Rokende lichtschakelaar.....

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1790
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Rokende lichtschakelaar.....

Bericht door Twécévé » wo 8 nov, 2006 09:19

Een paar weken geleden reed ik met mijn 2CV naar mn werk toen ik na een kwartiertje rijden een rookkrinkeltje meende te zien ergens bij het stuur. Zag vervolgens niks meer dus dacht me vergist te hebben.
‘sMiddags ging ik weer met de 2CV op pad toen ik duidelijk rook zag kringelen uit de lichtschakelaar (kastje van (groot)licht en toeter etc). Als een haas lichten uitgedraaid en onder het rijden aan de bedrading lopen trekken. Daarna lichten weer aan; week lang geen problemen meer gehad.

Totdat ik gistermiddag op de snelweg reed en ik een brandlucht rook. :shock: Hup, verlichting uit, aan de draden trekken en lichten weer aan (’t was al beetje schemerig aan ’t worden). Verder geen problemen.

Toch gisteravond maar even de boel bekeken. Temeer omdat mn knipperlicht af en toe ook gek deed: ging soms veel te snel aan en uit (terwijl verder alle (knipper)lichten het doen, dus geen kapotte bolletjes) en lampje op het dashboard stopte soms met knipperen terwijl het knipperlicht zelf wel vrolijk doorging.

Kon aan de bedrading niks vinden dus heb het kastje open geschroefd. Daar kon ik al helemaal niks in vinden dus toch de bedrading nog eens secuur bekeken: toen zag ik dat twee draden een beetje aan elkaar gesmolten waren:

Zie twee groene draadjes links:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=MXC3IYFY
of rechts :wink:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3E4TSRDV

Deze met een mesje los gehaald van elkaar en er tape tussen gedaan. Vanochtend geen rook in mn eend gehad en mn knipperlichten werken ook weer als vanouds.

Maar hoe komt zoiets nou? Sinds ik 3 jaar terug mn eend op een ander chassis heb laten zetten bij BCC in Z. heb ik al een aantal keren problemen met de verlichting gehad. Toen wel 3 x terug geweest in totaal. Onder andere omdat grootlicht e.d. allemaal niet klopte, andere schakelaar meegekregen. Ging tijdje beter totdat er rook uit de koplamp kwam. Weer terug, bleken ze destijds kabelboom fout aangesloten te hebben. Kabelboom was al stukje ingebrand, hebben ze afgeknipt en 2e hands stuk opgezet (tijdelijk, ‘verbeteren we nog een keer’, nooit meer wat gebeurd natuurlijk).

Enfin, ik heb jullie gisteravond gemist want toen ik eenmaal doorhad dat het de bedrading was en het lichtschakelaarkastje weer in elkaar wilde zetten ben ik me toch een tijd bezig geweest!!!! Bedacht dat als de evolutietheorie waar zou zijn ik wel 4 handen gehad zou hebben….. :evil:
Wist dus niet meer hoe de lichtschakelaar er normaal gesproken op zit (zie je de R of de O ?). Al met al tijd aan het prutsen geweest totdat ik er na een tijd achterkwam dat het plaatje waar die draden aan vast geschroefd zitten boven een bepaalde inkeping moest in plaats van daaronder. Toen maakte de boel goed contact en ging dat lichtschakelaar doosje ook zo dicht zodat ik binnen paar minuten gewoon even kon proberen hoe de schakelaar erin hoort. En dat allemaal buiten op de parkeerplaats in een woonwijk met één zaklamp :? Iig maak ik nu zo’n ding open en dicht met mn ogen dicht.
Buren zullen wel gek geworden zijn: licht aan, licht uit, groot licht, claxon die contact maakt tijdens in elkaar zetten enzo….. :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Twécévé op wo 8 nov, 2006 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 8 nov, 2006 10:57

nieuwe schakelaar monteren en ik vermoed dat je halogeen lampen hebt, die trekken ook de nodige extra amperes.

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
Locatie: Echt

Bericht door wouter87 » wo 8 nov, 2006 10:59

dat probleem met in elkaar zetten heb ik ook ooit gehad wat is dat inderdaad een kl*te werk als je vergeten bent wat je ziet als het licht uit is maar goed mij is het ook gelukt!!
C'est une bonne voiture

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1790
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 8 nov, 2006 11:19

backfire schreef:nieuwe schakelaar monteren en ik vermoed dat je halogeen lampen hebt, die trekken ook de nodige extra amperes.
Klopt ja, ik heb geel licht in mn eend zitten. Op het citroen-forum zeggen ze overigens dat die twee draden het probleem niet kunnen zijn omdat ze elkaar toch al raken en het daardom niet erg is als ze aan elkaar smelten :?: :?: :?:

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » wo 8 nov, 2006 11:20

Om je schakelaar bij gebruik van halogeen lampen te ontlasten kun je er een relais tussen zetten.

