123 ontsteking (topic nummer zoveel)

Gesloten
Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

123 ontsteking (topic nummer zoveel)

Bericht door Lelijke Eend » vr 9 dec, 2005 18:31

Ik heb, via iemand anders, een 123 ontsteking gekocht (nee, niet van de vrachtwagen gevallen!). Het is er 1 met een vervroeging van 8 graden en een dwell die microprocessor gestuurd is, afhankelijk van de accu-spanning. Er zit geen vacuum vervroeging op, terwijl ik dacht dat dat wel zo zou zijn. Op zich is dat mijn probleem, maar ik vraag mij af of een 123 ontsteking met vacuum vervroeging niet beter is.

En nee, ik heb geen geschikt topic kunnen vinden om deze vraag in neer te poten ;)
Afblijven.

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » vr 9 dec, 2005 18:48

je hebt in ieder geval niet dat probleem van lekkende slangetjes enzo, maar hoe een vervroeging werkt van een zonder vacuum weet niet. :?: je haalt immers je gewichten weg.
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » vr 9 dec, 2005 19:24

Volgens mij staat de vervroegingskromme geprogrammeerd in de ontsteking, dit maakt het ook een elektrische ontsteking. De vervroeging van de kontactpuntjes is een rechte lijn terwijl die van een 123 of W oid een kromme is.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 9 dec, 2005 19:29

charleston tuning schreef:je hebt in ieder geval niet dat probleem van lekkende slangetjes enzo, maar hoe een vervroeging werkt van een zonder vacuum weet niet. :?: je haalt immers je gewichten weg.
Die slangen zijn geen probleem. Bij een lekje (kan het me niet voorstellen dat die dingen zomaar gaan lekken) plak je er een stuk tape overheen of je zet er een andere slang op.
CitRoel schreef:Volgens mij staat de vervroegingskromme geprogrammeerd in de ontsteking, dit maakt het ook een elektrische ontsteking. De vervroeging van de kontactpuntjes is een rechte lijn terwijl die van een 123 of W oid een kromme is.
Okee, maar waarom dan (ook) een vervroeging d.m.v. vacuum ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 10 dec, 2005 08:53

http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... ht=123blue

Met dank aan Tom Duckpower.
Wel gepost op het verkeerde forum. :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » za 10 dec, 2005 11:26

een tijd geleden heb ik hierover gebeld met alberttronic; zijn antwoord was, dat het theoretisch wel verschil maakt als je het vacuum meeneemt in je vervroeging, maar dat het in de praktijk weinig uitmaakt. Hij raade mij min of meer aan om die zonder vacuumvervroeging te nemen.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 11 dec, 2005 13:22

Dat is nou een concreet antwoord waar ik iets mee kan ! Dankje !
Afblijven.

Gesloten