afstelling deur

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ronaldp541
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 27 jul, 2011 23:17
Locatie: aalten

afstelling deur

Bericht door ronaldp541 » wo 27 jul, 2011 23:22

Ik heb de rubbers vervangen van beide voordeuren, hierna de deuren teruggeplaatst. Op de een of andere manier heb ik iets niet goed gedaan, telkens gaat er een gedeelte van het rubber uit de flensnaad. Heeft er iemand nog tips hoe ik de deuren het best af kan stellen zonder dat het rubber er uit gaat en zonder dat het wringt? Ik hoor graag van jullie,
gr.Ronald :idea:

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » do 28 jul, 2011 22:31

Waar gaat ie los? Onder of boven? Of vooronder?
't Rubber kun je vastzetten: eerst wat tectyl in de naad smeren en dan het rubber er in en de felsrand wat aankloppen op de hoeken met een kunststof hamer.

Naar binnen en naar buiten kun je afstellen bij de scharnieren. Je kunt er even wat aan trekken, of de bevestiging aan de koets zelf wat verbuigen. Als je met ringetjes tussen de bouten gaat pielen, krijg je speling op de deur.
Naar voren en naar achteren afstellen kun je wel met die boutjes doen: even lossen, deur verschuiven en weer vastdraaien.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 3 aug, 2011 14:53

the Nosepicker schreef:Naar binnen en naar buiten kun je afstellen bij de scharnieren. Je kunt er even wat aan trekken, of de bevestiging aan de koets zelf wat verbuigen. Als je met ringetjes tussen de bouten gaat pielen, krijg je speling op de deur.
Origineel heeft Citroen speciale vulplaatjes voor tussen de deur en de scharnieren.
Goede afstelling is wel noodzakelijk om ervoor te zorgen dat je rubbers in goede conditie blijven.

Greetz David :P

Gebruikersavatar
ronaldp541
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 27 jul, 2011 23:17
Locatie: aalten

Bericht door ronaldp541 » do 4 aug, 2011 13:13

Dank je wel voor de reacties. Het rubber blijft loslaten aan de scharnierkant. Het wringt bij de sierlijst ook, dus wellicht meer vulringen gebruiken? Ik hoor het graag, mvg Ronald

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 4 aug, 2011 13:52

Ja of meer vulplaatjes, of de deur meer richting b stijl (slot) verschuiven.
Zit er zelf ook mee te kloten op dit moment.
Het is gewoon even pielen om het spul netjes af te hangen, maar het kan absoluut.
Kost alleen tijd.

Zorg er voor dat nergens je rubbers klemmen/vouwen uiteindelijk ben je dan snel weer aan nieuwe toe en dat is zonde.

Succes , laat even horen of het je lukt.

Greetz David :P

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 4 aug, 2011 13:54

PS

Denk er ook nog aan dat je niet alleen het scharnier op de deur kunt stellen, maar ook het punt waarop je scharnier aan de koets vastzit.
Daar kun je ook het eea mee doen!

Greetz David :P

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2164
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 4 aug, 2011 16:53

Waarschijnlijk is de deur al een paar keer uit de vingers gewaaid. :(
Daardoor zijn de montage punten van de scharnieren aan de koets verbogen.
Met vulplaatjes wel iets te corrigeren maar eigenlijk moet het zaakje terug gebogen worden.
Valt niet mee trouwens. :(
Ik heb het een tijdje terug gedaan met een oversized waterpomptang en wat blokken hout.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie