Borging achteruit

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 28 mar, 2010 13:20

Hoi Andy, afstellen is een behoorlijk theoretisch verhaal, collega 2cv bezitter heeft een NL talige handleiding op het net gezet.

http://86.91.123.144/modules/2cv/Versne ... k_2cv6.pdf

Ergens op pagina 10 begint het, maar lees het eerst maar eens rustig door.

Gebruikersavatar
kooij014
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 21:01
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Hoe borg ik nu de ring????

Bericht door kooij014 » vr 14 mei, 2010 20:35

Charleston 88 schreef:Nog een vraag aan Bleu comme le ciel:
Hoe heb je de ring geborgd?
Inderdaad was het bij de grote ring in de bak zelf maar hoe borg ik de ring nu zodat het niet nog een keer gebeurd?


En gelijk nog een vraag zit er tussen de versnellingsdeksel en de bak nog een pakking of hoort er iets tussen?
Groetjes,

André Kooijman

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4997
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 14 mei, 2010 22:53

Wordt de ring niet met kleine deukjes langs de rand geborrgd?

Tussen deksel en bak komt vloeibare pakking.
Bij de oude modellen met blikkendeksel is er een krukpakking.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
kooij014
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 21:01
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Zit er maar één veer of twee veren onder de deksel?

Bericht door kooij014 » vr 21 mei, 2010 20:05

AZL57 schreef:Wordt de ring niet met kleine deukjes langs de rand geborrgd?

Tussen deksel en bak komt vloeibare pakking.
Bij de oude modellen met blikkendeksel is er een krukpakking.
Hallo,

Aan de voorkant zit er een veer onder de versnellingsbak deksel. Echter zit er achteraan een soort gelijk gatje maar daar zet geen veer in. Mijn vraag is klopt dit of moeten er twee veren zijn (één voor en één achter?).
Groetjes,

André Kooijman

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

veertje

Bericht door Le Patron » za 30 okt, 2010 14:42

Je zult hem wel weer hebben rijden, maar misschien makkelijk voor anderen.

Alleen aan de voorkant een veertje.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Gebruikersavatar
kooij014
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 21:01
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: veertje

Bericht door kooij014 » zo 7 nov, 2010 10:58

Le Patron schreef:Je zult hem wel weer hebben rijden, maar misschien makkelijk voor anderen.

Alleen aan de voorkant een veertje.
Dank je voor je reactie. Inderdaad zit de versnellingsbak weer in elkaar en alles werkt naar behoren.

Er zit inderdaad maar één veer onder de versnellingsbak deksel en wel alleen vooraan (zeg maar dicht tegen de motor aan). Hoewel er een soort gelijk gat zit aan de tegenover gestelde kant zit daar geen veer in.

Hierbij een linkje naar een documentje om mijn verhaal wat te ondersteunen javascript:emoticon(':shock:').

https://docs.google.com/fileview?id=0B7 ... OTM2&hl=nl :shock:
Groetjes,

André Kooijman

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » vr 18 mar, 2011 07:57

gisteravond heb ik mijn versnellingsbak open gemaakt en daarbij vond ik dat (als ik het goed heb) synchro ring los was gelopen. ik heb alles wer bij elkaar weten te schuiven en die ring er een heel eind op weten te draaien. maar wat mij niet lukte was om de stang van de 4de versnelling te bewegen. die zit echt muur vast. hoort dit zo of heb ik ook nog een anderd probleem.
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 18 mar, 2011 08:15

Je kan de 4de versnelling alleen inschakelen, als je eerst de schakelstangen in de vrijstand heb staan, dus de uitsparingen netjes in lijn.Het beste doe je dit met een draaiende beweging van de tandwielen.Zorg ook dat je fe synchromeshring weer goed afcenterd,zodat hij niet weer los kan.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » vr 18 mar, 2011 09:24

de stang van de eerste versnelling en de achteruit kan ik gewoon bewegen.
van de 2 en de 3 kan ik maar minimaal bewegen maar de uitsparing kan ik wel gelijk met die van de 1 krijgen (al dan niet door die van de 1 te bewegen) maar die van de 4 staat de uitsparing een heel eind naar de achterkant van de versnellingsbak. ik denk dus dat ie al wel ingeschakeld is.

de ring heb ik nog niet geborgt omat ik eerst wil weten of alles weer werkt voor het geval ik het verder uit elkaar moet halen om één of andere reden.

verder als ik hem in zin 1 zet kan ik wel de vooruit laten draaien maar niet de achteruit. dan blijft hij steken en kan ik vervolgens alleen weer vooruit draaien of in zijn vrij schuiven (trouwens logisch wan daarvoor zou ik hem in z'n achterui moeten zetten en dat gaat dus ook niet)
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 18 mar, 2011 11:54

Dus uit zijn 4 halen en eerst vrij zetten

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » vr 18 mar, 2011 11:57

dat uit zijn 4 halen krijg ik dus niet voor elkaar want die zit muurvast

zo trof ik hem aan toen ik de bak openmaakte
J B

just drive like you stole it

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » za 21 mei, 2011 19:58

Ook mijn bak heeft vast gezeten maar heb de sync ring weer vast gezet.

Hoe kan ik de ring nu weer het beste borgen: locktite of een 5 tal keer de rand van de ring omzetten met doorslag en hamer.

Wil niet nog een keer met een vaste bak staan (al weet ik nu wel hoe ik het moeten repareren
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » zo 22 mei, 2011 16:19

Centers in de rand slaan.

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » zo 22 mei, 2011 18:27

Hoeveel? 3 of 5 of 10?
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 23 mei, 2011 06:43

5= voldoende

Plaats reactie