Toerenteller van 4 naar 2 cilinder

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 27 feb, 2005 15:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

25 pleuro 8)

En de foto's zijn klikbaar.

Welk draadje moet je overigens waar op aansluiten ? Zit 1 aansluiting met '+ IGN' op en 1 met 'TRIG' (dus zonder - o.i.d.).
Afblijven.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 28 feb, 2005 08:05

ik denk dat er een stroompje moet naar de plus, dan de pulse van je bobine naar de trig en massa ergens anders op,

pulse is de voorste pin gezien als je voor de eend staat dus het pinnetje het dichts bij je lichaam

aryan
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 4 nov, 2004 19:35

Bericht door aryan » ma 28 feb, 2005 09:29

Precies, de IGN moet op de contact geschakelde plus bv de plus aansluiting vd bobine en de trig moet aan de min aansluiting (kontaktpuntje) van de bobine.

Mooi tellertje trouwens maar ik denk dat ie alleen goed aangeeft met een vaste contacthoek, als je een 123 of een VISA motor hebt zal ie -denk ik- niet goed aangeven, tenzij het huis ook als aarde aansluiting moet werken en de meter dus eigenlijk 3 aansluitingen heeft, dan kan zou ie wel met varabele dwell kunnen werken.

Mijn metertjes zijn niet zo mooi verchroomd maar werken wel goed met een 123 of visa onsteking.

/Aryan

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 28 feb, 2005 12:55

Ik heb (nog) geen 123.

Maar de contacten zijn geisoleerd (beide) dus misschien is het huis wel een aarde ofzo. We zullen zien en anders gooi ik em weer op marktplaats ;)

bedankt voor de tips !
Afblijven.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 28 feb, 2005 19:58

Overigens, Aryan, hoe verklaar jij dat het toerental fout wordt aangegeven ?

Ik ga er dus even van uit dat dat inderdaad gebeurt bij een 123 ontsteking.
Afblijven.

aryan
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 4 nov, 2004 19:35

Bericht door aryan » ma 28 feb, 2005 20:15

Lelijke Eend schreef:Overigens, Aryan, hoe verklaar jij dat het toerental fout wordt aangegeven ?

Ik ga er dus even van uit dat dat inderdaad gebeurt bij een 123 ontsteking.
Dat komt omdat een 123 een variabele dwell / contacthoek heeft. Als je met puntjes rijdt heb je een vaste contacthoek. Sommige meters meten alleen het aantal pulsen per sec om het toerental te bepalen en zijn dus contacthoek onafhankelijk maar eenvoudige meters meten meer een soort gemiddelde bobinespanning waardoor de contacthoek de uitslag beinvloed.

/aryan

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 28 feb, 2005 21:26

Ik snap het ! Ik hoor namelijk overal dat die dingen het aantal pulsen telt en dat het dus niets uitmaakt. maar ik wist dus niet dat er ook 'voltmeter-toerentellers' zijn.

Hoe kan ik nagaan of mijn toerenteller pulsen telt of die gemiddelde bobinespanning ?
Afblijven.

aryan
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 4 nov, 2004 19:35

Bericht door aryan » di 1 mar, 2005 11:40

Lelijke Eend schreef:Hoe kan ik nagaan of mijn toerenteller pulsen telt of die gemiddelde bobinespanning ?
Gewoon proberen? Maar als ie echt maar 2 aansluitingen heeft (geen massa aan huis) dan moet het hast wel een een eenvoudige (gemiddelde bobine spanning) meter zijn. Dus dat is denk ik een aardige test doet hij het zonder geaard huis ook is ie waarschijnlijk niet 123 ready.

/Aryan

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 1 mar, 2005 14:35

Dan ga ik dat eens proberen.
Afblijven.

Gesloten