Nu heb ik om te beginnen twee dynamo's, een ISKRA dynamo ( degene die het niet meer deed) en een FEMSA. Ik ben al met de ISKRA begonnen uit elkaar te halen en op te poetsen en lagers te bestellen. Mocht de iskra het niet meer doen na de revisie, dan ga ik over op de femsa revisie.De dynamo is meestal goed te reviseren,maar er bestaan ca.4 verschillende merken
die uiteraard allemaal verschillende onderdelen bezitten,Je demonteerd eerst de borstel-
houder waar dat platte stekkertje opzit.daarna haal je de doorsnede moertjes eraf en die
lange boutjes eruit.Je maakt de draadjes van de stator los en het achterdeksel kan er af
Dan kan je de rotor in de bankschroef zetten en de moer van de poelie losmaken en de
rotor van het voordeksel losmaken.Het lager in het voordeksel moet je de klinknageltjes
los boren en met een doorslag uit het huis vewijderen(deze vervang je door boutjes en
moertjes.Het lager op de rotor met een trekkertje eraf halen.Je kan het beste nieuwe
lagertjes erin zetten en misschien nieuwe borstels.controleer of de loopbaantjes van
de borstels niet te ver is ingesleten.In dat geval verval je in een nieuwe of ruildynamo
zo waanzinnig duur zijn ze niet.
Nieuwe lagers bestel ik bij de lokale brommerboer (anders heeft CONRAD ze ook). Ik heb ontdekt dat lagertype 6201 rsr hetzelfde is als 6201 2RS. De twee lagers kosten bij conrad rond de 4 euro. Beide verwacht ik eind van de week binnen te hebben.
Het schoonmaken is nog wel een ding. Ik heb de onderdelen geweekt in een emmer water met bruistablet, maar helemaal schoon zijn ze nog niet. Heeft iemand tips:?::?: Ik ben al stevig wezen borstelen met een oude borstel, maar het lijkt op sommige plekken echt aangekoekt.
Als het lukt ben ik met twee tientjes en een middagje klussen klaar. Het gaat me niet om het geld, maar gewoon leuk om het eens te hebben gedaan.
Foto's volgen spoedig! [/img]