2cv6 Club 1987 - La Belle Bleue

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker

2cv6 Club 1987 - La Belle Bleue

Bericht door Sjon1991 » do 4 mar, 2010 12:09

Tijd voor een topic over de 2cv van mijn ouders!
Deze 2cv6 Club, in de kleur Bleu Celeste, is in elkaar gezet op 5 februari 1987. Over de eerste eigenaren van dit eendje is niets bekend.
Afbeelding
Weet iemand misschien waar de 2cv's eind jaren '80 geproduceerd werden? Lijkt me leuk om te weten, maar ik kan het nergens vinden.

Ik ben mijn hele leven al fan van de 2cv, dus dat er ooit een eend zou komen was wel duidelijk. M'n vader heeft vroeger 3 eenden gehad en vind ze nog steeds leuk. Het leek hem dan ook leuk om weer een 2cv te kopen om mee te kunnen toeren. Uiteindelijk had ik mn ouders zo ver gekregen dat we in de zomer van 2006 een 2cv gingen kopen.

Gelukkig stonden er aardig wat 2cv's op marktplaats.nl, dus er waren al snel 3 leuke eenden gevonden.
Eerst zijn we voor een Mehari naar Brabant geweest, maar dat vond mn vader te duur voor een 3e auto. Daarna bij een 2cv wezen kijken in Rotterdam, waar de eigenaar bij aankomst veel meer geld voor wilde dan hij in de advertentie had gezet :S
Uiteindelijk stond deze 2cv6 te koop in Harderwijk. Na er een tijdje over nagedacht te hebben zijn we er naartoe gegaan, een proefrit gemaakt en de eend meegenomen. De 2cv wordt alleen met mooi weer gebruikt. We hebben er nu dus al 3 zomers erg veel plezier van gehad.

De 2cv verkeerd technisch in prima staat. Het blokje heeft er nu zo’n 40.000 km op zitten. Hoewel dat ook 140- of 240.000 zou kunnen zijn Qua uiterlijk is het wat minder. Op de foto’s ziet ze er altijd beter uit dan in het echt. De lak is op verschillende plekken bijgewerkt met een iets donkerdere kleur. Ook heeft ze verschillende kleine deukjes. M’n vader vindt dat dat bij een eend hoort. Hij wilde ook geen in eend in nieuwstaat kopen. Toen we haar kochten zat er wel wat roest bij de dorpel onder de achterdeur. Dit is een tijdje later goed gelast en gespoten.
Met de hoeveelheid roest zit het verder wel goed. Onder de voorruit zit een klein plekje en onder het 3e zijruitje links achter zit een plek. Beide plekken zijn ingesmeerd met anti-roest. Zo te zien werkt het wel aardig, want de afgelopen jaren is het niet verder gaan roesten. In 2001 is er een gegalvaniseerd chassis onder gekomen. Dat zal de komende tijd dus ook niet meer gaan roesten.
De laatste jaren heb ik haar ook regelmatig uit elkaar geplukt om d’r te controleren op roest e.d. Gelukkig ziet het er allemaal nog prima uit. Dit eendje kan er dus nog vele jaren tegenaan!
Afbeelding

Afbeelding

Het is de bedoeling dat de 2cv deze zomer als vakantievervoer naar Frankrijk wordt gebruikt. Tenminste, als ik dan mijn rijbewijs heb. Druk mee bezig dus dat gaat wel lukken.
Een tijdje geleden dit forum al doorgespit op zoek naar vakantieverhalen met de 2cv. Erg leuk om te lezen! Als iemand nog nuttige vakantietips heeft of iets wat ik zeker niet moet vergeten mee te nemen, hoor ik het graag!
Ik zat zelf in ieder geval te denken aan een reserve bobine. De eend start niet zo snel als de motor warm is. Op een gegeven moment werd het zo erg dat we er iemand naar lieten kijken. De koolborstels bleken versleten te zijn. Maar nadat die vervangen zijn start ze, met warme motor, nog niet echt geweldig.

Waarschijnlijk worden de snelwegen vermeden tijdens de vakantie. Zo zie je meer en alleen maar snelwegen met de eend lijkt me geen pretje. Om niet te verdwalen gaat de tomtom ook mee. Je weet natuurlijk maar nooit met die fransen en hun 'deviation' borden. Voor de tomtom is er een maandje geleden een 12V aansluiting in gezet.
Afbeelding

Heeft iemand hier misschien ervaring met waar je een tomtom het best neer kan leggen / hangen in een eend?

