Nieuw gegalvaniseerd chassis

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Nieuw gegalvaniseerd chassis

Bericht door Rens » zo 3 dec, 2006 15:32

Ik ben aan het uitkijken voor een nieuw gegalvaniseerd chassis. Ik wil hier niet een discussie starten over wel of niet een gegalvaniseerd chassis, ik wil een gegalvaniseerd exemplaar: klaar uit! Voor- en nadelen neem ik op de koop toe.

Alleen ik word een beetje gek van alle 'té wauw gekke fantastische briljante chassis' die er worden aangeboden. De chassis die ik tot zo ver heb kunnen vinden zijn deze:

Opties:

-Chassis de Paris van de Eendengarage met 15 jaar garantie
-Duits fabrikaat chassis van Duckservice met 11 garantie (franzose ??)
-Gegalvaniseerd Citroen Chassis van Eendenspul
-Cassis Chassis?? Kan ik nergens iets over vinden?

Wat ik graag wil weten: wie heeft er eentje gekocht en wat zijn zijn ervaringen er mee?
Ik las een topic (jaja alle topics die maar iets gerelateerd zijn heb ik er inmiddels over gelezen) over dat het chassis de paris van de Eendengarage niet door de RDW komt en nog niets anders niet zo positiefs. Alleen dat topic is van ruim twee jaar terug en op de site pretendeert deze dat die wél door de RDW komt.... :?
Ik begrijp dat het gegalvaniseerd chassis nu wél mag, dus daar hoeven we het in principe ook niet over te hebben.

Verder wordt er ook een aantal keer een Cassis chassis genoemd. Alleen kan ik daar verder niets over vinden. Iemand meer info daar over?

Ik ben benieuwd of dit topic lang te leven heeft omdat ik wél namen noem. Ik las ergens ook: "we weten allemaal over welk chassis we het hebben"... Nou ik niet, en wellicht meerdere mensen niet. Als we het hier bij ervaringen van mensen zelf houden lijkt me er toch niet te veel verkeerd.

Is het misschien een idee om overzichtelijk de mogelijkheden op te sommen voor mensen die in de toekomst hun keuze willen maken?

Groeten,

Rens

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » zo 3 dec, 2006 15:51

Hoi Rens,

Zelf heb ik een gegalvaniseerd chassis van Der Franzose, en ik ben daar zeer tevreden over. Weggedrag van Charly is hetzelfde gebleven, en die 11 jaar garantie gaat ie beslist overleven! Je kunt je dan nog afvragen of je koets goed genoeg is voor zo'n "langlevend" chassis. Volgens mij is ie tegenwoordig TUV geprüft, dus mag geen probleem opleveren bij de RDW.
Succes met je keuze!
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 3 dec, 2006 16:02

Een orgineel gegalvaniseerd chassis wil je niet. Dat chassis heeft felsnaden. Klinkt niet erg, maar voor het verzinken gaat het chassis in een zuurbad waarbij het zuur ook tussen die felsnaden komt. Dat zuur zit daar nog steeds op het moment dat het chassis het zinkbad in gaat. Resultaat: zink sluit de felsnaad af zodat er nog steeds zuur in de felsnaad zit en de felsnaden vrolijk wegrotten. Dit gebeurt van binnen uit, dus echt zichtbaar is het niet. Ik vermoed dan ook dat er over een paar jaar chassis' spontaan in delen uit elkar donderen.

Een Cassis chassis is hetzelfde chassis als wat er orgineel onder je Eend zit. Club Cassis heeft namelijk de mallen van Citroën over gekocht. Ik meende dat dat chassis ook standaard voorzien is van anti-knik platen (zitten standaard op een Dyane) maar zeker weten doe ik dat niet.

Chassis de Paris ken ik niet.

Ik zelf heb een chassis van Duckservice. Ik ben nog bezig met de opbouw. De montage gaat redelijk goed. Alleen de trekstangen vna de veerpotten kreeg ik niet door de gleuf van de bussen, maar even een vijl er over en het paste wel. Nu is plaatselijk het zink ook weg, maar volgens mij is dat ook niet een roestgevoelige plek. Wat overigens niet wil zeggen dat ik sie plek goed in de anti-roest zet ! Overigens is dat chassis ontworpen om verzonken te worden, dus geen rare felsnaden waar zuur tussen kan blijven zitten. Wel zitten er gaten in het chassis zodat er nooit water in kan blijven staan. Dus wel zink, geen water.
Afblijven.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 3 dec, 2006 16:05

Toevoeging wat betreft die veerpotten: ik heb nieuwe veerpotten met nieuwe trekstangen. Volgens mij zijn die iets dikker en paste het daarom niet helemaal.
Afblijven.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 3 dec, 2006 16:12

TUV is geen garantie voor RDW, alleen certificaat van goedkeuring is een garantie voor RDW goedkeur. Ik hoorde pas van een chassis leverancier dat hij weer probleem had met RDW omtrent goedkeur van galva chassis.

Club cassis is te vinden op het internet via google en alle producten staan online.

ook op het org galva chassis zit 11 jaar garantie op net zoals dat wordt gegeven op het standaard chassis met chemische behandeling.

Verder een goede ML behandeling is nooit weg ook voor een Galva chassis. In 1 van de topics is te lezen dat het spul van loctite Teroson HV400 als 3e uit de strijd kwam, misschien wel goed idee om dit als extra bescherming te gebruiken.

