Trekhaak (hoe monteer je deze)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Trekhaak (hoe monteer je deze)
Ik heb een eend gekocht. Daar zit nog geen trekhaak onder toch overweeg ik dat. Ik wil die vooral gebruiken om een fiets mee te kunnen nemen. Een aanhanger zal niet vaak gebeuren.
Ik wil graag weten of ik de montage zelf zou kunnen doen. Daarvoor is dan nodig dat ik weet hoe dat moet.
Een andere mogelijkheid kan zijn een dakdrager op de eens te zetten. Ik begrijp echter dat daar wel wat haken en ogen aan zitten dus ook daar is advies welkom zodat ik een goede keus kan maken.
Ernst-Jan
Ik wil graag weten of ik de montage zelf zou kunnen doen. Daarvoor is dan nodig dat ik weet hoe dat moet.
Een andere mogelijkheid kan zijn een dakdrager op de eens te zetten. Ik begrijp echter dat daar wel wat haken en ogen aan zitten dus ook daar is advies welkom zodat ik een goede keus kan maken.
Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
hoiohoi..
Welkom op dit forum.
hierbij een link naar info over hoe en wat met en trekhaak voor de 2cv
http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/trekhaak.html
Welkom op dit forum.
hierbij een link naar info over hoe en wat met en trekhaak voor de 2cv
http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/trekhaak.html
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Ok, die dakdragers heb ik nog niet gevonden. Wel heb ik gezien dat de maximale daklast 30kg is. Een beetje weinig voor drager, fietsdrager en fiets denk ik.
Voor wat betreft de trekhaak, De beschrijving op dit forum is een versie die tussen cassis en bumpersteunen wordt gemonteerd. Ik zag echte ook trekhaken die met een soort 3-hoek frame en losse kogel worden geleverd. Wat is hier een goede keus en waarom!
Ernst-Jan
Voor wat betreft de trekhaak, De beschrijving op dit forum is een versie die tussen cassis en bumpersteunen wordt gemonteerd. Ik zag echte ook trekhaken die met een soort 3-hoek frame en losse kogel worden geleverd. Wat is hier een goede keus en waarom!
Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
ejfrolich schreef:Ik wil graag weten of ik de montage zelf zou kunnen doen. Daarvoor is dan nodig dat ik weet hoe dat moet.
Alle respect voor Ronald Bouman, maar ik heb nog wat aanvullingen:Charlie schreef:hierbij een link naar info over hoe en wat met en trekhaak voor de 2cv
http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/trekhaak.html
Bovendien als ik de diverse onderwerpen mbt de trekhaak hier op de site lees (ik bedoel de oudere threads, niet het verhaal van Ronald), wordt er veel zin en onzin/vermoedens verteld over het fenomeen trekhaken voor de eend.
Ik zet de zaken eens op een rijtje:
Het is NIET nodig met een eend een goedgekeurde trekhaak te monteren. Je mag dus ook zelf wat in elkaar bakken, wel degelijk lassen graag, ik rij misschien wel eens achter je Een goedgekeurde trekhaak is pas nodig bij hogere aanhangergewichten dan de eend mag trekken. Desondanks bestaan er wel RDW goedgekeurde trekhaken, o.a. die van ‘Brink’. Op het typeplaatje hiervan staat ‘max 850kg’. Maar dat is wat de haak mag hebben, niet wat de eend mag trekken. Afkeur voor de APK volgt als de kogel een kleinere diameter heeft gekregen dan 50mm.
Hieronder zet ik wat foto’s van diverse typen/merken trekhaken.
Trekhaken mag je niet zomaar met boutjes van de Praxis monteren. Je moet bij trekhaken gebruik maken van bouten met de kwaliteitaanduiding 8.8, dit staat op de boutkop.
Ook al om deze reden moet je geen gebruik maken van de originele M7 boutjes van de bumperbevestiging. De meeste trekhaaktypen maken gebruik van o.a. de bumper ophangpunten. Demonteer de bumper, haal de kooi- en andere moeren weg en boor eventueel het gat in de chassisflens op naar 8mm. (Ik gebruik zelf altijd een boor van 8,5mm, dan past het net ff wat lekkerder).
Bijvoorbeeld bij de Brink trekhaak gebruik je 12 bouten maat M8 x 25.
De kwaliteit 8.8 wordt niet door bouwmarkten en zelfs niet door de meeste ijzerwarenzaken verkocht. Ik koop ze altijd bij een technische groothandel. Die leveren (al dan niet met toeslag) ook aan particulieren. Ik betaalde voor 12 stuks M8 x 25 in 8.8 kwaliteit maar 7 euro dus dat is te doen.