Tenslotte nog een paar foto's van het eendje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Blauwe 2cv - Groene Mehari

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Re: 2cv6 Club 1987 - La Belle Bleue

Bericht door Niels » do 4 mar, 2010 13:09

Sjon1991 schreef: Heeft iemand hier misschien ervaring met waar je een tomtom het best neer kan leggen / hangen in een eend?
op de voorruit, tenminste in mijn dyane, want door het onderste stuk voorruit zie ik toch alleen maar motorkap.... maar dat komt ook deels doordat mijn hoofd nogal hoog in de auto zit....
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

henk.beton
Gebruiker
Gebruiker

vakantie

Bericht door henk.beton » do 4 mar, 2010 13:58

Hoi,mooie eend
En waar wil je naar toe in Frankrijk?
Inderdaad de grote weg is niet alles voor een eend,
Ik ga dit jaar ook naar zuid Frakrijk,en pak ook de binnen wegen.
Zeer mooi,ik doe er wel iets langer over,het is tenslotte toch vakantie.
Succes met het halen van je rijbewijs.

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » za 6 mar, 2010 09:04

Leuke lavendelblauwe Eend!

Ik denk dat deze nog net in Parijs, Levallois is gebouwd, maar in 1987 ging de 2CV produktie over naar Mangualde, Portugal, en dat duurde tot 27-7-1990 :cry:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » za 6 mar, 2010 09:09

5 Februari is zeker Parijs, uit mijn hoofd meen ik te weten dat ze in augustus van dat jaar gestopt zijn in Parijs.
Na het einde van de produktie is de fabriek vrijwel meteen gesloopt.

Als je op you-tube zoekt naar "history 2CV" kom je daar beelden tegen van deze fabriek in het midden van de stad :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Erasmo » za 6 mar, 2010 10:16

Sjon1991 schreef: Heeft iemand hier misschien ervaring met waar je een tomtom het best neer kan leggen / hangen in een eend?
Ik heb hier 2 gaatjes waar je makkelijk een houder oid aan kan maken.

Afbeelding

Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Sjon1991 » zo 7 mar, 2010 15:00

Bedankt voor reacties! Ik zal eens gaan kijken waar ik een handige houder voor de tomtom kan maken.
Leuk dat deze 2cv nog uit Levallois komt! :D 'n Echt frans eendje dus!
Ook leuk om beelden van de fabriek te zien :) Bedankt voor de tip!

Ik ga met een vriend van me (ook lid van het citroën-forum) naar Frankrijk. We weten nog niet precies welke kant we op gaan. De bedoeling is in ieder geval om door Parijs te gaan en dan richting het zuiden voor de lavendelvelden e.d. :wink: Dus dat zal richting de Ardèche zijn? Met een Eend moet je toch geen haast hebben, dus dat wordt lekker rustig aan door leuke franse plaatsjes.

De rijlessen gaan in ieder geval goed, dus dat zal wel lukken. Ik heb er al helemaal zin in. Lekker met dakje open door Frankrijk toeren! :D

Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Sjon1991 » wo 14 apr, 2010 12:02

Laatste tijd een paar probleempjes gehad met de eend, waarvan er vandaag gelukkig één is opgelost.
Het oliedruklampje was er bij aankoop van de eend al uit. Het stukje wat je erop schroeft lag in de asbak dus ik had pas even het dashboard losgehaald en dat ding er weer opgeschroefd.
Helaas zaten een paar draadjes van de 12V aansluiting niet helemaal goed en er kwam een vonk vanaf. Een paar tellen laten kwamen er wat (geurloze) rookwolken uit het dash.
Ik schrok me kapot dus meteen onder het dashboard en de motorkap gekeken.. gelukkig geen brand o.i.d. en de rook was weer snel verdwenen.
Helaas wilde ze daarna niet meer aanslaan. Radio, verlichting, startmotor enz. deden het allemaal gewoon. Zelf kon ik niets vinden, dus vandaag even degene die de APK altijd doet laten kijken.
Blijkt er gewoon een stekkertje van het contactslot los te zitten
Geen idee waarom die eraf is.. ik heb er nooit aan gezeten.

