Enkele Dynamo-vraagjes???
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Enkele Dynamo-vraagjes???
er zijn verschillende merken dynamo's gemonteerd geweest in een eend. Zit er ook verschil tussen in werking of maakt dat verder eigenlijk niet zoveel uit.
Ik heb momenteel namelijk een dikke/grote versie gemonteerd in mijn eend.
http://www.burtoncar.com/tone/burton/ve ... 1&fotonr=1
en heb daarnaast nog een smalle/kleine dynamo (Ducellier) op de plank liggen.
http://www.burtoncar.com/tone/burton/ve ... 0&fotonr=1
Is deze ook te monteren zonder problemen? Of is er eentje voor een 4tje en de andere voor een 6je? Volgens BCC leveren ze beide 30 ampere.
En hoe kun je een dynamo op een makkelijke manier testen?
Ik heb momenteel namelijk een dikke/grote versie gemonteerd in mijn eend.
http://www.burtoncar.com/tone/burton/ve ... 1&fotonr=1
en heb daarnaast nog een smalle/kleine dynamo (Ducellier) op de plank liggen.
http://www.burtoncar.com/tone/burton/ve ... 0&fotonr=1
Is deze ook te monteren zonder problemen? Of is er eentje voor een 4tje en de andere voor een 6je? Volgens BCC leveren ze beide 30 ampere.
En hoe kun je een dynamo op een makkelijke manier testen?
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Wat de werking betreft maakt het niet uit welke dynamo je er op zet,zolang het maar wisselstroom dynamo's zijn.
De opbrengst van allen is 30 ampere.
Verschil is er wel , als je een Visa dynamo monteert. Deze heeft een inwendige regelaar, dus je regelaar op het schutbord met de stekker van worden losgehaald en doorgelusd. ook levert hij een hoger amperage.
Op de AK's van de wegenwacht zaten DS dynamo's gemonteerd, omdat er 2 accu's geladen moesten worden. Het meeste werk is het pas maken van de dynamosteun , de werking is hetzelfde.
daffy
De opbrengst van allen is 30 ampere.
Verschil is er wel , als je een Visa dynamo monteert. Deze heeft een inwendige regelaar, dus je regelaar op het schutbord met de stekker van worden losgehaald en doorgelusd. ook levert hij een hoger amperage.
Op de AK's van de wegenwacht zaten DS dynamo's gemonteerd, omdat er 2 accu's geladen moesten worden. Het meeste werk is het pas maken van de dynamosteun , de werking is hetzelfde.
daffy
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ok bedankt voor het antwoord. Dan heb ik bij deze dus een mooie reserve dynamo bij.
Dat van die wisselstroom heb ik gisterennacht 20x gelezen trouwens. Ben bezig geweest met het opruimen van de onderwerpen die over electriciteit gaan.
Is er ook een manier om een dynamo te testen?
Dat van die wisselstroom heb ik gisterennacht 20x gelezen trouwens. Ben bezig geweest met het opruimen van de onderwerpen die over electriciteit gaan.
Is er ook een manier om een dynamo te testen?
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
O ja , testen had ik gisteren geen tijd meer voor ( ik moest sint Nicolaas gaan halen).
Een wisselstroom dynamo kan je statisch ( stilstaand , niet gemonteerd),
testen door van een accu , met bijvoorbeeld startkabels, een massa aansluiting op het huis van de dynamo te zetten. De plus van de accu gebruiken om de EXC. aansluiting op de dynamo te bekrachtigen. Dit is de schuifaansluiting op de dynamo. Als je deze aansluiting voorziet van een plusje , moet de poelie heel moeilijk te draaien zijn. De velden zijn dan magnetisch , waardoor het anker( lees de poelie ) moeilijker te draaien is vanwege het ontstane magnetisch veld.
LET WEL OP !! het bekrachtigen van de EXC. aansluiting mag niet te lang plaatsvinden !!. ook mag de poelie ALLEEN in de draairichting van de motor verdraaid worden , omdat er anders een kleine kans bestaat dat de diodes kapot gaan.
Draait de poelie bij bekrachtiging van de velden gewoon licht ,,dan werkt de dynamo niet. Als hij erg lang heeft stilgelegen, helpt het wel eens om de slaapringen , waar de koolborstels op rusten , schoon te maken.
Uiteraard ook luisteren of de dynamolagers niet te veel herrie maken.
