Benzine verbruik

Christian
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 mar, 2003 19:32
Locatie: Eijsden

geluid

Bericht door Christian » vr 16 mei, 2003 00:14

Cubitus schreef:Hoi,
tja das het gekke de bekleding van zijn motorkap ligt eruit terwijl die van mij er nog voor bijna 100% op zit. Het verschil in geluid is ook duidelijk hoorbaar met motorkap open, dat vond ik juist zo vreemd

Ik kan een paar gokjes wagen. Misschien is je pijp niet goed gemonteerd of doorgeroest. Het kan ook zijn dat er een lager versleten is, maar dat is weer een heel ander geluid.

Greetz 8) ,

Christian

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 16 mei, 2003 08:17

:lol: Ja als ex monteur vraag ik automatisch: " Laat me maar even horen"
IK weet niet of de moderator dat ook voor je kan regelen.Een heel leuk voorbeeltje heb ik
voor je,maar of je die in je eend kan zetten? Het adres is(wel je geluid hard zeten.
http://a169.apm.etc.tu-bs.de/e31/mpegs/EuroOnEngine.mpg
(Bericht door de moderator aangepast. Er staat nu de juiste url)

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » vr 16 mei, 2003 16:48

Hoi
tja het blijft een beetje vreemd, kan echt niet zeggen dat mijn motortje slecht loopt ofzo alleen hij tikt meer dan dat van hem. Natuurlijk gaan jullie me nu vertellen dat ik kleppen moet stellen maar dat heb ik pas nog gedaan een weet echt zeker dat ze goed staan. Er zit bij mij gewoon ergens een tik in het blok. Dat andere motortje lijkt gewoon iets soepeler te draaien, zo klinkt het tenminste want tijdens het rijden merk je behalve het geluid geen verschil in gedrag en de topsnelheid is exact hetzelfde, wel heeft zijn blok er heel wat meer kilometers op zitten dan die van mij.....
2cv az 1968

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Motorgeluid

Bericht door Gerard2cv » vr 16 mei, 2003 17:25

Misschien een vreende vraag,maar wil jij als je onder de motor ligt eens het achterste
boutje controleren als je die los draait kan je dan dit ene boutje er zo uithalen.Dit zou nl
erg moeilijk moeten gaan omdat dit een pasboutje moet zijn die de 2 helften van het
motorblok centreren.Dus als het moeilijk gaat,niet forceren maar weer vastzetten.
Als het een normaal boutje is wat gewoon los zit,ga dan maar op zoek naar een ander
blok want dan is het niet meer in lijn en kan je het weggooien.De krukas blijft wel bruikbaar.

Kwáák
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 17:20
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Kwáák » zo 18 mei, 2003 00:43

Gerard Maas schreef:De bestelautotjes daar gelaten,die hebben het moeilijker.
En dat klopt! M'n KwáákAca doet gemiddeld 1:10.4. Is goed afgesteld, geen rare tikken onder de kap en dankzij het volledig gebrek aan isolatie die typische herrie binnenin. :wink:
'zonder haast & met ruim de tijd kom je overal'

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Benzine verbruik

Bericht door Gerard2cv » zo 18 mei, 2003 14:17

Hallo Kwaak,
Als jij een bestelwagen bezit,probeer dan op het dak van de voorcabine een stroomlijn-
kap te monteren.Dit scheelt enorm en brengt zijn geld echt wel op.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Re: Motorgeluid

Bericht door Lelijke Eend » zo 18 mei, 2003 21:15

Gerard Maas schreef:Misschien een vreende vraag,maar wil jij als je onder de motor ligt eens het achterste
boutje controleren als je die los draait kan je dan dit ene boutje er zo uithalen.Dit zou nl
erg moeilijk moeten gaan omdat dit een pasboutje moet zijn die de 2 helften van het
motorblok centreren.Dus als het moeilijk gaat,niet forceren maar weer vastzetten.
Als het een normaal boutje is wat gewoon los zit,ga dan maar op zoek naar een ander
blok want dan is het niet meer in lijn en kan je het weggooien.De krukas blijft wel bruikbaar.
Ik heb ergens op het forum de vraag gehoord of iemand even z'n blok moest splijten. Daaruit concludeer ik dat als je je motor uit elkaar haalt en weer in elkaar zet (reviseert) en er dan meteen een goede pasbout in zet, het probleem is opgelost. Of zie ik dat nou scheef ?
Afblijven.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Re: verbruik

Bericht door Bullit » zo 18 mei, 2003 22:03

cschols schreef:
Bullit schreef:1 op 23?? Zijn dat liters of gallons?

Ikzelf geloof niet in additieven; als ze echt zouden schelen dan zouden ze niet bij Tell-Sell aangeprezen worden, maar gewoon door de grote oliefabrikanten worden toegepast. Ik heb ze echter nooit geprobeerd, dus als je echt denkt dat het wat uitmaakt... overtuig me en vele ander sceptici maar.

B. - in een bijzonder sceptische bui vandaag. :wink:


Bij mij maakt het in ieder geval wel wat uit. Als je overtuigd wil worden, moet je het zelf maar uitproberen. Er zijn, zoals ik eerder heb vermeld, wel risico's aan verbonden.

Christian

Afgelopen vrijdag was ik in een niet zo sceptische bui en daarnaast had ook nog eens zin om mezelf te overtuigen, dussss.........ben ik een (klein) flesje TSL gaan kopen.

-Ennuh?
-Yep!

