laadstroom meter

Plaats reactie
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

laadstroom meter

Bericht door dyane_maniac » wo 21 jul, 2010 21:44

ik mis de laadstroommeter in mn eend (ja, had ik maar en club moeten kopen ik weet het) maar nu heb ik nog talloze laadstroom meters liggen van dyanes. nu wil ik dus zo'n ding in mn eend fabrieken. maar waar sluit ik die op aan?

direct op de dikke uitgang van de dynamo?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Roadrunner » wo 21 jul, 2010 21:56

op de geschakelde plus van je contact, dus de plus als je contact aanstaat en op de massa van de auto. Heel vaak kun je ook een sigareaanstekerding kopen met 3 LED's erin. geeft ook een goede indicatie en is supersnel in te bouwen.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 21 jul, 2010 22:09

thnx!

wbt zo'n sigarettenaanstekerlaadstroommeter; mn sigarettenaanstekeraansluiting is al bezet door mn tom tom en zo'n ding kost toch weer een paar euro. dit is nagenoeg gratis

maar... dat betekend dat ook de gewone boordspanning die 14,7 volt (bij mij zelfs 15,1 v) voor z'n kiezen krijgt?

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 21 jul, 2010 22:33

ja klopt, wat dacht je dan? ;)

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » wo 21 jul, 2010 23:04

Ik let er bij mijn Special regelmatig op of de ruitenwissers en de richtingaanwijzer ook sneller gaan als ik vanuit starionair gas geef, zodra dat nog steeds gebeurt, weet ik dat de dynamo het nog doet, kost helemaal niks :wink: :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 21 jul, 2010 23:18

backfire schreef:ja klopt, wat dacht je dan? ;)
ja nuja ik had er eigenlijk gewoon nooit bij stilgestaan tot nu. beetje dommig inderdaad, maar ik had altijd zo'n beeld in mn hoofd dat die 14,7 volt de accu laadde, waarna de accu keurig die 12,8 volt afgeeft maar dat raakt natuurlijk kant nog wal.

valt me alleen wel mee/tegen dan wat de lichten extra gaan branden. je zou een groter verschil verwachten tussen 12,8 V en 15,1 V

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 22 jul, 2010 08:39

Doen ze ook wel, maar omdat het niet meteen van 12,8 naar 15,1 schiet valt het niet zo op. Bij een slecht contact of versleten koolborstels zie je vaak wel dat je verlichting in 1 keer wat feller wordt.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » do 22 jul, 2010 11:23

Je kunt de dyane meter gewoon ergens op de plus en de min zetten. Dit is een thermische voltmeter dus die werkt overal. Ik had er ook een in de eend, en dat was nou het enige ding dat ze mee hebben genomen toen ze ingebroken hebben. Zijn zeker erg wanhopig geweest....
diverse Citroens, wat anders.

Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Eendeke » do 22 jul, 2010 13:45

Ik heb mijn dash omgebouwd van special naar club. Natuurlijk was er toen ook geen draad aanwezig voor die meter, tenminste voor zover ik kon vinden. Er zit 1 aansluiting. Dus op elke willekeurige plus kan ie aangesloten worden?
Laatst gewijzigd door Eendeke op do 22 jul, 2010 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Roadrunner » do 22 jul, 2010 14:00

De draad voor de accumeter van een clubje zit WEL in een Special. De draad ligt werkeloos achter de tellerbehuizing en de steker is paars gekleurd. Deze paarse is gekoppeld aan de andere paarse die voor de benzinemeter in het dashbord ligt en ook gewoon boordspanning geeft na contact. Als je wilt mag iedereen wel eens komen kijken hoor, ik heb hier namelijk een komplete draadboom van een 2CV6 op de plaat hout gemonteeerd zitten met alle componenten aangesloten en werkend. Erg leerzaam om te zien.

marcel2cv
Beginner
Beginner

Bericht door marcel2cv » do 22 jul, 2010 19:15

Nou Roadrunner ik kom snel eens langs om te kijken lijkt mer erg machtig om te zien.
Ik heb ooit bij een garage bij mij in de stad een accu meter gekocht waarop je prima kan zien dat de dynamo nog goed werkt, kost echt weinig.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 22 jul, 2010 22:54

waarom geen lampje?......
Ik heb een lampje, dat gaat branden als de dynamo niet meer laadt, dus, in geval van gebroken snaar, of erger, hart uit de fan, dan gaat het lampje branden..... Ideaal, en, heeft meerdere doelen zo.

nu ik erover nadenk, niet alle dynamo's hebben die optie...... En, het lampje gaat niet aan bij als er iets minder wordt geladen idd, je kunt het niet aflezen als een metertje.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » do 22 jul, 2010 23:22

dat heb ik ook op mijn dyane uit 1969, maar daar zit wel een blokje in de kabelboom met diodes geloof ik. volgens mij kun je dat niet zomaar fabrieken. maar inderdaad gaat het mij met name om een indicator of ie nog bijlaad. ik heb 2 x gehad dat zo'n laadstroommeter mij waarschuwde voor een losgelopen fan (hoewel ik dat op een gegeven moment eerder rook dan zag) en een losgetrild stekkertje van de dynamo.

vorig jaar had ik echter dat de eend er ineens "langzaam"mee ophield. bleek ie niet meer bij te laden alleen zag ik dat dus niet omdat ik een special heb

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Roadrunner » vr 23 jul, 2010 07:53

Zo'n lampje voor als de dynamo te veel of te weinig bijlaadt, heb ik ook in mijn 2CV6. Ik heb er wel eerst een VISA dynamo opgezet met ingebouwde regelaar. De regelaar bij de accu vervalt dan. Wat je wel moet doen is de twee buitenste stekkertjes onderling met een weerstand verbinden. Ik heb een 24 Volt lampje als weerstand aangesloten er werk perfect. Laatst was het hart uit mijn ven gebroken en ik kon gelijk zien dat er iets mis was.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 23 jul, 2010 11:18

Bertje Beige schreef:Ik let er bij mijn Special regelmatig op of de ruitenwissers en de richtingaanwijzer ook sneller gaan als ik vanuit starionair gas geef, zodra dat nog steeds gebeurt, weet ik dat de dynamo het nog doet, kost helemaal niks :wink: :wink:
en dit is het echte eend rijden heerlijk

Plaats reactie