Daffy
Een wisselstroom dynamo kan je statisch ( stilstaand , niet gemonteerd),
testen door van een accu , met bijvoorbeeld startkabels, een massa aansluiting op het huis van de dynamo te zetten. De plus van de accu gebruiken om de EXC. aansluiting op de dynamo te bekrachtigen. Dit is de schuifaansluiting op de dynamo. Als je deze aansluiting voorziet van een plusje , moet de poelie heel moeilijk te draaien zijn. De velden zijn dan magnetisch , waardoor het anker( lees de poelie ) moeilijker te draaien is vanwege het ontstane magnetisch veld.
LET WEL OP !! het bekrachtigen van de EXC. aansluiting mag niet te lang plaatsvinden !!. ook mag de poelie ALLEEN in de draairichting van de motor verdraaid worden , omdat er anders een kleine kans bestaat dat de diodes kapot gaan.
Draait de poelie bij bekrachtiging van de velden gewoon licht ,,dan werkt de dynamo niet. Als hij erg lang heeft stilgelegen, helpt het wel eens om de slaapringen , waar de koolborstels op rusten , schoon te maken.
Uiteraard ook luisteren of de dynamolagers niet te veel herrie maken.
Daffy
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Ik ben wel nieuwsgierig naar dat systeem van een DS dynamo op een eend. In verband met steeds maar groter wordende stroom aanvraag in mijn eendje (lampen, audio enz enz)
Wat doet een DS dynamo aan amperes??
Ik wil straks ook 2 accu's gaan opladen. Moet er dan nog een andere Spanningsregelaar in ??
Bestaat er toevallig een schema van hoe dat werkt?? het aansluiten van en opladen van 2 accu's met 1 dynamo??
Greatnix Spookeend
Wat doet een DS dynamo aan amperes??
Ik wil straks ook 2 accu's gaan opladen. Moet er dan nog een andere Spanningsregelaar in ??
Bestaat er toevallig een schema van hoe dat werkt?? het aansluiten van en opladen van 2 accu's met 1 dynamo??
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Waarom wil je 2 accu's in de eend ??
Dit in verband met het schema.
Je hoeft geen andere spanningsregelaar, al raad ik wel aan een electronische te monteren.
Als je een zwaardere dynamo gaat monteren, zou ik ook geen DS dynamo nemen , ivm. het verkrijgen van onderdelen.
Sommige mitsubishi dynamo's zijn ook redelijk makkelijk pas te maken , en leveren meer dan de DS.
Ook hebben ze een ingebouwde regelaar, hetgeen alles nog simpeler maakt.
Daffy
Dit in verband met het schema.
Je hoeft geen andere spanningsregelaar, al raad ik wel aan een electronische te monteren.
Als je een zwaardere dynamo gaat monteren, zou ik ook geen DS dynamo nemen , ivm. het verkrijgen van onderdelen.
Sommige mitsubishi dynamo's zijn ook redelijk makkelijk pas te maken , en leveren meer dan de DS.
Ook hebben ze een ingebouwde regelaar, hetgeen alles nog simpeler maakt.
Daffy
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
2 accus. Tja, nodig zou het niet moeten zijn.
Ik ben nogal een audio freak
en er komt dit jaar een nog zwaardere install in de eend. Nu heb ik al een vrij zware met 1 versterker, en het kost me elk jaar een accu. Ook omdat ik altijd met de lichten aanrijd, vind ik veiliger, en omdat het niet meer de orginele lampen zijn, maar zwaardere hallogeen lampen, laadt de accu niet goed bij. Straks met de nog zwaardere install, is er een Yellowtop accu gepland achterin, alleen om de versterkers te kunnen voeden.
De radio en de lampen zullen dan weer prima op de gewone accu kunnen, maar het is wel zaak alles zo aan te sluiten dat de accu voorin (startaccu en voor lichten enz) geen stroom kan gaan geven aan de accu voor de versterker. Zodat ik iig altijd nog gewoon kan starten en rijden.
weet je toevallig ook welke Mutsibutsie Dynamo redelijk makkelijk pas te maken is??
Thnx
Greatnix Spookeend
Ik ben nogal een audio freak
en er komt dit jaar een nog zwaardere install in de eend. Nu heb ik al een vrij zware met 1 versterker, en het kost me elk jaar een accu. Ook omdat ik altijd met de lichten aanrijd, vind ik veiliger, en omdat het niet meer de orginele lampen zijn, maar zwaardere hallogeen lampen, laadt de accu niet goed bij. Straks met de nog zwaardere install, is er een Yellowtop accu gepland achterin, alleen om de versterkers te kunnen voeden.
