Dubbel zekeringkastje
Dubbel zekeringkastje
In de instructieboekjes van de AK250-400 vanaf 1972 tot 1978 wordt aangegeven dat er twee zekeringkastjes zijn waarbij de onderste wordt gebruikt om de koplampen (groot- en dimlicht) te zekeren.
In mijn AK400 exemplaren van '72, '76, '77 en '78 zit er maar één. Soms zitten er wel de montagegaatjes in met kunstofbusjes.
(zie foto).
Ik heb ook nooit een elektrisch schema gezien met 8 zekeringen.
Weet iemand hoe dit zit?
In mijn AK400 exemplaren van '72, '76, '77 en '78 zit er maar één. Soms zitten er wel de montagegaatjes in met kunstofbusjes.
(zie foto).
Ik heb ook nooit een elektrisch schema gezien met 8 zekeringen.
Weet iemand hoe dit zit?
Re: Dubbel zekeringkastje
Mijn Ak 400 uit 77 heeft 1 zekeringkastje.PeterPaul schreef:In de instructieboekjes van de AK250-400 vanaf 1972 tot 1978 wordt aangegeven dat er twee zekeringkastjes zijn waarbij de onderste wordt gebruikt om de koplampen (groot- en dimlicht) te zekeren.
In mijn AK400 exemplaren van '72, '76, '77 en '78 zit er maar één. Soms zitten er wel de montagegaatjes in met kunstofbusjes.
(zie foto).
Ik heb ook nooit een elektrisch schema gezien met 8 zekeringen.
Weet iemand hoe dit zit?
Always look on the duck side of life!
AK 400
AK 400
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
2 zekering kastjes wel vaker gezien, maar meer als 6 in gebruik zijnde zekeringen nog niet bij een eend......
zitten dus, bij degene die ik tot nu onder handen gehad heb, altijd 2 lege plekken in de onderste zekeringhouden. Soms is er zelfs maar 1 extra zekering in gebruik. Deze is vaak later extra aangebracht, door de dealer als er een trekhaak gemonteerd werd. Dit omdat de ze knipperlichten anders niet met de rest van de verlichting konden werken (aldus een citroen dealert hier)
Hoe het een en ander precies was aangesloten weet ik niet meer, bij mij zit er een eigenbouw in, en ook in mijn versie 1 spookeend had ik maar 1 zekering kast, met 3 zekeringen, waarvan de 4e een zelf plaatsbare accesoire zekering was (wel kabeltje geen zekering en geen kabel uit) voor bv een radio (dit was een 82er special uit portugal)
zitten dus, bij degene die ik tot nu onder handen gehad heb, altijd 2 lege plekken in de onderste zekeringhouden. Soms is er zelfs maar 1 extra zekering in gebruik. Deze is vaak later extra aangebracht, door de dealer als er een trekhaak gemonteerd werd. Dit omdat de ze knipperlichten anders niet met de rest van de verlichting konden werken (aldus een citroen dealert hier)
Hoe het een en ander precies was aangesloten weet ik niet meer, bij mij zit er een eigenbouw in, en ook in mijn versie 1 spookeend had ik maar 1 zekering kast, met 3 zekeringen, waarvan de 4e een zelf plaatsbare accesoire zekering was (wel kabeltje geen zekering en geen kabel uit) voor bv een radio (dit was een 82er special uit portugal)
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
een tip: regel een werkplaatshandboek. daar staan alle (?) electrische schema's in echt heel fijn! mijn dyane heeft ook twee zekeringdoosjes. bij mijn dyane is het echt overdreven (?) gezekerd. een doosje doet geloof ik de verlichting (links en rechts gescheiden, parkeerlicht en remlicht meen ik) het andere doosje heeft 3 aansluitingen geloof ik.
helaas ligt mijn werkplaatshandboek in de loods en kan ik niet even een scan voor je maken.
helaas ligt mijn werkplaatshandboek in de loods en kan ik niet even een scan voor je maken.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Dat is nu juist het probleem. Ik heb alle werkplaatshandboeken plus de commerciele handboeken zoals de Vraagbaak, Haynes en Porter. Alle schema's geven 3 of 4 zekeringen aan.
Volgens die officiele schema's heeft de Dyane 4 en 6 van vóór 1973 ook maar 3 zekeringen en vanaf 1973 weer 4!!!
De enige uitzondering die ik kan vinden is de AZAM en AZU 12v waar een 5e zekering is opgenomen voor de Gurtner verwarming (mij onbekend accessoire).
Ik stel dus vast dat:
De werkplaatshandboeken het tweede zekeringkastje niet kennen.
De citroën instructieboekjes van de 250/400 na 1971 maar ook bijv. de 2cv4/6 van 1972 zekeringtabellen geven en foto's tonen van volledig bezette dubbele kastjes (8 zekeringen) waarbij de onderste 4 altijd en uitsluitend gebruikt worden voor grootlicht en dimlicht.
In de praktijk de dubbele kastjes bij de AK400 ontbreken maar bij andere modellen en jaargangen blijkbaar wel voorkomen (af fabriek).
