whahaha ik moet ineens denken aan het topic "41 km te hard" (geen zin om nu op te zoeken zodat ik link kan geven). Dat moet circa 2 jaar geleden geweest zijn, toen ik nog maar net eend reed. Toen was ik hoogst verbaasd dat iedereen zo ver doortrok in de versnelling. Ik schakelde toen vrij vlot door en soms al bij 50 in de 4. Ik had gewoon niet door dat het eigenlijk retetraag was en slecht voor het blok. Nu zou ik dit niet meer kunnen en zou ik meteen doorhebben dat de motor dan inhoud.
Nu schakel ik als volgt; rij ik "relax" dan bij 40 in de 3, 60 in de 4. Rij ik lekker door, wat ik meestal doe, dan tot 45 in de 2, en tot 70 in de 3. Zak ik onder de 55, dan weer terug naar 3. De rode streepjes heb ik nog nooit overschreden en dit laat ik ook zo. Alleen een vriend van me heeft een keer de bak in de 2 gezet bij terugschakelen in de bergen toen we ca 55-60 km per uur reden. Dit omdat ik zei dat hij vooral moest afremmen op de motor (maar er zijn natuurlijk grenzen). Hopelijk heeft de motor er geen schade aan over gehouden.
Ik denk dat je een prima schakelschema hebt Tim. Alleen is bij 45 in de 3 niet in overeenstemming met bij 60 in zn 4. Dan schakel je beide momenten niet met dezelfde toerentallen. Niet dat dit kwaad kan volgens mij vind het eendeblokje dit prima.
Overigens: in de 4e versnelling kan ik niet zo ver doortrekken als bijv in de 3e. Bij een x aantal toeren is het gewoon op. Daarom kan ik ook nauwelijks 115 km u rijden. Bij 110 houdt het meestal op. Het duurt ook een paar km op de snelweg voor ik uberhaupt 110 kan rijden. De eerste minuten na het invoegen is de motor kennelijk niet in staat om even lekker door te trekken naar 110, maar moet ik eerst 100 blijven rijden en dan langzaam opkrabbelen naar 110, ondanks dat ik gewoon plankgas rijd vanaf invoegen. Dit neem ik natuurlijk voor lief; het is wel een eendje