remleiding voor-achter vervangen

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Camille
Beginner
Beginner

remleiding voor-achter vervangen

Bericht door Camille » ma 7 jun, 2010 15:16

hallo allemaal,

moet ik wanneer ik de remleding wil vervangen, die wat van voor naar achter loopt, de koets op tillen of kom ik er zo bij? ik heb namelijk het idee dat ik niet bij het t-stuk bij de achteras ga komen om hem goed vast te draaien.

groeten

Camille
2cv6 club 1984 restauratie

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 7 jun, 2010 17:13

zou moeten lukken zonder de koets op te tillen. Je moet wel denk ik even de tank eronder uit vissen om (makkelijk) bij de aansluiting bij de achteras te komen. Verder zou je de leiding met een schroevendraaiertje uit de klemmetjes achter de veerpot moeten kunnen loswippen.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Visserkevis
Gebruiker
Gebruiker

Gelukt??

Bericht door Visserkevis » vr 24 sep, 2010 21:13

Ik heb zowaar de ZOEK functie gebruikt, jahoe!

Mijn dyane is helaas apk afgekeurd op de uitlaat en de remleiding die teveel roest zou hebben.

De uitlaat doet het weer, maar de remleiding zal toch vervangen moeten worden ben ik bang. Het schijnt nogal een klus te zijn...?

Wat raden jullie me aan, eerst proberen de tank er onderuit en zo proberen, of gelijk de koets eraf?

(balen zeg dat gedoe met afkeur en dus niet mogen rijden / eigenlijk niet mogen rijden).

Tips?
Broem, dat zouden meer mensen moeten doen

engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door engbokho » vr 24 sep, 2010 21:24

Ga eerst eens kijken of je de remleiding een beetje kan ontroesten met een staalborsteltje/schuurpapier. Als er "putten" in de leiding zitten: vervangen. Anders in de tectyl zetten.

Als je echt moet gaan vervangen dan begin je met het inspuiten van de achterste aansluiting (op het verdeelblokje aan de achteras) met een goede kruipolie.

Dag erna met een GOED sleuteltje 8, of nog beter een echt remleiding sleuteltje de leiding losmaken. Daarna aan de voorkant (hrcylinder even afdoppen) remleiding aan de voorkant door het chassis halen en dan naar achter toe eruit trekken. (dit nadat je leiding uit z'n klemmetjes hebt gewipt). Nieuwe leiding van achter af (dus aan achterkant veerpot beginnen) naar voren leiden en dan vast stuk door chassis omhoog halen. Nu eerst de achterkant gaan vastmaken met nieuwe pakking, daarna de voorkant.
Zonder brug is het een beetje klooien maar het gaat wel.
Succes!
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Visserkevis
Gebruiker
Gebruiker

welke leiding bestellen?

Bericht door Visserkevis » za 25 sep, 2010 10:24

Bedankt Eng Bo!

Ik ben van mening dat hij nog niet vervangen hoeft te worden, ik heb de leiding helemaal schoongeschuurd en kwam naar mijn idee geen putten tegen.

De apk meester heeft hem er nu 2x op afgekeurd, dus ik zal wel moeten vervangen. Trouwens ik heb ook liever geen twijfels over mijn remleiding :)

Nu zit ik bij een online eendenshop (oranje zwarte site) te kijken naar welke remleiding ik moet bestellen, er zijn 2 opties:

Remleidingset DOT4 RVS
€ 99,00
Aantal

Remleidingset LHM RVS
€ 99,00

Zowiezo vind ik ze nogal prijzig, maar goed.
Ik neem aan dat ik de DOT4 moet hebben voor mijn Dyane uit 1982?
Schijf voor, trommel achter.

Thanks.
Michiel.

Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Jimmy » za 25 sep, 2010 10:34

Als het goed is moet je de lhm versie hebben, jou remcilinder zal ook groen gekleurd zijn.
Het verschil zit in het type rubber wat erbij zit dot4 vloeistof kan niet in een lhm systeem.
Even geen 2cv

Visserkevis
Gebruiker
Gebruiker

ahaa

Bericht door Visserkevis » za 25 sep, 2010 10:45

Ahaa.
Ik heb inderdaad een groen reservoir.
Dus LHM.

