Pagina 13 van 13
Geplaatst: vr 20 dec, 2013 21:05
door schermer
En inderdaad, bij een carburateur helpt warme lucht in de winter bij het starten. Maar voor pk's heb je koude lucht nodig.
Geplaatst: vr 20 dec, 2013 21:26
door Erikjan
frenkie schreef:sorry, nog niet het hele powertube gebeuren gelezen. Erg technisch ook allemaal en vaak kost baar.
Ik had zomaar een gedachte, namelijk deze: Als ik een ventilator in mijn kachelbuis plaats en vandaar een aftakking maak naar de luchtinlaat van mij lucht filter. Ik krijg dan extra voorverwarmde lucht in mijn filter. Dan gaat mijn auto toch meer PK's krijgen? Ook in de winter?
Of denk ik nu te simpel?
Ik zou het toch even doorlezen
Het is niet ingewikkeld en al helemaal niet technisch. Kostbaar evenmin.
Het kan gratis als je nog wat regenpijp of zo hebt liggen.
Het idee is om de lucht in het filter te blazen met lichte druk waardoor deze makkelijker de cilinders bereikt, hierdoor krijg je meer lucht en dus zuurstof in je cilinders. Dat levert winst. Je maakt een verbinding tussen je koeltunnel en het luchtfilter. Dit noemt men vaak een power tube. Maar het is gewoon een stuk buis verder niets. Ik heb er een zelf gemaakt in eerste instantie van regenpijp en later voor de looks vervangen door gepolijst aluminium. Maar die regenpijp voldoet netzogoed.
Op de test bank levert het op de pickup ruim 1 pk winst. en dat voor 0 euro.
Mijn bigbore gaf een winst van 5pk maar kost wel ruim 500 euro (100 euro per pk)
De kunst is ook om de juiste hoek te vinden op de koeltunnel dit scheelt enorm in luchtdruk.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12535
Geplaatst: ma 23 dec, 2013 15:10
door frenkie
ik ga het zeker nog wel allemaal doorspitten.