Helaas is er waarschijnlijk toch iets van kortsluiting geweest, want de clignoteurs doen niets meer. Alles ziet er normaal uit. Ook geen kapotte zekeringen o.i.d. Die man wist zo 1,2,3, ook niet te bedenken hoe dat in elkaar zit. Vrijdag gaat ze naar de garage en kijken ze dat even helemaal na. Ook de carburateur wordt even nagekeken. Daar lekt aan de onderkant benzine uit als je tijdens het starten het gas in trapt. Als de motor loopt en je geeft gas is er niets aan de hand. Geen idee hoe dat zit.

Verder is het nog steeds een prima eendje! Nog even een poetsbeurt en ze is weer klaar voor Citromobile en Frankrijk. 8)
Pas bij ons op de schuurzolder een oud imperiaal van m’n vaders Renault 4 gevonden.. Hij past ook op de eend! Jammer dat het een lastige combinatie is met het roldakje, want het staat best leuk.

Afbeelding

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 14 apr, 2010 12:14

Knipperlichten: schakelaar stuk of anders het relais. is beide een werkje van een paar minuten.

carb: is volgens mij normaal. onder de carb, in het spruitstuk zit een gaatje, wat er voor zorgt dat een teveel aan bezine weg kan lopen.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Sjon1991 » wo 14 apr, 2010 12:29

Thanks man! Scheelt weer een hoop zorgen :wink:
De knipperlichten worden vrijdag onder handen genomen. Waarschijnlijk ligt het dan aan het relais.

marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door marcopr » wo 14 apr, 2010 13:00

Die imperiaal staat wel lekker autentiek.

En je rijdt zeker niet meer te hard...
tweeceevees zijn leuk!

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvpieter » wo 14 apr, 2010 17:09

als je op de ruiten kijkt zie je het merk van het glas, daar staat door wie en waar het gemaakt is en dat is een goeie indicator, eenden uit belgie kun je zo herkennen
verder staat in het midden van de velg waar die gemaakt zijn rond het middelste gaatje
2cv6 azu-b 250

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 14 apr, 2010 18:11

marcopr schreef:Die imperiaal staat wel lekker autentiek.

En je rijdt zeker niet meer te hard...
Scheelt je zeker 10km/uur in je top. Daarnaast een bak herrie extra. De windruis wordt door de koets alleen maar versterkt. Heb namelijk dezelfde imperiaal liggen.

Zoals gezegd is het gaatje onder de carb normaal.

Knipperrelais vervangen en kijken wat ie dan doet. Als 1 zijde weigerd dan is er ergens een massa niet goed. Meestal is dit vooraan. Anders even alle bedrading doormeten. Op zich kleinigheidje wat makkelijk op te lossen zou moeten zijn.

En die stekkers onder het contactslot gaan vaker los zitten. Kun je per ongeluk al gedaan hebben bij het instappen bijvoorbeeld. Heb door dit probleem mijn eend ook wel eens ooit laten slepen. Bleek het dat stomme stekkertje te zijn.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door gelemotor » wo 14 apr, 2010 19:21

Ik zat zelf in ieder geval te denken aan een reserve bobine. De eend start niet zo snel als de motor warm is. Op een gegeven moment werd het zo erg dat we er iemand naar lieten kijken. De koolborstels bleken versleten te zijn. Maar nadat die vervangen zijn start ze, met warme motor, nog niet echt geweldig.
Mijns inziens heeft een bobine geen koolborstels, je zal de dynamo bedoelen.Het meenemen van wat kleine onderdeeltjes is nooit verkeerd, maar er rijden in Frankrijk vast ook nog wel eendjes rond lijkt me?? :lol:
Zorg dat je je telefoon kunt opladen....
Wees niet bang voor een beetje avontuur!

Groet en fijne vakantie, luc
Laatst gewijzigd door gelemotor op do 15 apr, 2010 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Duck your life

Jerre
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jerre » do 15 apr, 2010 11:53

Mooi geitje :)
Ben wel een fan van de kleur :wink:
Citroën Dyane 6 '81
Ami gekocht :D
Check de band

Plaats reactie