De stekkerdoos op de trekhaak sluit je aan volgens het aansluitschema dat hier en daar wel op internet te vinden is, b.v. in het verhaal van Ronald Bouman in de link.
Heeft je eend een werkend mistachterlicht, dan moet je aanhanger dat ook hebben. Als je geen gebruik wil maken van een 13-polige stekkerdoos dan gebruik je bij de 7-polige stekkerdoos het pootje dat bestemd is voor de binnenverlichting van caravans. Dit is vrij algemeen gebruik. Als je een aanhanger huurt zit het ook vaak zo.
Als je op de hoek voor/naast je eend gaat staan en dan 6 meter naar achteren en 1 meter opzij gaat moet je het voorknipperlicht kunnen zien branden. Zo niet, dan moeten er zijknipperlichten op.
Bij een A-type moet je dus zijknipperlichten in de buurt van het voorspatbord/de driehoek monteren.
Dit is echter geen APK punt aangezien je zonder aanhanger door de APK gaat.
Rechterzijspiegel is NIET verplicht alleen om het feit dat je een trekhaak hebt! Ook geen APK afkeurpunt dus! Je dient er alleen een te hebben op het moment dat je een hoge aanhanger trekt, of een aanhanger die hoog beladen is, zodanig dat je in je achteruitkijkspiegel binnen in de auto niks meer ziet.
Bij een kleine bagageaanhanger hoef je dus meestal geen rechterspiegel te hebben.
Maximaal trekgewicht met een eend 400kg met een geremde aanhanger of 270kg ongeremd. Dyane en Méhari geldt hetzelfde voor denk ik. De Acadiane mag 500kg geremd en 335kg ongeremd trekken. Zie je kentekenbewijs of het instructieboekje.
Rijbewijs ‘E achter B’ is bij een eend nooit nodig want dat geldt pas bij (sommige) aanhangers die te zwaar zijn voor de eend.
Officiëel mag je pas een aanhanger trekken als de maximale gewichten op je kentekenpapieren vermeld staan. Bij mij staan ze er niet op en ik heb nog geen last gehad.
Een keer staande gehouden bij een routinecontrole met een BX met trailer van 1000kg. Politieagente was in de veronderstelling dat vermelding van de maximale trekgewichten bij oudere auto’s niet hoefde. Ik heb het zo gelaten
De hierboven staande informatie heb ik uit de ervaring met eenden en trekhaken van de afgelopen 30 jaar. Mocht iemand actuelere (gewijzigde) info hebben dan hoor ik dat graag, maar volgens mij gelden de regels nog zo.
Laatst gewijzigd door SPOTeend op zo 26 jun, 2011 02:23, 4 keer totaal gewijzigd.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Ik wilde wat foto's plaatsen maar ik zie opeens geen mogelijkheid voor 'bladeren' meer. Ik heb toch wel eens foto's geplaatst hier maar nu lijkt het niet meer te kunnen. Weet iemand hoe het zit?SPOTeend schreef:Hieronder zet ik wat foto’s van diverse typen/merken trekhaken.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
op dit forum heeft nooit te optie gezeten om je eigen foto te uploaden via de "bladeren" knop.
hier staat een omschrijving om foto's te plaatsen:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=4872
hier staat een omschrijving om foto's te plaatsen:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=4872
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
- Locatie: Zandvoort
Ik heb altijd begrepen dat bij eendjes de knippers aan de zijkant niet hoeven aangezien ze van voren uitsteken en dus van opzij te zien zijn.SPOTeend schreef:Als je op de hoek naast/achter je eend gaat staan en dan 6 meter naar achteren en 1 meter opzij gaat moet je het voorknipperlicht kunnen zien branden. Zo niet, dan moeten er zijknipperlichten op.
Bij een A-type moet je dus zijknipperlichten in de buurt van het voorspatbord/de driehoek monteren.
Geen eend, geen onderschrift
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
@Spoteend, als je iets van de RDW quote wel juist doen.
indien het uitgestraalde licht
hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt
gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het
voertuig en 1,00 m zijwaarts
uitgestraald licht is heel iets anders dan het knipperlicht zelf kunnen zien.
Zoals de RDW het beschrijft en je ziet overdag het licht schijnen van je knipper op de aangegeven locatie dan is het dus goed.
indien het uitgestraalde licht
hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt
gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het
voertuig en 1,00 m zijwaarts
uitgestraald licht is heel iets anders dan het knipperlicht zelf kunnen zien.
Zoals de RDW het beschrijft en je ziet overdag het licht schijnen van je knipper op de aangegeven locatie dan is het dus goed.