De radio en de lampen zullen dan weer prima op de gewone accu kunnen, maar het is wel zaak alles zo aan te sluiten dat de accu voorin (startaccu en voor lichten enz) geen stroom kan gaan geven aan de accu voor de versterker. Zodat ik iig altijd nog gewoon kan starten en rijden.
weet je toevallig ook welke Mutsibutsie Dynamo redelijk makkelijk pas te maken is??
Thnx
Greatnix Spookeend
@ Spookeend
misschien wat meer informatie?
ben je bang dat snachts de installatie de accu's leegtrekt?
ben je bang dat tijdens het rijden de accu's leegraken?
of ben je bang dat tijdens het afspelen op een veld, de accu's leegraken?
mocht je bang zijn voor lege accu's in de ochtend, dan zou ik er gewoon een 'massa-schakelaar' tussen zetten,
dit is een rode schakelaar die je tussen de - en de massa zet..
trek je deze eruit, dan is heel de accu van de auto af en na 2 weken stilstaan start i gelijk als een speer (zelf ervaring mee)
mocht je bang zijn, dat tijdens het rijden de accu's leegraken, dan zou
ik meer amphere van je lader zien te ritselen (bijvoorbeeld 2 laders of een zwaardere dynamo)
mocht je bang zijn, dat op eenveldje, tijdens het afspelen de accu's leegraken, dan zou ik gewoon de 2 accu's parallel monteren (dus 1 lader)
en de versterker en radio op de 2e accu doen (de rest van de auto op 1)
en tussen de 2e accu en de 1e een 'massa-schakelaar' monteren..
dan trek je alleen de 2e accu leeg (je trekt hem eruit voor het spelen) en daarna start je de auto op de 1e accu en wanneer de hele auto het weer doet, hang je de 2e accu er weer aan...
de schakelaar komt dan niet tussen de - en de aarde, maar tussen de + van de 1e accu en de + van de 2e accu..
deze massaschakelaar is ongeveer 15 euro en ook electrisch te krijgen (dan iets van 60 euro)
deze electrische werkt gewoon op afstand (schakelaar aan het stuur) en is wel een stuk cooler
maar savonds je motorkap opendoen en een rode schakelaar eruit halen (of de schakelaar zelfs op de motorkap monteren) heeft ook wel een beetje James-Bond gehalte...
eh...De radio en de lampen zullen dan weer prima op de gewone accu kunnen, maar het is wel zaak alles zo aan te sluiten dat de accu voorin (startaccu en voor lichten enz) geen stroom kan gaan geven aan de accu voor de versterker. Zodat ik iig altijd nog gewoon kan starten en rijden.
misschien wat meer informatie?
ben je bang dat snachts de installatie de accu's leegtrekt?
ben je bang dat tijdens het rijden de accu's leegraken?
of ben je bang dat tijdens het afspelen op een veld, de accu's leegraken?
mocht je bang zijn voor lege accu's in de ochtend, dan zou ik er gewoon een 'massa-schakelaar' tussen zetten,
dit is een rode schakelaar die je tussen de - en de massa zet..
trek je deze eruit, dan is heel de accu van de auto af en na 2 weken stilstaan start i gelijk als een speer (zelf ervaring mee)
mocht je bang zijn, dat tijdens het rijden de accu's leegraken, dan zou
ik meer amphere van je lader zien te ritselen (bijvoorbeeld 2 laders of een zwaardere dynamo)
mocht je bang zijn, dat op eenveldje, tijdens het afspelen de accu's leegraken, dan zou ik gewoon de 2 accu's parallel monteren (dus 1 lader)
en de versterker en radio op de 2e accu doen (de rest van de auto op 1)
en tussen de 2e accu en de 1e een 'massa-schakelaar' monteren..
dan trek je alleen de 2e accu leeg (je trekt hem eruit voor het spelen) en daarna start je de auto op de 1e accu en wanneer de hele auto het weer doet, hang je de 2e accu er weer aan...
de schakelaar komt dan niet tussen de - en de aarde, maar tussen de + van de 1e accu en de + van de 2e accu..
deze massaschakelaar is ongeveer 15 euro en ook electrisch te krijgen (dan iets van 60 euro)
deze electrische werkt gewoon op afstand (schakelaar aan het stuur) en is wel een stuk cooler
maar savonds je motorkap opendoen en een rode schakelaar eruit halen (of de schakelaar zelfs op de motorkap monteren) heeft ook wel een beetje James-Bond gehalte...
