Rokende lichtschakelaar.....
Rokende lichtschakelaar.....
Een paar weken geleden reed ik met mijn 2CV naar mn werk toen ik na een kwartiertje rijden een rookkrinkeltje meende te zien ergens bij het stuur. Zag vervolgens niks meer dus dacht me vergist te hebben.
‘sMiddags ging ik weer met de 2CV op pad toen ik duidelijk rook zag kringelen uit de lichtschakelaar (kastje van (groot)licht en toeter etc). Als een haas lichten uitgedraaid en onder het rijden aan de bedrading lopen trekken. Daarna lichten weer aan; week lang geen problemen meer gehad.
Totdat ik gistermiddag op de snelweg reed en ik een brandlucht rook. Hup, verlichting uit, aan de draden trekken en lichten weer aan (’t was al beetje schemerig aan ’t worden). Verder geen problemen.
Toch gisteravond maar even de boel bekeken. Temeer omdat mn knipperlicht af en toe ook gek deed: ging soms veel te snel aan en uit (terwijl verder alle (knipper)lichten het doen, dus geen kapotte bolletjes) en lampje op het dashboard stopte soms met knipperen terwijl het knipperlicht zelf wel vrolijk doorging.
Kon aan de bedrading niks vinden dus heb het kastje open geschroefd. Daar kon ik al helemaal niks in vinden dus toch de bedrading nog eens secuur bekeken: toen zag ik dat twee draden een beetje aan elkaar gesmolten waren:
Zie twee groene draadjes links:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=MXC3IYFY
of rechts
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3E4TSRDV
Deze met een mesje los gehaald van elkaar en er tape tussen gedaan. Vanochtend geen rook in mn eend gehad en mn knipperlichten werken ook weer als vanouds.
Maar hoe komt zoiets nou? Sinds ik 3 jaar terug mn eend op een ander chassis heb laten zetten bij BCC in Z. heb ik al een aantal keren problemen met de verlichting gehad. Toen wel 3 x terug geweest in totaal. Onder andere omdat grootlicht e.d. allemaal niet klopte, andere schakelaar meegekregen. Ging tijdje beter totdat er rook uit de koplamp kwam. Weer terug, bleken ze destijds kabelboom fout aangesloten te hebben. Kabelboom was al stukje ingebrand, hebben ze afgeknipt en 2e hands stuk opgezet (tijdelijk, ‘verbeteren we nog een keer’, nooit meer wat gebeurd natuurlijk).
Enfin, ik heb jullie gisteravond gemist want toen ik eenmaal doorhad dat het de bedrading was en het lichtschakelaarkastje weer in elkaar wilde zetten ben ik me toch een tijd bezig geweest!!!! Bedacht dat als de evolutietheorie waar zou zijn ik wel 4 handen gehad zou hebben…..
Wist dus niet meer hoe de lichtschakelaar er normaal gesproken op zit (zie je de R of de O ?). Al met al tijd aan het prutsen geweest totdat ik er na een tijd achterkwam dat het plaatje waar die draden aan vast geschroefd zitten boven een bepaalde inkeping moest in plaats van daaronder. Toen maakte de boel goed contact en ging dat lichtschakelaar doosje ook zo dicht zodat ik binnen paar minuten gewoon even kon proberen hoe de schakelaar erin hoort. En dat allemaal buiten op de parkeerplaats in een woonwijk met één zaklamp Iig maak ik nu zo’n ding open en dicht met mn ogen dicht.
Buren zullen wel gek geworden zijn: licht aan, licht uit, groot licht, claxon die contact maakt tijdens in elkaar zetten enzo…..
‘sMiddags ging ik weer met de 2CV op pad toen ik duidelijk rook zag kringelen uit de lichtschakelaar (kastje van (groot)licht en toeter etc). Als een haas lichten uitgedraaid en onder het rijden aan de bedrading lopen trekken. Daarna lichten weer aan; week lang geen problemen meer gehad.
Totdat ik gistermiddag op de snelweg reed en ik een brandlucht rook. Hup, verlichting uit, aan de draden trekken en lichten weer aan (’t was al beetje schemerig aan ’t worden). Verder geen problemen.
Toch gisteravond maar even de boel bekeken. Temeer omdat mn knipperlicht af en toe ook gek deed: ging soms veel te snel aan en uit (terwijl verder alle (knipper)lichten het doen, dus geen kapotte bolletjes) en lampje op het dashboard stopte soms met knipperen terwijl het knipperlicht zelf wel vrolijk doorging.
Kon aan de bedrading niks vinden dus heb het kastje open geschroefd. Daar kon ik al helemaal niks in vinden dus toch de bedrading nog eens secuur bekeken: toen zag ik dat twee draden een beetje aan elkaar gesmolten waren:
Zie twee groene draadjes links:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=MXC3IYFY
of rechts
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3E4TSRDV
Deze met een mesje los gehaald van elkaar en er tape tussen gedaan. Vanochtend geen rook in mn eend gehad en mn knipperlichten werken ook weer als vanouds.
Maar hoe komt zoiets nou? Sinds ik 3 jaar terug mn eend op een ander chassis heb laten zetten bij BCC in Z. heb ik al een aantal keren problemen met de verlichting gehad. Toen wel 3 x terug geweest in totaal. Onder andere omdat grootlicht e.d. allemaal niet klopte, andere schakelaar meegekregen. Ging tijdje beter totdat er rook uit de koplamp kwam. Weer terug, bleken ze destijds kabelboom fout aangesloten te hebben. Kabelboom was al stukje ingebrand, hebben ze afgeknipt en 2e hands stuk opgezet (tijdelijk, ‘verbeteren we nog een keer’, nooit meer wat gebeurd natuurlijk).
