Koplamp probleempjes
Koplamp probleempjes
Laatste jaren is het werkelijke elke APK gezeur wat betreft de lichtopbrengst. Geel licht moet er uit, moderne gewone bolletjes er in en dan kan het net volgens APK keurmeesters. Daarna natuurlijk weer geel licht dus inmiddels een verzameling gewone bolletjes. Ik heb de reflectoren (bedoel die dingen in de koplamp waar de lampjes inzitten) al eens vervangen maar gewoon hetzelfde gezeur.
Als ik te lang rondrij met gewone bolletjes aan dan bladdert het zilver gewoon van de koplamp af Wil daarom de buitenkant van de ronde koplampen vervangen. Welke moet ik dan hebben?
Daarnaast valt mij op dat (itt tot vroeger volgens mij) de lampen scheef staan. Ze zitten er goed in maar de verticale streepjes staan verre van recht. Dat hoort toch niet. Heb ze al gewisseld in koplamp maar dat maakt geen verschil.
Als ik te lang rondrij met gewone bolletjes aan dan bladdert het zilver gewoon van de koplamp af Wil daarom de buitenkant van de ronde koplampen vervangen. Welke moet ik dan hebben?
Daarnaast valt mij op dat (itt tot vroeger volgens mij) de lampen scheef staan. Ze zitten er goed in maar de verticale streepjes staan verre van recht. Dat hoort toch niet. Heb ze al gewisseld in koplamp maar dat maakt geen verschil.
Lampen roesten vaak door dat er vocht in komt. Vooral de rubber tussen waar het stadlicht door steek lekt wel eens. Sinds ik daar de naad tussen reflector en rubber vol tectyl heb laten lopen is dat probleem verdwenen. Maar meer lichtopbrengst krijg je daar niet mee. Ik denk dat je het in de electrische verbindingen moet gaan zoeken. Kijk om te beginnen eens of je een goede massa hebt. Tussen lampen, lampenbeugel en chassis/motor.
diverse Citroens, wat anders.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Actuele regelgeving
1.
Laatst gewijzigd: 20-05-2018
De in artikel 5.2.57 bedoelde lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd. Indien sprake is van corrosie, is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.
2.
De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zijn verwijderd.
3.
Laatst gewijzigd: 20-05-2018
De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 128, van toepassing.
Artikel 128
De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zijn bespoten, geverfd of beplakt.
De glazen van de lichtarmaturen aan de achterzijde van het voertuig, met uitzondering van de achteruitrijlichten, mogen geen barsten of gaten vertonen waardoor wit licht naar achteren kan worden gestraald.
4.
Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.
Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
Dit staat op de site van de RDW.
De lichtopbrengst is dus niet heel belangrijk anders dan dat links en recht gelijk moet zijn.
Je APK-keurmeester is dus overijverig en bedenkt zijn eigen eisen.
Maar lichtbeeld is wel "anders" als je gedraaide lenzen hebt.
En dat lijkt op de foto's ook het geval...
Maar dat is aan te passen denk ik.
De rand waar hij mee vast zit in het armatuur (voorzichtig) los te halen (is aluminium dus veel buigen is...knak).
Dan zou je de lens een slag kunnen draaien.
In een garage (apparatuur) of in een donkere omgeving waar je het licht beeld kunt controleren lijkt me wel de beste optie
En dat lijkt op de foto's ook het geval...
Maar dat is aan te passen denk ik.
De rand waar hij mee vast zit in het armatuur (voorzichtig) los te halen (is aluminium dus veel buigen is...knak).
Dan zou je de lens een slag kunnen draaien.
In een garage (apparatuur) of in een donkere omgeving waar je het licht beeld kunt controleren lijkt me wel de beste optie
onder druk wordt alles vloeibaar
Jij zegt dus dat het lipje van de glazen lamp niet op de goed plek zit? Niet recht onder het midden? En dat dat ik deze voorzichtig kan loshalen en goed draaien?gillis schreef:Maar lichtbeeld is wel "anders" als je gedraaide lenzen hebt.
En dat lijkt op de foto's ook het geval...
Maar dat is aan te passen denk ik.
De rand waar hij mee vast zit in het armatuur (voorzichtig) los te halen (is aluminium dus veel buigen is...knak).
Dan zou je de lens een slag kunnen draaien.
In een garage (apparatuur) of in een donkere omgeving waar je het licht beeld kunt controleren lijkt me wel de beste optie
Reflectoren zijn nieuw en geen goedkope immitatie....
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Probeer een vlak te vinden waar je op kan schijnen, garagdeur of zo.
Er moet een duidelijk zichtbare scheiding zijn tussen boven en beneden met een neiging naar rechts hoger.
Diverse koplampen van mij bleken geen duidelijke scheiding te geven.
Vaak een lichtvlek er doorheen in het midden.
Ook Valeo op de eend en MCC op de Mehari deden/doen dat.
De Mehari heeft nu een of ander onbekend merk ,Energy Barn staat op het glas, die het wel goed doet.
Er moet een duidelijk zichtbare scheiding zijn tussen boven en beneden met een neiging naar rechts hoger.
Diverse koplampen van mij bleken geen duidelijke scheiding te geven.
Vaak een lichtvlek er doorheen in het midden.
Ook Valeo op de eend en MCC op de Mehari deden/doen dat.
De Mehari heeft nu een of ander onbekend merk ,Energy Barn staat op het glas, die het wel goed doet.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Kijk naar het geprojecteerde lichtbeeld.
Dat is alles wat telt.
Even wat geprobeerd:
MCC mehari koplamp met een nieuwe Philips lamp.
https://photos.app.goo.gl/VFNeWLTUZPSSqjaj9
MCC met afgeslepen lampvatting:
https://photos.app.goo.gl/wLiYtr2oFWObK48I3
Meer dat 20 jaar geleden van de sloop geredde Acadiane koplamp:
https://photos.app.goo.gl/rjmLfe0Fl5UMRvjv1
Je ziet duidelijk het beter afgetekende beeld van de originele lamp.
Het verlagen van de lampvatting in de reflector verbeterd wel een en ander.
Origineel: https://photos.app.goo.gl/Z7cjRMBYhIuNMAXG3 , afgeslepen:
https://photos.app.goo.gl/xsP7pjMXslCWjSVx2
Dat is alles wat telt.
Even wat geprobeerd:
MCC mehari koplamp met een nieuwe Philips lamp.
https://photos.app.goo.gl/VFNeWLTUZPSSqjaj9
MCC met afgeslepen lampvatting:
https://photos.app.goo.gl/wLiYtr2oFWObK48I3
Meer dat 20 jaar geleden van de sloop geredde Acadiane koplamp:
https://photos.app.goo.gl/rjmLfe0Fl5UMRvjv1
Je ziet duidelijk het beter afgetekende beeld van de originele lamp.
Het verlagen van de lampvatting in de reflector verbeterd wel een en ander.
Origineel: https://photos.app.goo.gl/Z7cjRMBYhIuNMAXG3 , afgeslepen:
https://photos.app.goo.gl/xsP7pjMXslCWjSVx2
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.