Ik geloof niet dat dit iets met accessoires te maken heeft want met het toenemen van de toeters en bellen neemt het aantal zekeringen af. Zo heeft volgens de werkplaatshandboeken de Acadiane maar drie zekeringen en de jongste 2cv"s ook (Vraagbaak 1982-1988).
Mogelijk zijn er wettelijke bepalingen geweest en daarmee landenversies maar dan zou dat toch bekend zijn. Alleen de Haynes geeft aan dat "on most 12V models" er 2 zekeringkastjes zijn en dat kan dus op de Engelse uitvoering slaan. Maar in hun elektrische schema's staan weer maximaal 4 zekeringen!
Volgens die officiele schema's heeft de Dyane 4 en 6 van vóór 1973 ook maar 3 zekeringen en vanaf 1973 weer 4!!!
De enige uitzondering die ik kan vinden is de AZAM en AZU 12v waar een 5e zekering is opgenomen voor de Gurtner verwarming (mij onbekend accessoire).
Ik stel dus vast dat:
De werkplaatshandboeken het tweede zekeringkastje niet kennen.
De citroën instructieboekjes van de 250/400 na 1971 maar ook bijv. de 2cv4/6 van 1972 zekeringtabellen geven en foto's tonen van volledig bezette dubbele kastjes (8 zekeringen) waarbij de onderste 4 altijd en uitsluitend gebruikt worden voor grootlicht en dimlicht.
In de praktijk de dubbele kastjes bij de AK400 ontbreken maar bij andere modellen en jaargangen blijkbaar wel voorkomen (af fabriek).
Ik geloof niet dat dit iets met accessoires te maken heeft want met het toenemen van de toeters en bellen neemt het aantal zekeringen af. Zo heeft volgens de werkplaatshandboeken de Acadiane maar drie zekeringen en de jongste 2cv"s ook (Vraagbaak 1982-1988).
Mogelijk zijn er wettelijke bepalingen geweest en daarmee landenversies maar dan zou dat toch bekend zijn. Alleen de Haynes geeft aan dat "on most 12V models" er 2 zekeringkastjes zijn en dat kan dus op de Engelse uitvoering slaan. Maar in hun elektrische schema's staan weer maximaal 4 zekeringen!
Ik ben heel benieuwd waar die onderste zekering met groene draad voor wordt gebruikt. Wat is het model en bouwjaar? Als dit af fabriek is moet het ergens terug te vinden zijn. Heb je een instructieboekje van dit model?backfire schreef:Hoezo niet aangesloten? Er zit toch echt een groene draad in 2e houder PS dit is af fabriek.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ik ga kijken als ik weer in de loods ben, want volgens mij staat in de werkplaatshandboek (en dan bedoel ik dus die mappen van citroen en niet de olieslager ed) de tweede zekeringkast wel degelijk. ten minste ik had een heel mooi, kloppend schema van de bedrading voor mijn 69er dyane.PeterPaul schreef: Ik stel dus vast dat:
De werkplaatshandboeken het tweede zekeringkastje niet kennen.
zo zit het iig standaard op mijn dyane (of zat, want ik heb alles aangepast)PeterPaul schreef: De citroën instructieboekjes van de 250/400 na 1971 maar ook bijv. de 2cv4/6 van 1972 zekeringtabellen geven en foto's tonen van volledig bezette dubbele kastjes (8 zekeringen) waarbij de onderste 4 altijd en uitsluitend gebruikt worden voor grootlicht en dimlicht.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Model is een 2cv haha, geintje, het is een club van 1987. Ik heb geen instructieboekje, maar als ik in de garage ben kan ik wel eens kijken waar deze naar toe gaat. Hoogst waarschijnlijk voor mistlamp / achterruitverwarming, beide heb ik er al een tijd niet meer op zitten. Maar goed ik zal eens kijken.
Dan moet dit hem zijn! Dyane 4 en 6 1968 en 1969.ik ga kijken als ik weer in de loods ben, want volgens mij staat in de werkplaatshandboek (en dan bedoel ik dus die mappen van citroen en niet de olieslager ed) de tweede zekeringkast wel degelijk. ten minste ik had een heel mooi, kloppend schema van de bedrading voor mijn 69er dyane.
Nr. 13 is het zekeringkastje. Eén zekering (de meest rechtse van de 4) wordt voor de verwarming gebruikt
Ik heb nog iets gevonden in de Haynes. Een schema voor 2cv's vanaf 1989. Zo te zien wel een origineel citroën schema.backfire schreef:Hoogst waarschijnlijk voor mistlamp / achterruitverwarming.
In dit schema is een mistachterlicht aangegeven (nr. 37) dat aangesloten is op een 5e zekering. Ben trouwens benieuwd vanaf welk jaar mistachterlichten standaard werden. Overigens blijkt uit de werkplaatshandboeken dat alarm/waarschuwings installaties niet apart werden gezekerd.
Maar dit alles lost het raadsel zoals boven omschreven niet op