speling die je ook hoort. Ik voel geen speling op de stuurkogel. De fusee is volgespoten met vet. Wat ik wel zie is beweging op de plek waar de 2 stuurstangen samen komen op het stuurhuis. Het is net of dat deel naar voren en weer naar achteren gaat als ik het wiel beweeg. Hoe moet ik dit interpreteren?
in het stuurhuis zit een ronde geharde ring, precies tussen de 2 kogels waar je stuurstangen op zitten. deze verslijt nog wel eens, hier zijn ook overmaat ringen voor verkrijgbaar. om deze te vervangen moet het hele stuurhuis uit elkaar, en dus de vooras onder je auto uit (leuk klusje.... NOT) maar als het niet te erg is zou ik t voorlopig lekker zo laten!
ejfrolich schreef: Ik heb ook het idee dat de auto licht naar rechts trekt. Ik heb nog niet gemeten of en hoeveel uitspoor er is. Misschien heeft dat nog invloed op het naar rechts trekken?
Ernst-Jan
uit en toespoor zou niks met naar links of rechts trekken te maken moeten hebben ( links en rechts heffen elkaar op) wel kan dit raar/ vervelend weggedrag tot gevolg hebben. trekken naar een kant moet je echt op een VLAKKE! weg testen (meeste wegen lopen een beetje schuin af!) mocht ie idd naar een kant trekken, moet je de hele uitlijning controleren, misschien dat er een draagarm krom is.

suc6!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Plaats reactie