Ik ben bekeerd.
Ik schudde het 125 ml van het goedje bij de -nog vrij verse- olie en startte de motor. Na 1o sec ging het toerental een piepklein beetje omhoog en toen nog een beetje en nog een beetje. Het blokje draaide steeds mooier en stiller. Het geluid werd ook wat anders. Zo anders zelfs dat toen ik die middag m'n ouders bezocht, m'n moeder spontaan zei dat ze me niet zoals gebruikelijk de oprit op had horen rijden, ze dacht dat er een andere auto aankwam!
Die middag bleek ook een beroerd lopende grasmaaier beter (maar nog niet echt goed) te lopen met een dopje van het goedje in de olie en waren er nog meer mensen die beaamden dat de eend mooier liep dan voorheen. (niet dat ie slecht liep of zo!)

Starten gaat een stuk soepeler en het is een feest om de eend stationair te laten draaien of helemaal terug te laten vallen in de toeren en dan weer op te trekken.

Let op: dramatisch zijn de verschillen nu ook weer niet, iemand die z'n eend goed kent en veel gebruikt een geen 1000 W. versterker heeft ingebouwd -zonder namen te noemen- zal het echter ongetwijfeld opmerken. Ik denk dat het verschil een beetje vergelijkbaar is met het verschil tussen rijden met 10.000 km oude zwarte drab en verse welriekende olie.

O ja, het flesje kost 22 euro (250 ml). De eerste keer heb je 125 ml. nodig. Bij alle volgende oliewissels 75 ml.
Er wordt een benzinebesparing van 10-15% beloofd, maar daar kan ik na 1 tankje nog niks over zeggen.
Rekensommetje:

Kosten per oliewissel (5000 km.) : +/- 7 euro.
Benzinekosten zonder toevoeging (5000 km./ 1 op 14/ 1,15 euro per liter): 410 euro
Benzinekosten 10% zuiniger: 373 euro
Uiteindelijke besparing: 30 euro of bij 15%zuiniger: 54 euro
Break-even als je eend 1,7% zuiniger rijdt door de toevoeging.


B. - nooit te beroerd om zichzelf tegen te spreken

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Motorgeluid

Bericht door Gerard2cv » zo 18 mei, 2003 22:13

Ja. dan zit je echt vekeerd te denken,want ik heb dit dus eenmaal meegemaakt en dan
vervormd het blok dermate dat de passingen niet meer goed zijn.want na net gieten
van het blok worden de achteronderste en de bovenste oliekoelerbouten er in gezet
en dan de krukas en nokkenas gaten er in geboord.Daarom staan er ook net achter
de oliekoeler in de 2 carterhelften hetzelfde nummer geslagen.Dus een half motorblok
kan je nooit alleen vervangen.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » zo 18 mei, 2003 22:27

Hoi,
ik ben eigenlijk behoorlijk scepties over dat TSL, maar ben natuurlijk niet te beroerd om het te proberen, moet toch mijn olie weer eens verversen dus kan ik gelijk dat spul er eens in gooien.........maar waar kan ik dat 'wondermiddel' kopen???
2cv az 1968

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Re: Motorgeluid

Bericht door Lelijke Eend » zo 18 mei, 2003 23:06

Gerard Maas schreef:Ja. dan zit je echt vekeerd te denken,want ik heb dit dus eenmaal meegemaakt en dan
vervormd het blok dermate dat de passingen niet meer goed zijn.want na net gieten
van het blok worden de achteronderste en de bovenste oliekoelerbouten er in gezet
en dan de krukas en nokkenas gaten er in geboord.Daarom staan er ook net achter
de oliekoeler in de 2 carterhelften hetzelfde nummer geslagen.Dus een half motorblok
kan je nooit alleen vervangen.
Ik bedoelde ook enkel een nieuw passingsboutje er in :) Natuurlijk wel nadat eerst het blok 'even' gespleten is :wink:

En die toevoeging klinkt goed :D Ik wil alleen nog wat meer resultaten op lange-termijn gebruik horen. Door zaagsel in je versnellingsbak te storten schijnt je versnellingsbak het ook beter te doen (ouderwets garage-truucje), maar na 100 km is ie dan totaal op, versleten, stuk en kapot ...
Afblijven.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » ma 19 mei, 2003 09:29

zie de site van LaRe.nl

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » ma 19 mei, 2003 23:10

je kunt TSL bestellen via citroen club nederland. Het kost daar 22,5 Euro voor 250CC. En de verschijnselen als hiervoor beschreven zijn echt niet overdreven. Ik gooi het zelf in al mn auto's. in carter en versnellingsbak.

Kwáák
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 17:20
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Benzine verbruik

Bericht door Kwáák » wo 21 mei, 2003 00:11

*Kwáák pikt het initiële draadje weer eens op*
Gerard Maas schreef:Hallo Kwaak,
probeer dan op het dak van de voorcabine een stroomlijnkap te monteren.
Uhhh, wordt een beetje lastig aangezien daar al een, veelvuldig gebruikt, Atlas imperiaal overheen gemonteerd zit. Dit komt m'n bezineverbruik zekere niet ten goede, maar ach... dat kwartje van Kok krijgen we toch nooit meer terug. Ook vind ik persoonlijk zo'n stroomlijnkap niet echt mooi staan.

Evengoed wel bedankt voor de tip Gerard! :)
'zonder haast & met ruim de tijd kom je overal'

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 12 jun, 2003 01:15

Volgens mij is het op spanning van de banden houden nog niet genoemd. Te zachte banden is gevarlijk, geeft een hoger benzineverbruik en een hogere bandenslijtage.
Afblijven.

Gesloten