kettingzaag

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

kettingzaag

Bericht door j b » wo 30 okt, 2013 15:00

er zijn hier vast wel mensen die ervaring hebben met motor kettingzagen.
ik ben nl tot een meningsverschil met mijn kettingzaag gekomen:

kettingzaag start prima maar blijft maar een paar tellen lopen. dit zowel op choke, zonder choke, vol gas.
ik ben natuurlijk van mening dat ie pas mag uitgaan als ik hem uitzet of de brandstof op is.

tot nu toe heb ik alle beschermkappen losgehaald en viezigheid verwijderd (kon geen kwaad als ik het zo zag), de luchttoevoer gereinigd, de carburateur eruitgehaald en opengemaakt. nergens iets van vuiligheid intern gevonden.

ik heb de kettingzaag nog niet zo heel veel gebruikt (1 keer boom gekapt en verder maar ik er uit de kluiten gewassen zweedse kandelaars mee) maar garantie zit er niet meer op
J B

just drive like you stole it

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » wo 30 okt, 2013 16:44

Ik denk dat het de ontsteking is.
Dat heb ik zelf een keer gehad ; hij bleef niet lopen, sloeg steeds af.
Nieuwe ontsteking erop en geen problemen meer gehad.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 30 okt, 2013 17:03

Geert, heb je de 1-2-Spark er in gezet?
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 30 okt, 2013 17:14

ik had een rubber pomp-membraan van het brandstof gedeelte die vastplakte aan het huis. Na losmaken deed ie het weer prima.
diverse Citroens, wat anders.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » wo 30 okt, 2013 17:21

Boudewijn schreef:Geert, heb je de 1-2-Spark er in gezet?
Hé, dat is een idee! loopt ie nog harder ! :wink:

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Re: kettingzaag

Bericht door LPGo » wo 30 okt, 2013 19:21

j b schreef:
ik heb de kettingzaag nog niet zo heel veel gebruikt (1 keer boom gekapt)
Kijk JB en hier gaat ie nou stuk van, je moet met een kettingzaag de boom omzagen en niet kappen.... kappen met een kettingzaag.... geen wonder dat hij niet meer loopt :lol: :lol: :lol: :oops: :oops: :oops:

Ik vind dit soort motortjes krengen, kijk of de benzine toevoer niet verstopt is en of het chokeklepje goed zit en ook open gaat als de zaag een maal loopt.

Ontsteking controleren door een 2cv bougie te nemen (of de originele eruit te draaien)
en ergens op het chassis te laten vonken...

Om te testen kun je ook het luchtfiltertje in benzine drenken en kijken of hij dan loopt

p.s. heb zelf een 11 euro kettingzaag (marktplaats) weet er alles van....

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 30 okt, 2013 19:42

wij hadden er een van de goede ijzerhandel van 350 gulden en na tientallen bomen polfte de zuiger en cylinder uitelkaar :shock:
Alle onderdelen in garantie nieuw gekregen maar we moesten hem zelf repareren. Hij doet het nu weer..
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » wo 30 okt, 2013 20:03

Tank je Aspen of tweetakt? Benzine te vet door vettig luchtfilter? Aspen, daar loopt zo'n motor toch anders op. Moet de carb op afgesteld zijn.
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » do 31 okt, 2013 09:23

hij loopt even dus ik heb vonk neem ik aan,

bougie is netjes koffiebruin en niet vet (netter als bij 2cv) maar als ie die paar slagen loopt komt er veel blauwe rook uit. => gebruik 2 takt olie 1:25. zou ik hem te vet gemaakt hebben (misschien 2 x olie aan benzine toegevoegd)

benzine naar carburateur komt er, als ik hem start terwijl de carburateur los is komt er genoeg uit.

en met bomen kappen moet je toch altijd van een grote afstand klappen op de boom uitdelen met je kettingzaak LPGo ;)
J B

just drive like you stole it

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » do 31 okt, 2013 13:05

Wat is het merk en type?
Motorzagen werken met een membraam carb dus als je pakkingen verkeerd monteerd wil ie niet aanzuigen

Als het goed is zitten er drie sproeiers op je carb
H
L
S
Draai de hoog en laag regeling dicht....helemaal
En draai ze daarna 1 hele slag open
Nu staat je afstelling op basis
Start de zaag en stel met de s het stationair af zodat hij net blijft lopen
Draai nu de L totdat de ketting gaat draaien
Nu de S weer tot de ketting stopt
Geef vol gas, het toerental moet nu zondrr stotteren snel oplopen
Als je vind dat hij niet genoeg toeren maakt kan je nu de H iets dicht draaien
Maar let op! Te veel toeren en boem dus 1draai is vaak goed

Dus kleine feedback
Draai sproeiers alle drie dicht en 1 slag open
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » do 31 okt, 2013 14:14

ok, dit is een hele duidelijke uitleg. 1 slag open, is dat een rondje van 360 gr? of +/- 180 gr (1 slag vanuit pols)

die zal ik straks eens gaan proberen.

het is trouwens een benzon kettingzaag.

de pakkingen heb ik niets aan veranderd en gewoon van af gebleven.
J B

just drive like you stole it

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » do 31 okt, 2013 17:25

Zat er nog veel oude benzine in de zaag ?
Anders even aftappen en vullen met verse benzine.
Ik hoor dat aspen minder vlug veroudert, maar dat je het best een en dezelfde brandstof kunt gebruiken.

Het membraam Wat AZL57 zegt komt ook vaker voor het plakt of is uitgedroogd en niet meer flexibel genoeg.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » do 31 okt, 2013 18:05

360 graden dus :wink:
Succes

Ps deze afstelling werkt ook bij bosmaaiers en rugblazers
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 1 nov, 2013 08:12

1 aspen brandstof gebruiken, dit maakt echt heeeeeel veel verschil
2 probeer eens een NIEUWE bougie (dus geen andere gebruikte)
3 kijk of je ontstekingsspoel niet te ver van t vliegwiel staat. hier moet ongeveer een blaadje papier tussen kunnen, wel ff met de hand ronddraaien en opletten of ze elkaar nergens raken.
en natuurlijk alles wat hiervoor gezegd is ;)

greetzzzzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » vr 1 nov, 2013 08:33

Haha wat hebbben jullie met die ontstekingen
Ik heb in 25 jaar als bosbouwer nog nooit iets met de ontsteking gehad
Aspen is prima peut
Maar gewoon verse euro met een kwaliteit 2T olie is ook niks mis mee
Je verspreid de kettingolie ook over de grond dus millieu moet je dan niet over beginnen
Gebruik geen buitenboordmotor olie voor in je benzine
Die kan de hoge toeren niet aan

O en dan nog even een zeiktip
Draag (is verplicht) veiligheidskleding schoeisel helm en oog bescherming
Want je verzekering betaald gewoon niet als je jezelf in je poot zaagt zonder :wink:
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Plaats reactie