Groetjes Bart

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » wo 8 nov, 2006 11:29

ik heb ook halogen verlichting, maar heb daar nooit de lichschakelaar of bedrading aan aangepast. Functioneerd ook nog steeds prima. Dus ik denk dat een "goede" orginele kabelboom en schakelaar die halogentjes best aan kunnen. per lamp is het ca. 1 ampere meer dan de 40/45 W bolletjes dacht ik.
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 8 nov, 2006 15:14

Wat wel eens gebeurt is dat het nageltje waarmee het schroefblokje verbonden
is met het kontaktlipje slechte verbinding maakt.
Bij mijn met 6 volt uitgevoerde 18PK zit een zelfde schakelaar, maar door de
6 volt bij gelijk vermogen verlichting dus dubbele stroom.
De schroefblokjes werden flink heet.
Dus heb ik alles vertind om zeker te zijn van een goede verbinding.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

2cv4
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 14 aug, 2006 10:46
Locatie: ijmuiden

Bericht door 2cv4 » wo 8 nov, 2006 18:04

is de kabelboom onder de motorkap niet uit de klemmetjes losgekomen en daardoor op het spuitstuk komen te liggen? door de hitte zal de isolatie smelten en krijg je dan uiteraard kortsluiting!
2cv4 1970 az-a2
2cv 1967 az
AK 350 1968 glaceauto

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 8 nov, 2006 18:47

bartje2212 schreef:ik heb ook halogen verlichting, maar heb daar nooit de lichschakelaar of bedrading aan aangepast. Functioneerd ook nog steeds prima. Dus ik denk dat een "goede" orginele kabelboom en schakelaar die halogentjes best aan kunnen. per lamp is het ca. 1 ampere meer dan de 40/45 W bolletjes dacht ik.
moet je voor de grap eens voelen aan de gele draad aan je lichtschakelaar dan voel je wel hoe warm dat wordt.

Wiebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 09:01
Locatie: Brugge, België
Contacteer:

Bericht door Wiebe » wo 8 nov, 2006 18:54

backfire schreef:
bartje2212 schreef:ik heb ook halogen verlichting, maar heb daar nooit de lichschakelaar of bedrading aan aangepast. Functioneerd ook nog steeds prima. Dus ik denk dat een "goede" orginele kabelboom en schakelaar die halogentjes best aan kunnen. per lamp is het ca. 1 ampere meer dan de 40/45 W bolletjes dacht ik.
moet je voor de grap eens voelen aan de gele draad aan je lichtschakelaar dan voel je wel hoe warm dat wordt.
Idd, ik kwam het eens niet 'voor de grap' tegen, toch wel even goed geschrokken! In verband met de H4-lampen: ik heb beiden gehoord, met of zonder relais, uiteindelijk heb ik geen relais gestoken en het lukt best... alles mooi geel 's avonds 8) !

Groeten, Wiebe

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » wo 8 nov, 2006 19:03

André Post schreef:Wat wel eens gebeurt is dat het nageltje waarmee het schroefblokje verbonden
is met het kontaktlipje slechte verbinding maakt.
Bij mijn met 6 volt uitgevoerde 18PK zit een zelfde schakelaar, maar door de
6 volt bij gelijk vermogen verlichting dus dubbele stroom.
De schroefblokjes werden flink heet.
Dus heb ik alles vertind om zeker te zijn van een goede verbinding.
Het probleem van de lichtschakelaar die zeer heet word heb ik ook.
Heb je zowel de schroefblokjes als de contactlipjes vertint?
Kan dit gewoon met de soldeerbout en soldeertin gedaan worden?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 8 nov, 2006 19:27

De nagel zit vast aan het schroefblokje en steekt door de isolatie en het kontakt lipje,
en is daar omgezet.
Je hoeft alleen dus die verbinding te vertinnen, met een beetje soldeerbout
gaat het wel als de bedrading er af is.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » wo 8 nov, 2006 21:10

Momenteel ligt toch alles los, dus dit karweitje kan ik mooi meenemen
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Tourtoise
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 11 sep, 2011 10:41
Locatie: ZO-Brabant

Bericht door Tourtoise » ma 10 sep, 2012 08:24

Even een oud topic naar boven halen, handig die zoekfunctie.

Ook mijn lichtschakelaar wordt veel te heet naar m'n zin. Er loopt dan ook continue 7 amp doorheen, veel te veel.
Ik ga er dan ook twee relais tussen zetten om de schakelaar te ontlasten.
All is right with the world !!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5108
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 17 sep, 2012 08:10

Mijn lichtschakelaar is eens afgefikt door dat ie te heet werd. Het bleek aan de gele draad te liggen, het oogje was er niet goed aangezet en had daardoor weerstand en dan wordt ie heet. Afgeknipt en eenstukje draad met ander oogje eraan gesoldeerd. Geen probleem meer gehad.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie