onafhankelijkheid vering
- Michiel van G.
- Heavy user
- Contacteer:
onafhankelijkheid vering
Een collega student van mij vroeg mij laatst vanalles omtrent de 2cv. Een ding waar ik hem niet precies antwoord op kon geven is het volgende:
In principe zou de vering van een 2cv-achtige geheel onafhankelijk moeten zijn, waar het niet dat de veerpot zowel voor de voor-als achterwiel vering zorgt.
Nu het volgende: wat als de trekstangen aan de achterzijde van de 2cv worden losgemaakt (dus links en rechtsachter), functioneert de vering voor dan nog? Ik weet dat er twee veren in een veerpot zitten, dus het lijkt me dat als de trekstangen achter los zijn de vering aan de voorkant nog gewoon functioneert.
Maar ik was even de draad kwijt bij de uitleg
In principe zou de vering van een 2cv-achtige geheel onafhankelijk moeten zijn, waar het niet dat de veerpot zowel voor de voor-als achterwiel vering zorgt.
Nu het volgende: wat als de trekstangen aan de achterzijde van de 2cv worden losgemaakt (dus links en rechtsachter), functioneert de vering voor dan nog? Ik weet dat er twee veren in een veerpot zitten, dus het lijkt me dat als de trekstangen achter los zijn de vering aan de voorkant nog gewoon functioneert.
Maar ik was even de draad kwijt bij de uitleg
-
- Heavy user
Stel je voor dat je achter de trekstangen doorzaagt en toch nog zou kunnen rijden (achterkant ophangen aan luchthaken ofzo). Dan zal aan de voorkant je Eend iets lager staan omdat de rubber ringen ingedrukt worden. Tevens veert je Eend anders op drempels omdat door de beweging van de veerpot en omdat het vacuum bij het inveren van de voorkant niets doet (de achterste veerschotel ligt immers los).
Afblijven.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
In een veerpot heerst geen vacuum..Lelijke Eend schreef: het vacuum bij het inveren van de voorkant niets doet (de achterste veerschotel ligt immers los).
Er zijn namelijk veerschotels waar gaten inzitten. Bovendien is de veerpot aan voor en achterkant voorzien van een flink gat waar de ophangingsbus inzit..
En dan zijn er nog de geheel open veerpotten (welke je van een gewone veerpot kunt maken)..
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
- André Post
- Heavy user
Veerschotels zit maar 1 gat in, dat is waar de trekstang doorheen steekt.
Er zijn in het verleden wel discussies geweest over het wel of niet effectief zijn van de lucht compressie/expansie tussen de schotels.
Er zijn in het verleden wel discussies geweest over het wel of niet effectief zijn van de lucht compressie/expansie tussen de schotels.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Heavy user
-
- Veelvuldig poster
-
- Addicted user
- Contacteer:
Er kan zich een mini vacuum generenen tussen de twee schotels, maar dat zal zeker nooit veerweg beïnvloeden. De schotels worden met wonderolie gesmeerd en bestaan uit een soort van remvoering. Ik vermoed dat als je de veren er uit zou laten, de ene kant strak trekt zodat de schotel een beetje afsluit dan kun je wel vacuum genereren.
-
- Belgisch Meester Lasser
- Contacteer:
das dan wel een heel mini vacum maar vandaar ook dat ze wat konisch lopen (de schoteltjes) om af te remmen als ze terug komen (lucht wat samen perst).
ook de remvoering is er op afgeremd te worden .
dit , dat die niet met een klap terug komt en aan je arm een snok geeft bij het terug komen (zoals men wel zou verwachten , niet?)
soms spreken ze over de ezel die in een veerpot zit , dit als de vering droog staat.
wat word er bij somige garage's gedaan , met een els in de midden een gaatje geprikt in je veerpot , om zo via daar (the lazy way) te smeren (dus vacum ???? weg ).
na deze actie word de pot gewoon met de hand gedraaid zodat je gaatje van boven zit en je er niks meer van ziet als gewone leek.
vele off roaders slijpen de veerpotten gewoon helemaal open ook op 2cv cross en rijden met open en blote spiralen .
in de racerij rijden er nu zelfs sommige gewoon op een soort rubberen blokken niks meer spiraal .
vroeger werden er eerst 2/3 vast gelast van de spiraal dit door middel van een buis er in te lassen.
vacum Mmmm niet echt , samen persen van lucht daarin tegen wel wat voor het afremmen van de terugslag.
als ze dus achter doorgedaan worden krijg je een stuiterbal dat wel invloed zal hebben op het voorste gedeelte .
door dat het gewicht gaat schommellen
maar de werking voor blijft wel redelijk normaal werken.
dit gewoon mijn mededeling hierin
ook de remvoering is er op afgeremd te worden .
dit , dat die niet met een klap terug komt en aan je arm een snok geeft bij het terug komen (zoals men wel zou verwachten , niet?)
soms spreken ze over de ezel die in een veerpot zit , dit als de vering droog staat.
wat word er bij somige garage's gedaan , met een els in de midden een gaatje geprikt in je veerpot , om zo via daar (the lazy way) te smeren (dus vacum ???? weg ).
na deze actie word de pot gewoon met de hand gedraaid zodat je gaatje van boven zit en je er niks meer van ziet als gewone leek.
vele off roaders slijpen de veerpotten gewoon helemaal open ook op 2cv cross en rijden met open en blote spiralen .
in de racerij rijden er nu zelfs sommige gewoon op een soort rubberen blokken niks meer spiraal .
vroeger werden er eerst 2/3 vast gelast van de spiraal dit door middel van een buis er in te lassen.
vacum Mmmm niet echt , samen persen van lucht daarin tegen wel wat voor het afremmen van de terugslag.
als ze dus achter doorgedaan worden krijg je een stuiterbal dat wel invloed zal hebben op het voorste gedeelte .
door dat het gewicht gaat schommellen
maar de werking voor blijft wel redelijk normaal werken.
dit gewoon mijn mededeling hierin
see you when you see me
Ik denk dat de wrijving van de schotels in de buis de beweging gedeeltelijk overbrengt en zorgt voor een voorspanning van de veer van het volgende wiel dat door/over dezelfde oneffenheid gaat. De bussen hangen iets flexibel op, vroeger met veren later met rubbers.
De open veren van de 4x4 is om te voorkomen dat de bussen zich vullen met water/modder.
De open veren van de 4x4 is om te voorkomen dat de bussen zich vullen met water/modder.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Heavy user
Of dat deuken in de bus je vering blokkerenAZL57 schreef:Ik denk dat de wrijving van de schotels in de buis de beweging gedeeltelijk overbrengt en zorgt voor een voorspanning van de veer van het volgende wiel dat door/over dezelfde oneffenheid gaat. De bussen hangen iets flexibel op, vroeger met veren later met rubbers.
Maar ik blijf bij het vacuum. Die remvoeringen remmen niet. Je kan (zonder veer enzo) de schotel gewoon in en uit je veerpot schuiven. Daarbij: ooit gehoord van versleten remvoeringen in een veerpot ? Of een versleten veerpot ? Ik niet hoor. Volgens mij zijn die remvoering alleen om een mooie afdichting tussen pot en schotel te maken.
Afblijven.