Dubbel zekeringkastje

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
PeterPaul
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 22 okt, 2008 21:35
Locatie: Berg en Dal

Dubbel zekeringkastje

Bericht door PeterPaul » zo 31 jan, 2010 13:18

In de instructieboekjes van de AK250-400 vanaf 1972 tot 1978 wordt aangegeven dat er twee zekeringkastjes zijn waarbij de onderste wordt gebruikt om de koplampen (groot- en dimlicht) te zekeren.
In mijn AK400 exemplaren van '72, '76, '77 en '78 zit er maar één. Soms zitten er wel de montagegaatjes in met kunstofbusjes.
(zie foto).
Ik heb ook nooit een elektrisch schema gezien met 8 zekeringen.
Weet iemand hoe dit zit?
Afbeelding

Afbeelding

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 31 jan, 2010 13:25

ik weet niet precies hoe het zit, maar mijn 2cv heeft ook 2 zekering kastjes. Mijn oude 2cv4 had er ook maar 1.

Afbeelding

PeterPaul
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 22 okt, 2008 21:35
Locatie: Berg en Dal

Bericht door PeterPaul » zo 31 jan, 2010 13:43

Maar je hebt hem niet aangesloten zo te zien!

Bosuit
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 28 aug, 2006 17:09
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Dubbel zekeringkastje

Bericht door Bosuit » zo 31 jan, 2010 13:52

PeterPaul schreef:In de instructieboekjes van de AK250-400 vanaf 1972 tot 1978 wordt aangegeven dat er twee zekeringkastjes zijn waarbij de onderste wordt gebruikt om de koplampen (groot- en dimlicht) te zekeren.
In mijn AK400 exemplaren van '72, '76, '77 en '78 zit er maar één. Soms zitten er wel de montagegaatjes in met kunstofbusjes.
(zie foto).
Ik heb ook nooit een elektrisch schema gezien met 8 zekeringen.
Weet iemand hoe dit zit?
Afbeelding

Afbeelding
Mijn Ak 400 uit 77 heeft 1 zekeringkastje.
Always look on the duck side of life!
Afbeelding
AK 400

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 31 jan, 2010 18:40

Sommige modellen hadden div accesoires met extra draadbomen zoals mistachterlichten, verklikkerlichtjes voor richtingaanwijzer, alarmlichten etc.
Dus vandaar dat sommige een extra kastje hebben. Verschilt per productie(land) en model.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 31 jan, 2010 22:52

2 zekering kastjes wel vaker gezien, maar meer als 6 in gebruik zijnde zekeringen nog niet bij een eend......

zitten dus, bij degene die ik tot nu onder handen gehad heb, altijd 2 lege plekken in de onderste zekeringhouden. Soms is er zelfs maar 1 extra zekering in gebruik. Deze is vaak later extra aangebracht, door de dealer als er een trekhaak gemonteerd werd. Dit omdat de ze knipperlichten anders niet met de rest van de verlichting konden werken (aldus een citroen dealert hier)

Hoe het een en ander precies was aangesloten weet ik niet meer, bij mij zit er een eigenbouw in, en ook in mijn versie 1 spookeend had ik maar 1 zekering kast, met 3 zekeringen, waarvan de 4e een zelf plaatsbare accesoire zekering was (wel kabeltje geen zekering en geen kabel uit) voor bv een radio (dit was een 82er special uit portugal)
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 1 feb, 2010 08:42

Hoezo niet aangesloten? Er zit toch echt een groene draad in 2e houder ;) PS dit is af fabriek.

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » ma 1 feb, 2010 09:45

In mijn Dyane heb ik ook twee zekering doosjes. waarschijnlijk ook voor het standlicht links en rechts.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 1 feb, 2010 10:53

een tip: regel een werkplaatshandboek. daar staan alle (?) electrische schema's in echt heel fijn! mijn dyane heeft ook twee zekeringdoosjes. bij mijn dyane is het echt overdreven (?) gezekerd. een doosje doet geloof ik de verlichting (links en rechts gescheiden, parkeerlicht en remlicht meen ik) het andere doosje heeft 3 aansluitingen geloof ik.

helaas ligt mijn werkplaatshandboek in de loods en kan ik niet even een scan voor je maken.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

PeterPaul
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 22 okt, 2008 21:35
Locatie: Berg en Dal

Bericht door PeterPaul » ma 1 feb, 2010 12:21

Dat is nu juist het probleem. Ik heb alle werkplaatshandboeken plus de commerciele handboeken zoals de Vraagbaak, Haynes en Porter. Alle schema's geven 3 of 4 zekeringen aan.
Volgens die officiele schema's heeft de Dyane 4 en 6 van vóór 1973 ook maar 3 zekeringen en vanaf 1973 weer 4!!!
De enige uitzondering die ik kan vinden is de AZAM en AZU 12v waar een 5e zekering is opgenomen voor de Gurtner verwarming (mij onbekend accessoire).
Ik stel dus vast dat:
:!: De werkplaatshandboeken het tweede zekeringkastje niet kennen.
:!: De citroën instructieboekjes van de 250/400 na 1971 maar ook bijv. de 2cv4/6 van 1972 zekeringtabellen geven en foto's tonen van volledig bezette dubbele kastjes (8 zekeringen) waarbij de onderste 4 altijd en uitsluitend gebruikt worden voor grootlicht en dimlicht.
:!: In de praktijk de dubbele kastjes bij de AK400 ontbreken maar bij andere modellen en jaargangen blijkbaar wel voorkomen (af fabriek).

Ik geloof niet dat dit iets met accessoires te maken heeft want met het toenemen van de toeters en bellen neemt het aantal zekeringen af. Zo heeft volgens de werkplaatshandboeken de Acadiane maar drie zekeringen en de jongste 2cv"s ook (Vraagbaak 1982-1988).
Mogelijk zijn er wettelijke bepalingen geweest en daarmee landenversies maar dan zou dat toch bekend zijn. Alleen de Haynes geeft aan dat "on most 12V models" er 2 zekeringkastjes zijn en dat kan dus op de Engelse uitvoering slaan. Maar in hun elektrische schema's staan weer maximaal 4 zekeringen!

PeterPaul
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 22 okt, 2008 21:35
Locatie: Berg en Dal

Bericht door PeterPaul » ma 1 feb, 2010 12:27

backfire schreef:Hoezo niet aangesloten? Er zit toch echt een groene draad in 2e houder ;) PS dit is af fabriek.
Ik ben heel benieuwd waar die onderste zekering met groene draad voor wordt gebruikt. Wat is het model en bouwjaar? Als dit af fabriek is moet het ergens terug te vinden zijn. Heb je een instructieboekje van dit model?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 1 feb, 2010 13:34

PeterPaul schreef: Ik stel dus vast dat:
:!: De werkplaatshandboeken het tweede zekeringkastje niet kennen.
ik ga kijken als ik weer in de loods ben, want volgens mij staat in de werkplaatshandboek (en dan bedoel ik dus die mappen van citroen en niet de olieslager ed) de tweede zekeringkast wel degelijk. ten minste ik had een heel mooi, kloppend schema van de bedrading voor mijn 69er dyane.
PeterPaul schreef: :!: De citroën instructieboekjes van de 250/400 na 1971 maar ook bijv. de 2cv4/6 van 1972 zekeringtabellen geven en foto's tonen van volledig bezette dubbele kastjes (8 zekeringen) waarbij de onderste 4 altijd en uitsluitend gebruikt worden voor grootlicht en dimlicht.
zo zit het iig standaard op mijn dyane (of zat, want ik heb alles aangepast)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 1 feb, 2010 14:00

Model is een 2cv haha, geintje, het is een club van 1987. Ik heb geen instructieboekje, maar als ik in de garage ben kan ik wel eens kijken waar deze naar toe gaat. Hoogst waarschijnlijk voor mistlamp / achterruitverwarming, beide heb ik er al een tijd niet meer op zitten. Maar goed ik zal eens kijken.

PeterPaul
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 22 okt, 2008 21:35
Locatie: Berg en Dal

Bericht door PeterPaul » ma 1 feb, 2010 16:38

ik ga kijken als ik weer in de loods ben, want volgens mij staat in de werkplaatshandboek (en dan bedoel ik dus die mappen van citroen en niet de olieslager ed) de tweede zekeringkast wel degelijk. ten minste ik had een heel mooi, kloppend schema van de bedrading voor mijn 69er dyane.
Dan moet dit hem zijn! Dyane 4 en 6 1968 en 1969.
Nr. 13 is het zekeringkastje. Eén zekering (de meest rechtse van de 4) wordt voor de verwarming gebruikt
Afbeelding

PeterPaul
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 22 okt, 2008 21:35
Locatie: Berg en Dal

Bericht door PeterPaul » ma 1 feb, 2010 16:58

backfire schreef:Hoogst waarschijnlijk voor mistlamp / achterruitverwarming.
Ik heb nog iets gevonden in de Haynes. Een schema voor 2cv's vanaf 1989. Zo te zien wel een origineel citroën schema.
In dit schema is een mistachterlicht aangegeven (nr. 37) dat aangesloten is op een 5e zekering. Ben trouwens benieuwd vanaf welk jaar mistachterlichten standaard werden. Overigens blijkt uit de werkplaatshandboeken dat alarm/waarschuwings installaties niet apart werden gezekerd.
Maar dit alles lost het raadsel zoals boven omschreven niet op
Afbeelding

Plaats reactie