onafhankelijkheid vering

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2682
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

onafhankelijkheid vering

Bericht door Michiel van G. » ma 17 nov, 2008 13:52

Een collega student van mij vroeg mij laatst vanalles omtrent de 2cv. Een ding waar ik hem niet precies antwoord op kon geven is het volgende:

In principe zou de vering van een 2cv-achtige geheel onafhankelijk moeten zijn, waar het niet dat de veerpot zowel voor de voor-als achterwiel vering zorgt.

Nu het volgende: wat als de trekstangen aan de achterzijde van de 2cv worden losgemaakt (dus links en rechtsachter), functioneert de vering voor dan nog? Ik weet dat er twee veren in een veerpot zitten, dus het lijkt me dat als de trekstangen achter los zijn de vering aan de voorkant nog gewoon functioneert.

Maar ik was even de draad kwijt bij de uitleg :wink:
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 17 nov, 2008 14:17

Klpopt, de vering voor zal blijven functioneren, al zal de veereigenschap wel iets aangepast zijn omdat de veerpot naar 1 zijde getrokken wordt in de ophangrubbers.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 17 nov, 2008 16:40

zitten idd gewoon 4 veren onder de auto verstopt in 2 veerpotten

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 17 nov, 2008 19:22

Stel je voor dat je achter de trekstangen doorzaagt en toch nog zou kunnen rijden (achterkant ophangen aan luchthaken ofzo). Dan zal aan de voorkant je Eend iets lager staan omdat de rubber ringen ingedrukt worden. Tevens veert je Eend anders op drempels omdat door de beweging van de veerpot en omdat het vacuum bij het inveren van de voorkant niets doet (de achterste veerschotel ligt immers los).
Afblijven.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 17 nov, 2008 19:36

Lelijke Eend schreef: het vacuum bij het inveren van de voorkant niets doet (de achterste veerschotel ligt immers los).
In een veerpot heerst geen vacuum..
Er zijn namelijk veerschotels waar gaten inzitten. Bovendien is de veerpot aan voor en achterkant voorzien van een flink gat waar de ophangingsbus inzit..

En dan zijn er nog de geheel open veerpotten (welke je van een gewone veerpot kunt maken)..
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 17 nov, 2008 19:43

Veerschotels zit maar 1 gat in, dat is waar de trekstang doorheen steekt.
Er zijn in het verleden wel discussies geweest over het wel of niet effectief zijn van de lucht compressie/expansie tussen de schotels.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 17 nov, 2008 20:29

Het is geen strikt vacuum. Er zit dus nog wel lucht in. Maar als de voor- of achterwielen inveren is er wel sprake van een tijdelijke verminderde luchtdruk in de veerpot.
Afblijven.

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1365
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
Locatie: Zierikzee

Bericht door Green-Duckman » ma 17 nov, 2008 21:12

Klopt, is goed te zien op zo'n filmpje van citroën.
Ik weet niet waar ik die kan vinden maar heb ut zelf op die 2cv show in parijs gezien.
2cv Vert Bambou '79

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 17 nov, 2008 22:26

Er kan zich een mini vacuum generenen tussen de twee schotels, maar dat zal zeker nooit veerweg beïnvloeden. De schotels worden met wonderolie gesmeerd en bestaan uit een soort van remvoering. Ik vermoed dat als je de veren er uit zou laten, de ene kant strak trekt zodat de schotel een beetje afsluit dan kun je wel vacuum genereren.

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » di 18 nov, 2008 00:03

das dan wel een heel mini vacum maar vandaar ook dat ze wat konisch lopen (de schoteltjes) om af te remmen als ze terug komen (lucht wat samen perst).
ook de remvoering is er op afgeremd te worden .
dit , dat die niet met een klap terug komt en aan je arm een snok geeft bij het terug komen (zoals men wel zou verwachten , niet?)

soms spreken ze over de ezel die in een veerpot zit , dit als de vering droog staat.
wat word er bij somige garage's gedaan , met een els in de midden een gaatje geprikt in je veerpot , om zo via daar (the lazy way) te smeren (dus vacum ???? weg ).
na deze actie word de pot gewoon met de hand gedraaid zodat je gaatje van boven zit en je er niks meer van ziet als gewone leek.

vele off roaders slijpen de veerpotten gewoon helemaal open ook op 2cv cross en rijden met open en blote spiralen .

in de racerij rijden er nu zelfs sommige gewoon op een soort rubberen blokken niks meer spiraal .
vroeger werden er eerst 2/3 vast gelast van de spiraal dit door middel van een buis er in te lassen.
vacum Mmmm niet echt , samen persen van lucht daarin tegen wel wat voor het afremmen van de terugslag.

als ze dus achter doorgedaan worden krijg je een stuiterbal dat wel invloed zal hebben op het voorste gedeelte .
door dat het gewicht gaat schommellen
maar de werking voor blijft wel redelijk normaal werken.

dit gewoon mijn mededeling hierin ;-)
see you when you see me

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5128
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 18 nov, 2008 00:35

Ik denk dat de wrijving van de schotels in de buis de beweging gedeeltelijk overbrengt en zorgt voor een voorspanning van de veer van het volgende wiel dat door/over dezelfde oneffenheid gaat. De bussen hangen iets flexibel op, vroeger met veren later met rubbers.
De open veren van de 4x4 is om te voorkomen dat de bussen zich vullen met water/modder.
diverse Citroens, wat anders.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 19 nov, 2008 21:10

AZL57 schreef:Ik denk dat de wrijving van de schotels in de buis de beweging gedeeltelijk overbrengt en zorgt voor een voorspanning van de veer van het volgende wiel dat door/over dezelfde oneffenheid gaat. De bussen hangen iets flexibel op, vroeger met veren later met rubbers.
De open veren van de 4x4 is om te voorkomen dat de bussen zich vullen met water/modder.
Of dat deuken in de bus je vering blokkeren ;)

Maar ik blijf bij het vacuum. Die remvoeringen remmen niet. Je kan (zonder veer enzo) de schotel gewoon in en uit je veerpot schuiven. Daarbij: ooit gehoord van versleten remvoeringen in een veerpot ? Of een versleten veerpot ? Ik niet hoor. Volgens mij zijn die remvoering alleen om een mooie afdichting tussen pot en schotel te maken.
Afblijven.

Plaats reactie