lekkende cilinderkoppen

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

lekkende cilinderkoppen

Bericht door Ramon » do 21 feb, 2008 15:12

mij nieuwe ami heeft een beetje last van lekkende koppen in de auto ruik i flink wat gassen, nu heb ik de koppen erg vast gedraaid en de kleppen opnieuw gesteld, maar nog steeds ruikt het een beetje naar uitlaat,

nou is mijn uitlaat aan de achterkant wel erg kort en komt ie zowat tegen de bumper. heb verder nergens een lek kunnen vinden!

ramon

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 21 feb, 2008 15:42

Haal de koppen er eens af en maak de raakvlakken eens goed schoon. Mogelijk zit hier aanslag en dan heeft strakker trekken van de bouten ook weinig zin.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » do 21 feb, 2008 15:50

Eventjes erafhalen en idd ontkolen kan nooit geen kwaad. Vastzetten op moment, en niet gewoon erg vast zetten. Zal ook al een heel verschil zijn. Moment is lager dan je zou verwachten. (weet het uit mijn hoofd niet meer, dacht rond de 25Nm)

Zijn de warmtewisselaars nog wel goed ??

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 21 feb, 2008 15:55

zal het eens aan mijn garage voorstellen
want zelf heb te weinig tijd!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 21 feb, 2008 17:32

Ik heb mijn koppen op aanraden van le Patron op 30Nm gezet.

Dit was meen ik iets strakker dan Citroen zou doen. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 22 feb, 2008 19:57

Hier het zelfde probleem, heb de koppen er nu af en er zit indd roet aanslag tussen. Is schoonmaken en terug monteren op het juiste moment normaal gesproken voldoende?

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » vr 22 feb, 2008 20:52

Als je erg fanatiek bent regel je gereedschapje GT2011 ==>

http://www.ecas2cvparts.co.uk/dept.asp?dept%5Fid=178

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5240
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 22 feb, 2008 20:59

Pas alleen op dat je microgroeven niet beschadigd. Dan krijg je hem niet meer goed dicht. Dus alleen vuiligheid weghalen.
diverse Citroens, wat anders.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » vr 22 feb, 2008 21:21

weet je wel zeker dat het langs je kop komt? Heb ook wel eens gaatjes in mn spruitstuk gehad, of een lekkende kachelpot
AZ A2 '70
AK400 '76

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » vr 22 feb, 2008 21:33

AZL57 schreef:Pas alleen op dat je microgroeven niet beschadigd. Dan krijg je hem niet meer goed dicht. Dus alleen vuiligheid weghalen.
Microgroeven die voor de afdichting zorgen ??

Vertel, kan me er niks bij voorstellen.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 22 feb, 2008 22:36

Ik vermoed dat hier de groeven bedoelt worden van het frezen.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 22 feb, 2008 22:53

Bjorn schreef:weet je wel zeker dat het langs je kop komt? Heb ook wel eens gaatjes in mn spruitstuk gehad, of een lekkende kachelpot
Dat had ik al uitgesloten. Nu de kop er af is kan je aan de roet sporen zien dat hij heeft gelekt aan 1 kant.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » za 23 feb, 2008 18:52

backfire schreef:Ik vermoed dat hier de groeven bedoelt worden van het frezen.
Hmm, de kopjes die door mijn handen zijn gegaan hadden nooit enige sporen van bewerkingen als frezen/draaien. Lijkt me dat je het juist lekker glad wil hebben.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 23 feb, 2008 21:00

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe het bij de eend zit, maar bij de visa zit een rubber ring tussen de kop en de cilinder. De freesgroeven zorgen dan voor een betere hechting en daardoor betere afdichting.

Zo is dat ook bij mijn 2 en 4 cilinder honda, hoe gladder de koppen zijn des te slechter werkt de afdichting, je wilt net juist de groeven er in houden zodat de pakking beter hecht.

Lijkt me trouwens lochisch dat de kop bewerkt is omdat deze absoluut recht moet zijn, dat gaat je niet lukken met het ruwe gietwerk.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » za 23 feb, 2008 21:04

Bij een eend is het een afdichting van de alu kop op de stalen cilinder. Net als bij een visa. Die o-ring zit er voor andere doeleinden neem ik aan. Ik mag nl. hopen dat een rubberen o-ring niet de verbrandingsgassen hoeft tegen te houden.

Een o-ring dicht af door het vervormen, niet door het hebben van grip op groeven. Als dat tenminste is wat je bedoelt.

Plaats reactie