gebroken zuiger veer en kras in cilinder
gebroken zuiger veer en kras in cilinder
Hoi,
Ik heb een technische vraag over mijn 2cv6 motor.
Deze is vorige week in de soep gedraaid !!
Het begon met tikken, een geluid wat ergens bij de motor weg kwam. Ik vermoede dat de kleppen gesteld moeten worden. Na een stukje snelweg (ik reed 100km/u) werd het tikken luider en ben ik wat langzamer gaan rijden (was een stukje van een km of 3) Daarna had ik het gevoel dat ik wat power miste en de eend wilde niet harder dan een km of 60.... Maar goed, ik moest nog een km rijden voor plek van bestemming, en was van plan om de 20km naar huis rustig binnendoor te rijden. Maar helaas, toen ik 10 minuten later weer wilde vertrekken kreeg ik de motor niet meer aan de praat
Door een vriend met een ambulance opgehaald en thuis het een en ander na gekeken. Bougies vonken, carburateur krijgt benzine. Met starten slaat de motor wel even aan, maar start niet. Na een paar seconde stopt de startmotor met draaien. Lijkt op een vast loper !?!?
Na demontage blijkt een zuigerveer gebroken, en de cilinder heeft een kras op de wand
Vraag 1)
Kan dit de oorzaak zijn, lijkt mij dat de motor nog wel starten wil met een gebroken veer.
Vraag 2)
Ik heb een motor van mijn vader gekregen ter vervanging of voor de onderdelen. Maar dat is een MA2 (hoger compressie) Kan ik van dit blok alleen de 2 cilinders en zuigers gebruiken voor mijn A06 635 blok. of is het verstandiger om de MA2 blok te gebruiken en de koel kappen aan te passen ??
Wat is een wijs besluit, liefst gebruik ik het originele blok, maar het moet wel passen.
gr Eric en Inge
Ik heb een technische vraag over mijn 2cv6 motor.
Deze is vorige week in de soep gedraaid !!
Het begon met tikken, een geluid wat ergens bij de motor weg kwam. Ik vermoede dat de kleppen gesteld moeten worden. Na een stukje snelweg (ik reed 100km/u) werd het tikken luider en ben ik wat langzamer gaan rijden (was een stukje van een km of 3) Daarna had ik het gevoel dat ik wat power miste en de eend wilde niet harder dan een km of 60.... Maar goed, ik moest nog een km rijden voor plek van bestemming, en was van plan om de 20km naar huis rustig binnendoor te rijden. Maar helaas, toen ik 10 minuten later weer wilde vertrekken kreeg ik de motor niet meer aan de praat
Door een vriend met een ambulance opgehaald en thuis het een en ander na gekeken. Bougies vonken, carburateur krijgt benzine. Met starten slaat de motor wel even aan, maar start niet. Na een paar seconde stopt de startmotor met draaien. Lijkt op een vast loper !?!?
Na demontage blijkt een zuigerveer gebroken, en de cilinder heeft een kras op de wand
Vraag 1)
Kan dit de oorzaak zijn, lijkt mij dat de motor nog wel starten wil met een gebroken veer.
Vraag 2)
Ik heb een motor van mijn vader gekregen ter vervanging of voor de onderdelen. Maar dat is een MA2 (hoger compressie) Kan ik van dit blok alleen de 2 cilinders en zuigers gebruiken voor mijn A06 635 blok. of is het verstandiger om de MA2 blok te gebruiken en de koel kappen aan te passen ??
Wat is een wijs besluit, liefst gebruik ik het originele blok, maar het moet wel passen.
gr Eric en Inge
Oei !!!
€249,- voor de zuiger en cilinder en nog eens €46,- voor de veren + verzend kosten, dat word me echt te gek voor mijn toch al "dure" eend !!
Als de zuiger en cilinders van de MA2 passen, wil ik het toch maar eerst proberen met het setje wat ik heb. Heb ik dan ook meteen de compressie aangepast, of zit dat in de cilinder kop ??
gr Eric en Inge
€249,- voor de zuiger en cilinder en nog eens €46,- voor de veren + verzend kosten, dat word me echt te gek voor mijn toch al "dure" eend !!
Als de zuiger en cilinders van de MA2 passen, wil ik het toch maar eerst proberen met het setje wat ik heb. Heb ik dan ook meteen de compressie aangepast, of zit dat in de cilinder kop ??
gr Eric en Inge
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Pak gewoon de zuigers/cilinders van je AM2 blokje af en doe daar nieuwe zuigerveren om Dan heb je inderdaad de compressie aangepast en moet je dus op 98 gaan rijden!
Of, koop een slecht A06/635 sloop/reserveblokje en haal daar de zuigers en cilinders vanaf, dan heb je originele zuigers/cilinders. Toevallig staat r nog eentje op MP van mij
koeltunnel kun je ff aanpassen, op am2 blokje zit turbo en die past niet op n eend maar das alleen als je dat andere blok gebruikt, wat ik niet zou doen: daarvan weet je niet hoe de rest van dat blok is dus verstandigste is om t ff open te maken en te kijken hoe het eruit ziet.
