draagarmen schoonmaken enz...

Alles over de wielophanging
Inezz
Regelmatige poster
Regelmatige poster

draagarmen schoonmaken enz...

Bericht door Inezz » vr 11 apr, 2008 17:33

Beste eendrijders, :D

ik ben dus bezig met het restaureren van m'n eendje (zie restauratie topic) en nu ben ik dus toe aan de draagarmen. nou wil ik alles goed schoonmaken en weer opnieuw in de lak zetten, maar tot hoever kan ik gaan zonder dat ik teveel loshaal???? :oops:

ik wil ze dus niet reviseren maar gewoon goed schoon maken en dan antiroestbehandeling en dan verven. de achterdraagarm gaat redelijk, maar de draagarm voorop met het stuurhuis daar zit echt vanalles op...wat kan ik wel en niet losmaken??

groetjes inez :D :D
Eendje uit '70

I LUV EEND RIJDEN!

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » za 12 apr, 2008 12:30

Eerst kijken of er door aan het stuur een klein beetje heen en weer te draaien of er speling op zit.Als dat het geval is,bel me maar.Indien niet
zaou ik lekker alles laten zitten en met een staalborstel en schuurlinnen
alles schoon maken en behandelen,Succes.

Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Peter v G » za 12 apr, 2008 14:06

Hoi Inezz,

Ik heb de draagarmen (incl assen) van het chassis losgemaakt, daarna alle oude tectyl en bitumenlagen er met een plamuurmes afgestoken.
Toen pas met de staalborstel op de boormachine alles waar ik bijkon komen blank geschuurd. Sommigen gebruiken benzine of andere middelen om de oude tectyllagen te verwijderen. Een roterende borstel op de haakse slijper schijnt ook goed te gaan. (Haakse slijper was niet zo'n succes meen ik? :wink: )

Om op je vraag terug te komen, ik heb niets gedemonteerd van de draagarmen of de assen. Overal omheen en tussendoor gewerkt.

Succes want het is een "vervelend" karwei.

Inezz
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Inezz » za 12 apr, 2008 17:21

okay, kijk daar kan ik wat mee :D

ik heb nl jaren met deze draagarmen op m'n eend gereden zonder problemen. dan ga ik zodra m'n vinger uit het verband :? is gewoon lekker rustig alles schoonkrabben enz.....
en die haakse slijper die laat ik zo lang mogelijk op de plank liggen :wink: :wink:

Bedankt weer, scheelt me een hoop extra sleutelwerk!!
Eendje uit '70

I LUV EEND RIJDEN!

Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Peter v G » za 12 apr, 2008 18:26

Inezz schreef:
scheelt me een hoop extra sleutelwerk!!
Wees gerust, dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de troep die zich in al die jaren in en op verzameld is. Ik ben tot op het blanke metaal doorgegaan omdat hier en daar roestvorming onder de lak was gekomen.
Daarna met RX5 en RX10 afgewerkt. Dat zit er nu een goed jaar op dus daar is nog niet veel over te zeggen.

Waarmee wil jij het gaan afwerken?

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » zo 13 apr, 2008 14:25

Heheeuj ben ook net met t zelfde bezig :D Ik heb lagers eruit, zou ook fusee's eruit halen maar omdat die nog heel goed waren (dat wist ik, maar ze zijn ook al heel oud) en omdat als je ze vervangt, het nooit meer zo goed vastzit als origineel (dat wist ik niet) kon ik ze beter laten zitten. Ik krab nu het ergste eraf, geen lagers erin en remankerplaten etc eraf, daarna gewoon laten stralen ;) Moet alleen nog ff kijken waar, want hier bijhet staalbedrijf stralen ze vooral boten en daar gebruiken ze volgens mij behoorlijk zwaar spul voor ;) Lijkt me niet handig ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » zo 13 apr, 2008 16:13

Even off-topic:
thomaaas schreef:...zou ook fusee's eruit halen maar omdat die nog heel goed waren (dat wist ik, maar ze zijn ook al heel oud) en omdat als je ze vervangt, het nooit meer zo goed vastzit als origineel (dat wist ik niet) kon ik ze beter laten zitten...
Gaat deze hele tekst over je fusees? Zo ja: Hoezo krijg je nieuwe fusees nooit meer zo vast als origineel? En gaat het dan slechts over de fusees of over de afdekkapjes of zo? :?
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » zo 13 apr, 2008 16:30

:lol:

De fussees krijg je wel weer vast, maar het dopje bovenop, dat zit vastgeklonken, dat krijg je nooit weer zo goed vast als het origineel. 't advies van mn eendenboer was: als het nog goed is, vooral laten zitten ;)

De lagers etc heb ik er wel allemaal af gehaald ;)
MyAmi Spring Break

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » zo 13 apr, 2008 17:15

Oké, dan vat ik 't. Ik snapte even niet hoe jij nieuwe fusees niet zo vast kreeg als de oude.. ;) Die dopjes, dat is even stevig beuken en dan nog sluiten ze idd vaak nog niet meer 100% af. Dit levert een paar leuke 'wokkels' vet op bij het smeren van de fusees, maar lijkt mij geen reden om je fusees niet te vervangen..
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » zo 13 apr, 2008 19:51

Joah maar op zich zijn ze goed. Dat weet k ook wel, maar k dacht ze zijn wel oud ;) Meer uit voorzorg dus ;)
MyAmi Spring Break

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » zo 13 apr, 2008 20:10

Wat ik heb begrepen is dat de nieuwe pennen een slechtere kwaliteit zijn dan de oude.
Laat de oude gewoon zitten zolang ze goed zijn en smeer ze vaak met een goede kwaliteit vet.
Ik heb nog nooit fusee pennen verwisselt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » zo 13 apr, 2008 20:14

ja dat zei die ook ja!!!
MyAmi Spring Break

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » ma 14 apr, 2008 18:42

Ik gebruik grafiet vet, dat blijft ook smeren als je eens vergeet te smeren. ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Inezz
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Inezz » ma 14 apr, 2008 22:58

grafietvet..okay :D
dat kan ik gewoon bij een autospeciaalzaak halen of ergens speciaal??? :shock: :wink:
Eendje uit '70

I LUV EEND RIJDEN!

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 14 apr, 2008 23:03

Volgens mij wel Inezz, wordt meestal toch gebruikt voor de aandrijfassen, dat zwart/grijze vet.

Plaats reactie