How to: dynamo reviseren!

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

How to: dynamo reviseren!

Bericht door Rens » ma 14 jan, 2013 14:41

Aangezien ik door het vergeten van het sluiten van de oliebijvulklep de olie overal in de motorruimte had zitten, deed de Dyanmo niet meer wat hij moest doen. Gelukkig had ik twee reserve's, zodat ik ieg weer rijden kan. De oude dynamo heb ik uit elkaar geschroefd en wil ik nu proberen te reviseren. Ik denk namelijk dat met goed schoonmaken, nieuwe lagers en nieuwe koolborstels de dynamo weer zou moeten gaan werken. Nu heb ik de how-to van Gerard gelezen hier op de site en met deze informatie wil ik een fotoverslag gaan maken met mijn revisie. Om te beginnen, zoals Gerard schreef:
De dynamo is meestal goed te reviseren,maar er bestaan ca.4 verschillende merken
die uiteraard allemaal verschillende onderdelen bezitten,Je demonteerd eerst de borstel-
houder waar dat platte stekkertje opzit.daarna haal je de doorsnede moertjes eraf en die
lange boutjes eruit.Je maakt de draadjes van de stator los en het achterdeksel kan er af
Dan kan je de rotor in de bankschroef zetten en de moer van de poelie losmaken en de
rotor van het voordeksel losmaken.Het lager in het voordeksel moet je de klinknageltjes
los boren en met een doorslag uit het huis vewijderen(deze vervang je door boutjes en
moertjes.Het lager op de rotor met een trekkertje eraf halen.Je kan het beste nieuwe
lagertjes erin zetten en misschien nieuwe borstels.controleer of de loopbaantjes van
de borstels niet te ver is ingesleten.In dat geval verval je in een nieuwe of ruildynamo
zo waanzinnig duur zijn ze niet.
Nu heb ik om te beginnen twee dynamo's, een ISKRA dynamo ( degene die het niet meer deed) en een FEMSA. Ik ben al met de ISKRA begonnen uit elkaar te halen en op te poetsen en lagers te bestellen. Mocht de iskra het niet meer doen na de revisie, dan ga ik over op de femsa revisie.

Afbeelding

Nieuwe lagers bestel ik bij de lokale brommerboer (anders heeft CONRAD ze ook). Ik heb ontdekt dat lagertype 6201 rsr hetzelfde is als 6201 2RS. De twee lagers kosten bij conrad rond de 4 euro. Beide verwacht ik eind van de week binnen te hebben.

Het schoonmaken is nog wel een ding. Ik heb de onderdelen geweekt in een emmer water met bruistablet, maar helemaal schoon zijn ze nog niet. Heeft iemand tips:?::?: Ik ben al stevig wezen borstelen met een oude borstel, maar het lijkt op sommige plekken echt aangekoekt.

Als het lukt ben ik met twee tientjes en een middagje klussen klaar. Het gaat me niet om het geld, maar gewoon leuk om het eens te hebben gedaan. :)

Foto's volgen spoedig! :)[/img]
Laatst gewijzigd door Rens op ma 14 jan, 2013 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 14 jan, 2013 15:25

strakke actie. Koop je er nog een setje nieuwe koolborstels bij? Dan kan de dynamo zo weer een tonnetje of wat mee.

Vorig jaar begon de wasmachine rotherrie te maken. Motor stuk; 275 ex btw voor een nieuwe. Boel uit elkaar en een SKF lager van 8 euri in gezet. Loopt weer als een naaimachien.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » ma 14 jan, 2013 16:20

De lagers heb ik inmiddels gevonden bij Born2brom.nl (die is in de buurt). Ook heb ik bijna alle onderdelen in de afwasmachine gedaan en het resultaat is echt verbluffend! Alle vieze tjak is er af, ook in de moeilijke hoekjes. Misschien dat ik nog tot polijsten over ga, maar eerst wil ik eigenlijk ook weten of die het ook daadwerkelijk weer gaat doen. Iemand nog polijst tips?

@RobM: de koolborstel wil ik zeker nieuw bestellen, de prijs viel me nog tegen (21,75). Voor de andere dynamo hadden ze geen koolborstel (zover ik kon zien). [edit]Heb ze nu ook gevonden voor 8,65 bij de grote plastic eendenboer #goedtedoen[/edit]

Hier wat foto's van na de schoonmaakbeurt (helaas geen before-pics):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 14 jan, 2013 17:05

Goed bezig, je wikkelingen zien er ook nog goed uit, ik ben dit klusje ook wel eens van plan geweerst met een paar dynamo's van de zolder, maar die hadden allemaal een ingevreten oxide plek in een wikkeling, die dynamo's zijn helaas gedegradeerd tot oud ijzer...... :cry:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 15 jan, 2013 08:22

Meet ook de stator goed door of de beide wikkelingen goed zijn en de rotor ook,beide met de Ohm meter en de diodes,waarbij je van de Ohmmeter dan de plus en de min wisselt zodat je ziet dat ze een kant doorverbinden en vanaf de andere kant niet.Evt de stator beschermen met schellak

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » wo 16 jan, 2013 23:06

Of meggeren! Dan sluit je alles in een keer uit!
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 17 jan, 2013 15:06

Of kort :)
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » do 17 jan, 2013 20:49

Ja dat is waar :wink: , weet je wel zeker dat ie stuk is :D
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » do 17 jan, 2013 20:56

Meet ook de stator goed door of de beide wikkelingen goed zijn en de rotor ook,beide met de Ohm meter en de diodes,waarbij je van de Ohmmeter dan de plus en de min wisselt zodat je ziet dat ze een kant doorverbinden en vanaf de andere kant niet.Evt de stator beschermen met schellak
Ga ik doen! Dank voor je advies! :)
2cvmaarten schreef:Of meggeren! Dan sluit je alles in een keer uit!
:?: :?: :?: :roll: :roll:

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » do 17 jan, 2013 21:04

bij meggeren meet je of de isolatieweerstand nog voldoende hoog is dmv een hoge spanning. oftewel je kijkt of je geen kortsluiting in je motor/dynamo hebt. Maar dit is meer iets voor de profi's.
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 413
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » di 22 jan, 2013 17:14

Hier nog een paar plaatjes van het vervangen van het lagertje in de dynamo. Ze zijn genomen in Mauritanië, je loopt een "winkelstraat" in en houdt je dynamo in de lucht. Als blanke val je dan wel op en in "no time" staat er iemand naast je die je kan helpen.

Het sluit wel leuk aan bij het onderwerp "Eendje in Kenia". Deze mensen zijn enorm creatief in het verzinnen van oplossingen. Ok.....veel oplossingen zijn in westerse ogen niet altijd even geslaagd.

Afbeelding

Een werkbank kennen ze daar niet.

Afbeelding

Complete draadbomen en auto elektra hangen aan het plafond.

Afbeelding

Hamer?? Met je ratelsleutel lukt dat ook.

Afbeelding

Alles in onderdelen, met nog wat andere overgebleven?? onderdelen op zijn doek. Gereedschap zit in de zwarte zak, veel bijzonders zat er niet in.

Overigens, het monteren van de dynamo ging keurig! Overal waar nodig ging er een likje vet op. Dat zie ik in grotere garages niet altijd gebeuren.
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

Plaats reactie