Ik zou gewoon ff die zuigers en cilinders van t AM2blokje omzetten op je ouwe blokje dan kun je na een dag weer rijden
Of, koop een slecht A06/635 sloop/reserveblokje en haal daar de zuigers en cilinders vanaf, dan heb je originele zuigers/cilinders. Toevallig staat r nog eentje op MP van mij
koeltunnel kun je ff aanpassen, op am2 blokje zit turbo en die past niet op n eend maar das alleen als je dat andere blok gebruikt, wat ik niet zou doen: daarvan weet je niet hoe de rest van dat blok is dus verstandigste is om t ff open te maken en te kijken hoe het eruit ziet.
Ik zou gewoon ff die zuigers en cilinders van t AM2blokje omzetten op je ouwe blokje dan kun je na een dag weer rijden
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
Plannen worden een beetje bij gesteld. Het is zonden om het AM2 blok te slopen voor alleen de zuigers en cilinders. Mijn vader rijd dinsdag nog een keer heen en weer (Langweer <--> Nunspeet) om een setje zuigers en cilinders van een A06 635 te brengen. Blijft het blokje origineel en kunnen we gewone benzine tanken (we tanken nu 3x 95 op 1x 98 )
Kan ik vandaag al veren halen, of is het verstandiger om de zuigers even mee te nemen
gr Eric en Inge
Kan ik vandaag al veren halen, of is het verstandiger om de zuigers even mee te nemen
gr Eric en Inge
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Een gebroken zuigerveer, dan heeft je zuiger of ook een tik gehad of de zuiger heeft een te ruime zitting verkregen. Dan helpt nieuwe zuigerveren ook niet veel, zeker als deze te losse in de groef zitten. Neem je zuiger en cilinder mee, waarschijnlijk dat het gezonder is om een nieuw setje te kopen. Wel opnieuw inrijden, ook met alleen vervangen van zuigerveren. Bij alleen vervangen van zuigerveren moet je wel rekening houden dat het zeker 1000KM kan duren voordat de boel olievrij functioneerd. Dus als je in het begin wat blauwe pluimpjes ziet, niet meteen in paniek raken. Als na 1000KM de eend nog steeds blauw rookt dan moet je toch gaan denken aan nieuw setje incl cilinders. Vervang meteen de klepseals en slijp ook meteen je kleppen opnieuw in, de boel ligt dan toch los.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
dat gaat niet veel uithalen. als ie niet pingelt op 95, kun je altijd 95 rijden. anders altijd 98. wat je evt zou kunnen doen mocht ie op 95 pingelen is 50% 95 + 50% 98 tanken zodat je eigenlijk 96,5 krijgt. maar om en om heeft geen zin.Inge Spot schreef: (we tanken nu 3x 95 op 1x 98 )
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Joepie !!
De Eend doet het weer, maakt nog wel kabaal want ik heb de uitlaat nog niet aangesloten
Ik heb het als volgt gedaan:
Maandag (Ik heb weinig geduld van mezelf) maar even naar mijn vader gereden voor wat onderdelen. MA2 van mijn vader uitlaten, koffie drinken, onderdelen zoeken, en nog meer koffie drinken.... ach ja, je kent het wel. Zuiger en cilinder zagen er beide goed uit, maar op aanraden van jullie toch op de terug weg maar even een setje zuiger en schraap veren bij Ronald gehaald (perfect rondje )
Vandaag had mijn broer ook vrijgenomen en zijn we begonnen met het terugbouwen van de motor. Tegen het einde van de middag zit de motor weer in de auto en kan hij gestart worden...... waren het niet dat de accu niet optimaal meer geladen was door enkele start pogingen met de oude motor (11,6v) Gelukkig kwam de buurman langs met een grote startbooster die de motor zo had aangezwengeld
Morgen al het plaatwerk weer terug bouwen en een test rondje maken.
En dan de eerste 1000km inrijden....nu las ik een topic dat je de eerste km flink moet gassen.........
De Eend doet het weer, maakt nog wel kabaal want ik heb de uitlaat nog niet aangesloten
Ik heb het als volgt gedaan:
Maandag (Ik heb weinig geduld van mezelf) maar even naar mijn vader gereden voor wat onderdelen. MA2 van mijn vader uitlaten, koffie drinken, onderdelen zoeken, en nog meer koffie drinken.... ach ja, je kent het wel. Zuiger en cilinder zagen er beide goed uit, maar op aanraden van jullie toch op de terug weg maar even een setje zuiger en schraap veren bij Ronald gehaald (perfect rondje )
Vandaag had mijn broer ook vrijgenomen en zijn we begonnen met het terugbouwen van de motor. Tegen het einde van de middag zit de motor weer in de auto en kan hij gestart worden...... waren het niet dat de accu niet optimaal meer geladen was door enkele start pogingen met de oude motor (11,6v) Gelukkig kwam de buurman langs met een grote startbooster die de motor zo had aangezwengeld
Morgen al het plaatwerk weer terug bouwen en een test rondje maken.
En dan de eerste 1000km inrijden....nu las ik een topic dat je de eerste km flink moet gassen.........
Hij pingelt niet, en ik merk ook weinig verschil met 98.dyane_maniac schreef:dat gaat niet veel uithalen. als ie niet pingelt op 95, kun je altijd 95 rijden. anders altijd 98. wat je evt zou kunnen doen mocht ie op 95 pingelen is 50% 95 + 50% 98 tanken zodat je eigenlijk 96,5 krijgt. maar om en om heeft geen zin.Inge Spot schreef: (we tanken nu 3x 95 op 1x 98 )
Ik had dat eens op een forum gelezen