Je kunt het chassis ook natuurlijk in de lak zetten ;)

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » zo 3 dec, 2006 16:19

Oke Super! Nu vroeg ik mij af: is het Franzose chassis hetzelfde als die van Duckservice? Ze lijken mij allebei van duits fabrikaat??

Ik heb al begrepen dat het originele chassis leuk is voor de originaliteit maar niet zo roestwerend in elkaar zit (ivm de velsnaden). Dat is dus niet echt een pré, dan liever een niet-origineel chassis met verbeteringen.
Met andere woorden: bij een gegalvaniseerd chassis gaat het niet alleen maar om de manier van bewerken, maar ook de combinatie van fabricage is van invloed op de levensduur:!:

Weet iemand of het chassis de Paris ook een 'origineel' fabricaat is?

Rens

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » zo 3 dec, 2006 16:24

@BAckfire: Check! FF beter gegoogled en ik kwam op: een interessante Cassis-link. Hierbij is de bewerking niet met een zuurbad dus lijkt het eerder genoemde nadeel van een origineel gegalvaniseerd chassis niet aanwezig.

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » zo 3 dec, 2006 16:46

Rens schreef:Oke Super! Nu vroeg ik mij af: is het Franzose chassis hetzelfde als die van Duckservice? Ze lijken mij allebei van duits fabrikaat??
Yep, het gegalvaniseerde chassis van Duckservice is van Der Franzose.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 3 dec, 2006 16:57

Rens schreef:Oke Super! Nu vroeg ik mij af: is het Franzose chassis hetzelfde als die van Duckservice? Ze lijken mij allebei van duits fabrikaat?? (...)
Even bellen en je weet het ;)
Afblijven.

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » zo 3 dec, 2006 17:41

Charly schreef:
Rens schreef:Oke Super! Nu vroeg ik mij af: is het Franzose chassis hetzelfde als die van Duckservice? Ze lijken mij allebei van duits fabrikaat??
Yep, het gegalvaniseerde chassis van Duckservice is van Der Franzose.
Oke, weet ik dat! JAmmer dat dat niet duidelijk op de website staat , ....:?

Maar dan wordt het waarschijnlijk wel eentje van Duckservice!

Rens

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 3 dec, 2006 19:32

Rens schreef:@BAckfire: Check! FF beter gegoogled en ik kwam op: een interessante Cassis-link. Hierbij is de bewerking niet met een zuurbad dus lijkt het eerder genoemde nadeel van een origineel gegalvaniseerd chassis niet aanwezig.
De link gaat niet over het galva chassis Rens, maar over het standaard chassis met vernieuwde methode van beschermen. Wordt door huidige fabrikanten ook toegepast. Dit is het chassis welke ik ga kopen.

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » zo 3 dec, 2006 22:45

@BF: idd, het is niet gegalvaniseerd, maar wél goed behandeld! :)

Zijn er geen mensen met meer ervaringen van andere chassiss?

Rens

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » di 5 dec, 2006 11:54

Ik heb even geinformeerd, en het chassis van Duckservice is er idd eentje van Franzose.
Ik heb even verder gezocht, maar op Franzose.de kost ditzelfde chassis iets minder. Voor mij genoeg om een ritje te maken richting duitsland. Voor mij scheelt het in elk geval niets of ik naar Duckservice rijd of naar Franzose (Roden natuurlijk wel).

Zijn er meer mensen die het overwegen om dit chassis aan te schaffen? Misschien dat, als ik alles in een keer aanschaf, wel een ritje naar Duitsland er voor over heb. Als je wil weten wat het scheelt moet je even kijken op de site van Franzose.

Rens

huub
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 19 jan, 2004 22:09

Bericht door huub » do 4 jan, 2007 16:30

Een orgineel gegalvaniseerd chassis wil je niet. Dat chassis heeft felsnaden. Klinkt niet erg, maar voor het verzinken gaat het chassis in een zuurbad waarbij het zuur ook tussen die felsnaden komt. Dat zuur zit daar nog steeds op het moment dat het chassis het zinkbad in gaat. Resultaat: zink sluit de felsnaad af zodat er nog steeds zuur in de felsnaad zit en de felsnaden vrolijk wegrotten. Dit gebeurt van binnen uit, dus echt zichtbaar is het niet. Ik vermoed dan ook dat er over een paar jaar chassis' spontaan in delen uit elkar donderen.
eh ?
ik heb een verzinkt de graaff chassis onder de eend zitten, (dus de originele constructie) na 7 jaar pekel en 220.000 km dagelijks vervoer zie ik nog geen enkele corrosie..... zelfs van binnen nog niet! (met endoscoop )
Dus binnen een paar jaar in onderdelen uit elkaar donderen valt in de praktijk best wel mee.

met de huidige snelheid van corrosie zit ik nog minstens een jaar of 15 goed...........

groet,
Huub

PS, wel eens in een verzinkerij geweest? daar hebben ze niet alleen zuurbaden hoor.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 4 jan, 2007 17:07

Je bedoelt nog 30 jaar goed, gemiddeld goed onderhouden eend chassis haalt ook 20+ jaar. Het zijn alleen de jonge en slechte chassis die korter leven beschoren zijn.

Plaats reactie