andere manier van velgen verbreden

Plaats reactie
rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

andere manier van velgen verbreden

Bericht door rusty » do 2 mar, 2006 22:12

ik zat eens te denken, als je nu de binnenkant neemt van een eendenvelg, dus tot aan het velgbed,en op dat punt op een draaibank afdraait. hetzelfde doe je met een brede 15'velg (van de sloop).
dan las je de binnenkant van de eendenvelg weer aan de buitenzijde van de brede velg, en voila een brede velg!

het voordeel van deze manier van verbreden is dat je (ik ) het zelf kan en
je zelf kunt bepalen hoever de velg naar buiten komt, in tegendeel tot wanneer je een velg laat verbreden, dan komt er alleen aan de buitenkant een ring tussen. en verder is het natuurlijkeen stuk goedkoper dan het laten doen!

maar ik ben vast niet de enige die dit bedacht heeft, en voor zover ik weet is het nog nooit gedaan, zitten er (grote) nadelen aan? (behalve dat het waarschijnlijk niet mag)

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 2 mar, 2006 22:15

mooi bedacht maar dat lassen van een velg is niet simpel, velg trekt gelijk krom als ht niet goed uitgeljnt is.

dan kun je net zo simpel het hart uit de eend velg boren en deze in een brede 15" stalen velg lassen.

Wat je kunt hem zelfs klinken als je wilt, ik heb hier eend velgen liggen die geklonken zijn.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 2 mar, 2006 22:17

ik ben ook ff vergeten dat je een behoorlijke draaibank nodig hebt, niet veel dhz hebben zo'n draaibank. ;)

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » do 2 mar, 2006 22:21

backfire schreef:ik ben ook ff vergeten dat je een behoorlijke draaibank nodig hebt, niet veel dhz hebben zo'n draaibank. ;)
maar die heb ik dus (eigenlijk m'n pa)
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Re: andere manier van velgen verbreden

Bericht door Evan » vr 3 mar, 2006 01:00

rusty schreef:ik zat eens te denken, als je nu de binnenkant neemt van een eendenvelg, dus tot aan het velgbed,en op dat punt op een draaibank afdraait. hetzelfde doe je met een brede 15'velg (van de sloop).
dan las je de binnenkant van de eendenvelg weer aan de buitenzijde van de brede velg, en voila een brede velg!
die mogelijkheid die jij nu schetst was ik eerst ook van plan, om een XM velg om een eende-velghart te laten leggen.Mits je het goed kan fixeren en het vervormen enigzins tegen kan gaan moet dat goed te doen zijn. EN zorgen dat die rondom precies goed zit, uitmeten, maar dat had je zelf vast al bedacht ;)

om te testen dat ie netjes uitgelijnd is kun je de velg op een balanceermachine zetten en zo kijken of ie niet slingert..... (of je eend opkrikken en op de vooras zetten :D )
Ami 8 break

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » vr 3 mar, 2006 08:45

Evan schreef:
rusty schreef:ik zat eens te denken, als je nu de binnenkant neemt van een eendenvelg, dus tot aan het velgbed,en op dat punt op een draaibank afdraait. hetzelfde doe je met een brede 15'velg (van de sloop).
die mogelijkheid die jij nu schetst was ik eerst ook van plan, om een XM velg om een eende-velghart te laten leggen.Mits je het goed kan fixeren en het vervormen enigzins tegen kan gaan moet dat goed te doen zijn. EN zorgen dat die rondom precies goed zit, uitmeten, maar dat had je zelf vast al bedacht ;)

om te testen dat ie netjes uitgelijnd is kun je de velg op een balanceermachine zetten en zo kijken of ie niet slingert..... (of je eend opkrikken en op de vooras zetten :D )
wat dacht je van een trommel of een voornaaf in een draaibank?mag dat ook? (veel toeren en erg zuiver!) en wie heeft er een ballanceerapparaat waar eendenvelgen op kunnen

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door flusc » vr 3 mar, 2006 10:09

rusty schreef:
Evan schreef:

en wie heeft er een ballanceerapparaat waar eendenvelgen op kunnen

greetz Rusty
ik ! :D
vroem vroem

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 3 mar, 2006 10:24

rusty schreef:...en wie heeft er een ballanceerapparaat waar eendenvelgen op kunnen

greetz Rusty
SIBA in Uden. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » vr 3 mar, 2006 10:52

rusty schreef: wat dacht je van een trommel of een voornaaf in een draaibank?mag dat ook? (veel toeren en erg zuiver!) en wie heeft er een ballanceerapparaat waar eendenvelgen op kunnen

greetz Rusty
:lol: waarschijnlijk net zo mooi, of mooier!! :lol:
Ik weet niet hoeveel toeren je draaibank maakt, maar als je t in een banden-balanceerapparaat legt is t toerental niet zo hoog dus kun je makkelijk zien of ie slingert
Ami 8 break

robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door robin2cv » vr 3 mar, 2006 11:47

hello
wel ik rij al 3-4 jaar rond met zulke velgen
Ik heb wel een 14 inch genomen daar het middelste uitgeslepen en dan het binnen ste van een eendevelg erop gezet. Dit alles is gebeurd met een waterpas en ene goed oog. (op goedgeluk)
En jawem het was recht. Het wiel zelf is nooit op een balanceer machine gelegd. ( weet in belgie niet direct een zijn dat dit kan) En onderweg merk ik toch niets van een slag in mijn wiel.
Nu ik moet zeggen dat deze manier volgens mij minder veilg is al de ander emanier. De las kan altijd dooracheuren. En ik dnek niet dat de verzekering mij zo graag ziet komen als dit voorvalt.

maar het is zeker te doen. Ik kan maximaal 205/14 op mijn 2cv leggen achteraan.
greets robin

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » vr 3 mar, 2006 16:54

is ook een idee, 14'', een xtra hoge, brede band :twisted: :twisted: geeft wel een dikke look, ff kijken wat er in de handel is aan banden (heb thuis nog een omrekentabel liggen met afrolomtrek van alle maten erin!)

ff verder verzinnen,

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door CitRoel » vr 3 mar, 2006 19:31

Ik weet niet of je APK-keurmeester dit een leuk geintje vind?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door robin2cv » vr 3 mar, 2006 20:34

hij vindt bredere banden al niet kunnen dus. inbelgie dan toch.

Voor controle de 125 eronder
robin

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 3 mar, 2006 23:22

robin2cv schreef:hij vindt bredere banden al niet kunnen dus. inbelgie dan toch.

Voor controle de 125 eronder
robin
uhm ik ook, lol

beetje breder loopt al aan bij volledig inveren (iets verlaagd) dus afkeur

Greantix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Plaats reactie