Enfin, ik heb jullie gisteravond gemist want toen ik eenmaal doorhad dat het de bedrading was en het lichtschakelaarkastje weer in elkaar wilde zetten ben ik me toch een tijd bezig geweest!!!! Bedacht dat als de evolutietheorie waar zou zijn ik wel 4 handen gehad zou hebben…..
Wist dus niet meer hoe de lichtschakelaar er normaal gesproken op zit (zie je de R of de O ?). Al met al tijd aan het prutsen geweest totdat ik er na een tijd achterkwam dat het plaatje waar die draden aan vast geschroefd zitten boven een bepaalde inkeping moest in plaats van daaronder. Toen maakte de boel goed contact en ging dat lichtschakelaar doosje ook zo dicht zodat ik binnen paar minuten gewoon even kon proberen hoe de schakelaar erin hoort. En dat allemaal buiten op de parkeerplaats in een woonwijk met één zaklamp Iig maak ik nu zo’n ding open en dicht met mn ogen dicht.
Buren zullen wel gek geworden zijn: licht aan, licht uit, groot licht, claxon die contact maakt tijdens in elkaar zetten enzo…..
Laatst gewijzigd door Twécévé op wo 8 nov, 2006 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt ja, ik heb geel licht in mn eend zitten. Op het citroen-forum zeggen ze overigens dat die twee draden het probleem niet kunnen zijn omdat ze elkaar toch al raken en het daardom niet erg is als ze aan elkaar smeltenbackfire schreef:nieuwe schakelaar monteren en ik vermoed dat je halogeen lampen hebt, die trekken ook de nodige extra amperes.
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
ik heb ook halogen verlichting, maar heb daar nooit de lichschakelaar of bedrading aan aangepast. Functioneerd ook nog steeds prima. Dus ik denk dat een "goede" orginele kabelboom en schakelaar die halogentjes best aan kunnen. per lamp is het ca. 1 ampere meer dan de 40/45 W bolletjes dacht ik.
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Wat wel eens gebeurt is dat het nageltje waarmee het schroefblokje verbonden
is met het kontaktlipje slechte verbinding maakt.
Bij mijn met 6 volt uitgevoerde 18PK zit een zelfde schakelaar, maar door de
6 volt bij gelijk vermogen verlichting dus dubbele stroom.
De schroefblokjes werden flink heet.
Dus heb ik alles vertind om zeker te zijn van een goede verbinding.
is met het kontaktlipje slechte verbinding maakt.
Bij mijn met 6 volt uitgevoerde 18PK zit een zelfde schakelaar, maar door de
6 volt bij gelijk vermogen verlichting dus dubbele stroom.
De schroefblokjes werden flink heet.
Dus heb ik alles vertind om zeker te zijn van een goede verbinding.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
moet je voor de grap eens voelen aan de gele draad aan je lichtschakelaar dan voel je wel hoe warm dat wordt.bartje2212 schreef:ik heb ook halogen verlichting, maar heb daar nooit de lichschakelaar of bedrading aan aangepast. Functioneerd ook nog steeds prima. Dus ik denk dat een "goede" orginele kabelboom en schakelaar die halogentjes best aan kunnen. per lamp is het ca. 1 ampere meer dan de 40/45 W bolletjes dacht ik.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 243
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 09:01
- Locatie: Brugge, België
- Contacteer:
Idd, ik kwam het eens niet 'voor de grap' tegen, toch wel even goed geschrokken! In verband met de H4-lampen: ik heb beiden gehoord, met of zonder relais, uiteindelijk heb ik geen relais gestoken en het lukt best... alles mooi geel 's avonds !backfire schreef:moet je voor de grap eens voelen aan de gele draad aan je lichtschakelaar dan voel je wel hoe warm dat wordt.bartje2212 schreef:ik heb ook halogen verlichting, maar heb daar nooit de lichschakelaar of bedrading aan aangepast. Functioneerd ook nog steeds prima. Dus ik denk dat een "goede" orginele kabelboom en schakelaar die halogentjes best aan kunnen. per lamp is het ca. 1 ampere meer dan de 40/45 W bolletjes dacht ik.
Groeten, Wiebe
Ami8 berline 1969 - GS club 1971
http://s38.photobucket.com/albums/e117/ ... GS%201971/
http://s38.photobucket.com/albums/e117/ ... GS%201971/
Het probleem van de lichtschakelaar die zeer heet word heb ik ook.André Post schreef:Wat wel eens gebeurt is dat het nageltje waarmee het schroefblokje verbonden
is met het kontaktlipje slechte verbinding maakt.
Bij mijn met 6 volt uitgevoerde 18PK zit een zelfde schakelaar, maar door de
6 volt bij gelijk vermogen verlichting dus dubbele stroom.
De schroefblokjes werden flink heet.
Dus heb ik alles vertind om zeker te zijn van een goede verbinding.
Heb je zowel de schroefblokjes als de contactlipjes vertint?
Kan dit gewoon met de soldeerbout en soldeertin gedaan worden?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
De nagel zit vast aan het schroefblokje en steekt door de isolatie en het kontakt lipje,
en is daar omgezet.
Je hoeft alleen dus die verbinding te vertinnen, met een beetje soldeerbout
gaat het wel als de bedrading er af is.
en is daar omgezet.
Je hoeft alleen dus die verbinding te vertinnen, met een beetje soldeerbout
gaat het wel als de bedrading er af is.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Mijn lichtschakelaar is eens afgefikt door dat ie te heet werd. Het bleek aan de gele draad te liggen, het oogje was er niet goed aangezet en had daardoor weerstand en dan wordt ie heet. Afgeknipt en eenstukje draad met ander oogje eraan gesoldeerd. Geen probleem meer gehad.
diverse Citroens, wat anders.