Slecht starten, ware motor valt uit als ik stilsta

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Slecht starten, ware motor valt uit als ik stilsta

Bericht door Clau (°\=/°) » do 15 mar, 2012 07:35

Nou dit is dus slecht starten-topic nummertje 3478 :-)

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad maar nu langzaam kruipt het erin dat mijn motor stationair steeds uitslaat.
En een warme start is echt dramatisch. Hij start wel als ik hem gelijk start maar als ik heb getankt, en even heb afgerekend dan is het niet te doen en moet ik zeker 10 minuten wachten. Dan start hij met plankgas maar het komt van verre zeg maar.
Het geluid wat ik dan hoor is dat de startmotor wel draait maar dat hij 'hem niet pakt'. Het blijft dan een hoog start geluid maar niet die 'zwaardere brom dr in als hij aanslaat'
En als hij dan aanslaat moet ik echt pompen met gaspedaal om het toerental omhoog te krijgen.
Is dat dan de bobine?
Moet ik nieuw setje bougies-kabels en bobine?

Oja even ter aanvulling; een keer toen ik gelijk doorstartte kwam er een onwijse knal uit de uitlaat en zag ik grijze rook. En er kwam ook een keer een 'pats' onder de motorkap vandaan. Ik heb toen de bougiekabels even goed er weer opgerukt en daarna heeft ie het niet meer gedaan.

Ik heb gister 8 uur lang vrij hard gereden en dan geeft hij geen problemen maar er moet ook getankt worden en dan is die warme start heel vervelend, met name van die lachende hoofdschuddende mensen, grrr :-D
*miep miep* (°\=/°)

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bull Frog Bleu » do 15 mar, 2012 08:00

Klinkt als een ontbrekende of verstopte stationairsproeier aan de voorzijde van de carberateur. Nabij het benzinefiltertje / ingang benzine. messingkleurig en met sleuteltje 8 los te draaien. succes
Citroén rolls better than a Rolls!

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Clau (°\=/°) » do 15 mar, 2012 08:18

Volgens mij had ik die niet eens zo lang geleden al eens doorgeblazen... Maar ik zal hem straks nog eens loshalen
*miep miep* (°\=/°)

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » do 15 mar, 2012 09:52

En stel hem dan goed warm met de stelschroef op het hoogst toerental
en dan met de gasklepregelschroef naar 900t/min.
Zit er een benzinefilter voor de carburator?

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster

warme start

Bericht door wusten-fuchs » do 15 mar, 2012 11:02

warm niet of slecht starten= BOBINE in 9 van de 10 gevallen

zit er nog een orginele op??? gelijk in de ton gooien ook geen orginele meer kopen die dingen gaan aan de lopende band kapot ~ er zijn betere bobinesets in de handel

sindsdien altijd starten binnen 5 seconden warm of bij min 20 :D
wat niet kan doen we lekker toch

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Clau (°\=/°) » do 15 mar, 2012 19:55

Die van mij start koud echt prima. Ik heb denk ik vandaag een beetje de carb verziekt door als een kip zonder kop maar aan wat schroefjes te draaien...

Ik ga zo maar even op youtube kijken hoe je hem moet stellen. ( of is hier een stapsgewijs nerd-proof doorloop schema van ergens?)
Ik heb namelijk geen idee wat de gasklepregelschroef is :-)
*miep miep* (°\=/°)

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » vr 16 mar, 2012 06:47

Dat is de schroef aan de stuurkant van de carburator aan het gashandel
Als je het gas los laat is het de schroef waar hij tegenaan slaat.

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Clau (°\=/°) » do 29 mar, 2012 11:51

ik ben er nog steeds niet uit.

Als ik mijn choke iets uittrek blijft de motor overigens wel doorpruttelen. Choke in valt hij uit bij stilstand.

Laats gaf hij echt een onwijse knal, ik denk uit de uitlaat... maar kon ook onder de motorkap vandaan komen ( haha twee uitersten maar goed, ik zat erin en een knal duurt nooit zo lang :-)

Toch maar even nwe bougies en bobine doen dan?
*miep miep* (°\=/°)

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » do 29 mar, 2012 19:04

Misschien toch de carburateur maar eens helemaal reinigen. Niet alleen de stationaire sproeier. Als hij met choke blijft lopen kan het zijn dat je mengsel te mager staat,
diverse Citroens, wat anders.

Lurch
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Lurch » do 29 mar, 2012 20:19

Het klinkt allemaal erg bekend. Ik heb vorig jaar hetzelfde probleem gehad. Carbrateur schoon gemaakt, onsteking afgesteld en stationair toerental. Probleem opgelost.

Ps: die knal had ik ook bij het doorstarten. Voorbijgangers kijken dan erg raar op. Haha

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Clau (°\=/°) » ma 2 apr, 2012 12:50

kan ik ook een carburateur schoonmaken? ( ik =vrouw en blond :-)
Ik bedoel, ik kan wel iets, maar het moet ook niet al te ingewikkeld zijn. Carb moet dan helemaal uit elkaar?
Lijkt me niet echt iets voor mij :-/

Doen garages dat eigenlijk ook?
Is er niet een of ander goedje wat je door de benzine gooit wat je carb schoonmaakt, of heb ik dat gedroomd? :-)

Er zit hier in de buurt nu niet echt een leuke eendengarage waar ik heenkan.. (zit op franse platteland)

Overigens sta ik op het punt die bobine toch maar te kopen maar als het de carb is hoeft dat misschien niet... arch!

Ik ga het nog 1 keer zeggen:

Mijn motor start prima koud. Als hij warmgelopen is en hij valt uit ( wat gebeurd als ik moet stoppen) dan start hij gelijk weer. Als ik de chokke aanhou dan blijft hij wel lopen bij stilstand.
Maar als de motor iets van 5 minuten heeft stilgestaan dan start hij dus niet. En dat vind ik zo gek. Wel als hij warm is en gelijk na afslaan. Niet na 5 minuten stilstaan.
Hij blijft dan zo doorstarten dat je die 'donkere brom' van het uiteindelijk aanslaan niet hoort... snap je. Het blijft dat hoge ge--iihii iihiii ihiii zonder de iihii b---iihiibboop bop bopbopbop

Pff ik heb nog nooit zoiets sufs getikt haha, het aanslaan vd motor in geluidtaal... :-D
*miep miep* (°\=/°)

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » ma 2 apr, 2012 13:26

Ik denk dat zelfs iemand die aan zelfspot doet, best in staat is de stationaire sproeier uit de draaien en schoon te blazen. Daarna stationair toerental opnieuw afstellen. Misschien is dat al genoeg.
De essentiële onderdelen schoonmaken (sproeiers, zeefje vlotternaald) en het afstellen van het vlotteriveau en het mengsel is mogelijk zonder uitgebreid sloopwerk. Als je stap voor stap hulp op afstand kunt gebruiken, pm je me maar

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Clau (°\=/°) » ma 2 apr, 2012 13:32

:-)
Stationair sproeier is al 2 keer doorgeblazen.
Stationair toerental afstellen heb ik dus wat moeite mee. Ik dacht dus dat dat schroefje aan de voorkant zat. Maar het lijkt bij mij wel... weetje, ik maak wel ff een foto :-) Tot zo!
*miep miep* (°\=/°)

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Clau (°\=/°) » ma 2 apr, 2012 13:50

Afbeelding

Schroef A zit met zijn kop naar achter en is heel erg lastig om te verstellen. Is dat de stationairschroef?

Ik dacht dat schroef B met die gleuf niet in het midden, dat deze voor het mengsel was. ( die is de laatste keer bij de franse APK afgesteld op een stuk lager, was veel te rijk. Reed overigens prima daarna)

Ik had altijd het idee dat de schroef voor stationair ergens zat waar schroef C zit.

Oja, en mijn gaskabel hangt eigenlijk ook heel erg los, is dat iets ergs? Die staat alles behalve strak.
*miep miep* (°\=/°)

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » ma 2 apr, 2012 16:12

Als je gaskabel erg los hangt, is plankgas niet langer volgas. Je topsnelheid wordt lager. Of dat erg is, hangt af van je temperament. Het spannen van de kabel gebeurt 5 cm achter je carburateur; daar zit een platic stelstuk met een harpveertje dat je een paar ribbels kunt verplaatsen. Wijst zich vanzelf. Tenzij het harpveertje weggevlogen is.
Schroef a is de gasklepaanslagschroef, b is de mengsel- of co-schroef. Met die twee regel je het stationaire toerental. C is geen regelschroef. Vaak is a te ver ingeschroefd (vandaar misschien die slappe gaskabel) en dan doet het stationaire systeem helemaal niets meer.
Ga terug naar de basisinstelling: Draai a terug tot hij niet meer tegen de asymetrische schijf op de chokeklepas komt. Trek de choke aan, draai a in tot hij juist tegen de schijf komt en dan nog twee slagen verder. Draai b helemaal in zonder kracht te zetten en dan 2 hele slagen terug.
Duw de choke terug, start de motor en probeer met b het mengsel zo te regelen dat de motor stationair blijft lopen. als dat niet lukt, a zo weinig mogelijk indraaien. Uiteindelijk loopt je motor stationair en dan probeer je b zo te regelen dat het stationair toerental het hoogst is. dan iets indraaien tot je het toerental nèt hoort terugvallen. Vervolgens met a het toerental definitief instellen.
Let wel: als je a te ver indraait, staat je gasklep in rust voorbij de uitgang van het stationair systeem. Dan werkt dat systeem niet meer. Dat is makkelijk te constateren: De motor hapert bij het gasgeven en reageert niet of nauwelijks op het verstellen van schroef b.
Einde cursus ;-)

Plaats reactie