Schijfremmen zitten vast

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
Burton 890
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 10:18

Schijfremmen zitten vast

Bericht door Burton 890 » ma 23 feb, 2009 21:29

Ik heb nieuwe remschijven geplaatst en de remklauwen schoongemaakt.
Nieuwe remblokken erop, ook voor de handrem.

Netjes alles weer met 2 bouten vastgezet en nu zit de remblokken muurvast tegen de remschijf!

Ik snap het niet want er zit helemaal geen olie in de klauw en de remleiding ligt los (dus ook geen druk)!

Hoe krijg ik het het voorelkaar dat er speling tussen de remklokken en de remschijf zit?

Ik ben erg benieuwd hoe ik dit moet oplossen. Iemand een idee?

Groeten,
Burton 890

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » ma 23 feb, 2009 21:34

Het kan zijn dat je remzuigers door lang staan muurvast in de klauw zitten. Gecontroleerd of deze los waren en er eventueel nieuwe ringen in gezet?

Meer waarschijnlijk is dat je handremblokken muurvast zitten op de schijf. Om dat op te lossen moet je de handremblokken afstellen met de konische moeren waar de hendels mee op de klauw zitten gemonteerd.

Succes, Bart

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 23 feb, 2009 21:46

Twee dingen die me zo even te binnen schieten:

- Heb je de remzuigers in de remklauwen wel teruggeduwd voordat je ze gemonteerd hebt?

- Heb je dat dunne afstands-plaatje wel weer gebruikt tussen de versnellingsbak en de remklauw?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Burton 890
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 10:18

Bericht door Burton 890 » di 24 feb, 2009 08:28

Het afstandsplaatje heb ik wel gebruikt maar de remzuigers niet terug geduwd. Wist eerlijk gezegd ook niet dat dat kon.

Ik moet de tekening uit het boekje even bekijken.

Ik lat weten hoe verder.

Groeten
Burton 890

Burton 890
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 10:18

Bericht door Burton 890 » di 24 feb, 2009 09:33

Ik heb de klauwen losgehaald en de cilinders teruggedrukt.

Nu opnieuw geplaatst en vastgedraaid aan bak. Remschijf draait mooi rond zonder aanraking van remblokken.

Wel nog even de handremblokken afstellen.

Hartelijk dank wederom voor aanwijzingen en tips.
Groeten,
Burton 890

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Re: Schijfremmen zitten vast

Bericht door Eminence Grise » di 24 feb, 2009 09:39

Burton 890 schreef: Netjes alles weer met 2 bouten vastgezet en nu zit de remblokken muurvast tegen de remschijf!
he dat probleem ken ik...alleen ben ik er mee gaan rijden. klauw en schijf naar de filistijnen. Oorzaak op dit moment nog niet bekend. Ik had een een andere (trommel)bak gemonteerd maar weet niet of dat er mee te maken heeft. Wacht nog op diagnose van de garage..
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 24 feb, 2009 12:19

Burton 890 schreef:Ik heb de klauwen losgehaald en de cilinders teruggedrukt.

Nu opnieuw geplaatst en vastgedraaid aan bak. Remschijf draait mooi rond zonder aanraking van remblokken.

Wel nog even de handremblokken afstellen.

Hartelijk dank wederom voor aanwijzingen en tips.
Groeten,
Burton 890
Super :)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

McTommi
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 135
Lid geworden op: wo 12 nov, 2003 03:03
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door McTommi » do 30 apr, 2009 01:12

Eerst kookboek lezen en DAN PAS koken ! Besef je wel dat remmen belangrijker zijn dan wat dan ook aan een auto....

Nieuwe schijven nieuwe blokken....maar als die bak al 5 jaar in de hoek heeft gelegen kunnen de klauwen ook wel VAST gaan zitten.
Vergeet niet dat 2CV´s goedkope auto waren en is het te begrijpen dat Citroën geen remklauwen inkocht bij Ferrari !

En wanneer rolde de LAATSTE 2CV van de band in Portugal.........
Resumerend: de Citroèn 2CV is een oude auto....zelfs de laatste.
Dus moet je ze ook als oude dames behandelen....met BELEID !

(Ja toevallig werk ik meer dan 20 jaar in de bejaardenzorg)....geen grapje'

McTommi
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 135
Lid geworden op: wo 12 nov, 2003 03:03
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door McTommi » do 30 apr, 2009 01:21

Burton 890....je hebt met de hand de cylinders terug gedrukt.....als je straks gaat remmen......wie zegt dan dat de boel "gangbaar" is ??????
Misschien zit na één keer remmen de hele zooi vast en verbranden je remblokken, omdat ze niet meer vrij komen van de schijf. Blokken verziekt, schijven verziekt....beter nu een paar centen investeren in het REVISEREN van de klauwen !!!! Voor ruim 20 euro heb je alle rubbers ervoor in huis.

Kennis van mij had vastzittende remklauwen bij een 2CV6 die dagelijks rijdt...spontaan ontstaan....effect; rempedaal trapte door tot op de bodem, remmen liepen heet, luchtbellen........remloze eend !

In mijn jeugd werden eenden met trommelremmen omgebouwd naar schijfremmen, omdat je dan GEEN ellende meer zou hebben....toen was het waar, nu zijn schijfremeenden ook gewoon OUDE auto's....hebben TLC nodig ! (Tender love and care).

McTommi
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 135
Lid geworden op: wo 12 nov, 2003 03:03
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door McTommi » do 30 apr, 2009 01:25

TB schreef:
- Heb je dat dunne afstands-plaatje wel weer gebruikt tussen de versnellingsbak en de remklauw?
Dat zijn plaatjes met verschillende maten....soms zitten er 2 !
Zijn ervoor bedoeld het hart van de klauw boven het hart van de schijf te krijgen ! Als je van alles gaat lopen "kruisen" moet je heel goed opletten wat je doet !

Ooit was een 2CV een boerenkar die je met ijzerdraad, kauwgum, hamer en plakband kon repareren....maar zo in de loop der jaren werden ze wat ingewikkelder :-(

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » do 30 apr, 2009 08:37

McTommi schreef: ...

Ooit was een 2CV een boerenkar die je met ijzerdraad, kauwgum, hamer en plakband kon repareren....maar zo in de loop der jaren werden ze wat ingewikkelder :-(
Haha! Ik vindt de eend over het algemeen nog steeds diezelfde boerenkar hoor ;) Laatst nog aan mijn Xantia gesleuteld, "effe een relaisje vervangen"... Dan is de 2cv heeeerlijk simpel :) een ijzerdraadje kan wonderen doen!
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

Plaats reactie