power tube

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » vr 20 dec, 2013 21:05

En inderdaad, bij een carburateur helpt warme lucht in de winter bij het starten. Maar voor pk's heb je koude lucht nodig.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 20 dec, 2013 21:26

frenkie schreef:sorry, nog niet het hele powertube gebeuren gelezen. Erg technisch ook allemaal en vaak kost baar.

Ik had zomaar een gedachte, namelijk deze: Als ik een ventilator in mijn kachelbuis plaats en vandaar een aftakking maak naar de luchtinlaat van mij lucht filter. Ik krijg dan extra voorverwarmde lucht in mijn filter. Dan gaat mijn auto toch meer PK's krijgen? Ook in de winter?
Of denk ik nu te simpel?
Ik zou het toch even doorlezen ;)

Het is niet ingewikkeld en al helemaal niet technisch. Kostbaar evenmin.
Het kan gratis als je nog wat regenpijp of zo hebt liggen.

Het idee is om de lucht in het filter te blazen met lichte druk waardoor deze makkelijker de cilinders bereikt, hierdoor krijg je meer lucht en dus zuurstof in je cilinders. Dat levert winst. Je maakt een verbinding tussen je koeltunnel en het luchtfilter. Dit noemt men vaak een power tube. Maar het is gewoon een stuk buis verder niets. Ik heb er een zelf gemaakt in eerste instantie van regenpijp en later voor de looks vervangen door gepolijst aluminium. Maar die regenpijp voldoet netzogoed.

Op de test bank levert het op de pickup ruim 1 pk winst. en dat voor 0 euro.

Mijn bigbore gaf een winst van 5pk maar kost wel ruim 500 euro (100 euro per pk)

De kunst is ook om de juiste hoek te vinden op de koeltunnel dit scheelt enorm in luchtdruk.

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12535

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 23 dec, 2013 15:10

ik ga het zeker nog wel allemaal doorspitten.

Plaats reactie