Gelijk ook maar een fles LHM erbij bestellen. Zou een liter genoeg zijn?

Bedankt hoor. Ik had dus al bijna de verkeerde leiding besteld :)

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » za 25 sep, 2010 11:22

Gelukkig,Ja je heb aan 1ltr. LHM genoeg.Kan je het gelijk helemaal verversen.

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Hassie » za 25 sep, 2010 23:18

Remleiding van voor naar achteren ligt vrij beschermd met uitzondering van het gedeelte onder de motorkap.
Wordt er door de apk-keurmeesters niet bedoeld dat je de delen moet vervangen die aan de achterwielarmen zitten? Dat zou een hele klus betekenen daar delen hiervan zich in de achteras bevinden.
Vrgrt
Hassie.
Vrgrt.
Hassie.

Visserkevis
Gebruiker
Gebruiker

nope

Bericht door Visserkevis » zo 26 sep, 2010 02:31

Nope, het gaat om de leiding vanaf het 90 graden hoekje bij de achteras tot aan het reservoir. Op verschillende punten piept de keurmeester over putjes. Ik dacht eerst dat het over het stukje dat op de achter achter veerarmen ligt ging, maar dat is nog ok.
Vanaf waar het uit een rubber omhulsel komt is het ca 10 cm niet ok, en de rest wel, en dan weer na de veerpot. Dus tussen de veerpot en de voorste draagarm. Ook ca 10 min.

Op zich lijkt me vervangen prima, maarja die klus he. Komt nooit uit qua geld en tijd en energie :)

Visserkevis
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Visserkevis » ma 4 okt, 2010 08:51

Gisteren middag de oude remleiding er onderuit gehaald, volgens de instructies van Engbokho. Ging prima, alles kwam goed los.

Nu heb ik de leiding er achter al inzitten, maar bij het vastdraaien blijkt dat het een vreemde maat is.

Iemand een idee wat voor sleutel ik moet hebben?
Sleutel 8 is te klein en 9 is te groot.

Bestaan er ook in deze vage (inch??) maat ook van die fantastische remleiding sleuteltjes?

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » ma 4 okt, 2010 15:04

normaal 8 of 9 mm. Wat gebruik je voor sleuteltje? Je kunt ja aan de voorkant passen met je sleutel hoef je er niet onder te kruipen. Zorg wel dat je leiding eerst goed kunt doorduwen in de aansluiting, daarna moet je de wartel al met de hand een heel stuk kunnen aandraaien, weet je gelijk dat je niet scheef gaat. Laatste stukje met de sleutel aantrekken.
diverse Citroens, wat anders.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 5 okt, 2010 12:04

Op zich is het ook niet erg het met een bahco te doen. De bek van een bahco is behoorlijk breed, en daardoor loop je minder kans de kop van de wartel te beschadigen. Maar in principe zou de wartel gewoon sleutel 8 moeten zijn ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 28 feb, 2011 20:42

Bij mij op de remleiding zit roest. Zwarte putjes als je de leiding kaal krabt. APK afkeur dus.

Het gaat om het gedeelte vanaf de trommelremmen achter tot waar de leiding ergens de achteras in verdwijnt. Als je dit wilt gaan vernieuwen welk deel moet dan vervangen worden. Helemaal van voor onder de motorkap tot achter?

En is dat (aan beide zijden) te doen van voor tot achter op een zaterdagmidag+ avond?

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 28 feb, 2011 20:51

Je moet dan alleen het deel hebben van de remtrommel naar de achteras. de leiding gaat de achteras in, en in het midden van de buis komt de leiding naar buiten. Over het algemeen gewoon te verkrijgen bij de betere eendenboer

Het is even prutsen om de leiding in de as goed te krijgen (zou iets van op het forum moeten staan).

Moet mijn inziens lukken in een middag. Zoals hier al vermeld wordt, even het stukje op de achteras waar de leidingen samen komen in het midden van de as (1):
Afbeelding

Hier voor nog wat meer (engelstalige) uitleg, met wat foto's:
http://www.entmontage.de/bremsen02_e.htm
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Plaats reactie