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Als straks alles klaar is, dan is het de bedoeling dat er niet eens meer een contactslot op de eend zit. Maar een soort van Console met een paar van die vliegtuigschakelaars. Sleutel wel nodig om de stroom erop te zetten, dan zorgen dat ik met een knop een relais kan bedienen het contact aan schakelt en de motor kan starten, zoiets.pluisje schreef:@ Spookeend
eh...De radio en de lampen zullen dan weer prima op de gewone accu kunnen, maar het is wel zaak alles zo aan te sluiten dat de accu voorin (startaccu en voor lichten enz) geen stroom kan gaan geven aan de accu voor de versterker. Zodat ik iig altijd nog gewoon kan starten en rijden.
misschien wat meer informatie?
ben je bang dat snachts de installatie de accu's leegtrekt?
ben je bang dat tijdens het rijden de accu's leegraken?
of ben je bang dat tijdens het afspelen op een veld, de accu's leegraken?
Het is voornamelijk tijdens het rijden dat de accu het niet bij kan benen.
Als de eend in de stalling staat, dan start ie zelfs na een maand nog gewoon, als ik er maar vor zorg dat de accu goed is, en dat de accu goed is bijgeladen voor ik m wegzet voor langere tijd. Dus, dat houdt in, dat ik vaak nog even een rondje van een half uurtje doe, met licht uit en zonder radio.
mocht je bang zijn voor lege accu's in de ochtend, dan zou ik er gewoon een 'massa-schakelaar' tussen zetten,
dit is een rode schakelaar die je tussen de - en de massa zet..
trek je deze eruit, dan is heel de accu van de auto af en na 2 weken stilstaan start i gelijk als een speer (zelf ervaring mee)
Dat is dus het probleem niet
mocht je bang zijn, dat tijdens het rijden de accu's leegraken, dan zou
ik meer amphere van je lader zien te ritselen (bijvoorbeeld 2 laders of een zwaardere dynamo)
Dat is dus nu aan de orde, maar welke Dynamo gaat er zonder al te veel ombouwen passen?? en, ook de poellie op de Fan zal aangepast moeten worden dan, omdat de orginele V-snaar waarschijnlijk erg veel moeite zal gaan hebben om niet te gaan slippen door de VEEL grotere weerstand van een grotere Dynamo
mocht je bang zijn, dat op eenveldje, tijdens het afspelen de accu's leegraken, dan zou ik gewoon de 2 accu's parallel monteren (dus 1 lader)
en de versterker en radio op de 2e accu doen (de rest van de auto op 1)
en tussen de 2e accu en de 1e een 'massa-schakelaar' monteren..
dan trek je alleen de 2e accu leeg (je trekt hem eruit voor het spelen) en daarna start je de auto op de 1e accu en wanneer de hele auto het weer doet, hang je de 2e accu er weer aan...
de schakelaar komt dan niet tussen de - en de aarde, maar tussen de + van de 1e accu en de + van de 2e accu..
Tijdens het kamperen, tja, is een beetje bijkomend iets eigenlijk, ik heb zelf ook een hekel aan geluids overlast, dus zo hard en zo lang zal ie tijdens een meeting niet spelen. Maar, misschien weer net wel lang genoeg om de gewone accu leeg te trekken, zeker als ik die dag dus al met lichten aan, radio aan naar de meeting ben gekomen. Het is nu eenmaal zo gebleken dat de accu het niet vohoudt als ik rijd met de radio aan, dan wordt ie dus niet genoeg bij geladen.
Dit alles wordt alleen nog maar erger, omdat het nog gekker wordt in de een kwa audio.
deze massaschakelaar is ongeveer 15 euro en ook electrisch te krijgen (dan iets van 60 euro)
deze electrische werkt gewoon op afstand (schakelaar aan het stuur) en is wel een stuk cooler
maar savonds je motorkap opendoen en een rode schakelaar eruit halen (of de schakelaar zelfs op de motorkap monteren) heeft ook wel een beetje James-Bond gehalte...
Maar, eerst eens kijken wat ik kan gaan doen om mijn eend vol met stroom te krijgen zonder m elke keer zonder muziek te moeten gebruiken.
Greatnix Spookeend
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Je krijgt van de week antwoord welke Misubihi dynamo er op kan.
Ik weet niet zo maar van welk type de dynamo af komt , maar dat kan ik dinsdag opzoeken.
Overigens kan je voor het doel waarvoor jij een zwaardere dynamo wilt monteren het beste 2 accu's monteren. Let wel op dat ze dezelfde capaciteit hebben.Ze kunnen zwarder zijn dan de 36 Ah eend aacu.
Ik zal je dan ook een schema sturen met een simpel relais , zodat de accu's zonder problemen geschakeld en geladen kunnen worden , zonder dat je zelf extra handelingen moet uitvoeren.
Daffy
Ik weet niet zo maar van welk type de dynamo af komt , maar dat kan ik dinsdag opzoeken.
Overigens kan je voor het doel waarvoor jij een zwaardere dynamo wilt monteren het beste 2 accu's monteren. Let wel op dat ze dezelfde capaciteit hebben.Ze kunnen zwarder zijn dan de 36 Ah eend aacu.
Ik zal je dan ook een schema sturen met een simpel relais , zodat de accu's zonder problemen geschakeld en geladen kunnen worden , zonder dat je zelf extra handelingen moet uitvoeren.
Daffy
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
cool, bedankt man, ook voor de tip van de accus van zelfde waarde, wist ik niet, waarom is dat??Daffy schreef:Je krijgt van de week antwoord welke Misubihi dynamo er op kan.
Ik weet niet zo maar van welk type de dynamo af komt , maar dat kan ik dinsdag opzoeken.
Overigens kan je voor het doel waarvoor jij een zwaardere dynamo wilt monteren het beste 2 accu's monteren. Let wel op dat ze dezelfde capaciteit hebben.Ze kunnen zwarder zijn dan de 36 Ah eend aacu.
Ik zal je dan ook een schema sturen met een simpel relais , zodat de accu's zonder problemen geschakeld en geladen kunnen worden , zonder dat je zelf extra handelingen moet uitvoeren.
Daffy
Greatnix Spookeend
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Je kan een accu zien als een vat met water. Als de vaten met elkaar worden verbonden , en ze staan op de zelfde hoogte , dan zal het waterniveau in beide vaten even hoog staan.
Is het waterniveau in een vat hoger , dan loopt er een hoeveelheid water naar de andere kant tot de niveau's weer gelijk zijn.
Als er nu één groter is dan het andere , krijg je dit vat nooit vol.
Is één vat veel kleiner dan het andere , heb je ook een probleem.
Bij een accu moet je het water van de vaten zien als het amperage.
Daffy
Is het waterniveau in een vat hoger , dan loopt er een hoeveelheid water naar de andere kant tot de niveau's weer gelijk zijn.
Als er nu één groter is dan het andere , krijg je dit vat nooit vol.
Is één vat veel kleiner dan het andere , heb je ook een probleem.
Bij een accu moet je het water van de vaten zien als het amperage.
Daffy
gelijke accu's is het zelfde als 2 schoenen; 1 laars en 1 gympie lopen ook niet lekker..
gelijke accu's is als 2 verschillende processoren in je pc; de ene zal altijd harder werken dan de ander en houdt de boel op.
wanneer je 2 verschillende hebt, zal het altijd gebeuren, dat er 1 helemaal leeg gezogen wordt (die is zwakker of levert makkelijker) en de andere blijft achter..
Ook de leeftijd maakt uit, 2 accu's van hetzelfde type en merk, maar een jaar verschil, dat gaat al niet goed...
schakelaartje voor de hoofdspanning,
schakelaartje voor de benzine pomp,
schakelaartje voor de ontsteking,
schakelaartje voor de dashboard-verlichting,
schakelaartje voor de normale-verlichting,
schakelaartje voor de binnen-verlichting,
enz enz enz
allemaal met een rood en groen lampje
en onderaan 5 schakelaar die goed moesten staan anders deed i het ook niet
(1,2 en 3 omhoog, 4 naar beneden en 5 weer omhoog)
gegarandeerd dat niemand hem meer jat
gelijke accu's is als 2 verschillende processoren in je pc; de ene zal altijd harder werken dan de ander en houdt de boel op.
wanneer je 2 verschillende hebt, zal het altijd gebeuren, dat er 1 helemaal leeg gezogen wordt (die is zwakker of levert makkelijker) en de andere blijft achter..
Ook de leeftijd maakt uit, 2 accu's van hetzelfde type en merk, maar een jaar verschil, dat gaat al niet goed...
heb ik vroeger ook in mijn Porche 924 gehad;Maar een soort van Console met een paar van die vliegtuigschakelaars.
schakelaartje voor de hoofdspanning,
schakelaartje voor de benzine pomp,
schakelaartje voor de ontsteking,
schakelaartje voor de dashboard-verlichting,
schakelaartje voor de normale-verlichting,
schakelaartje voor de binnen-verlichting,
enz enz enz
allemaal met een rood en groen lampje
en onderaan 5 schakelaar die goed moesten staan anders deed i het ook niet
(1,2 en 3 omhoog, 4 naar beneden en 5 weer omhoog)
gegarandeerd dat niemand hem meer jat
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..