Door de rem heen trappen.

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door jeroentje » za 1 mar, 2008 21:02

Je hebt hier zelfstellers voor. (gewoon ronde i.p.v. excenters)
Je kunt ook gaan meten.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » za 1 mar, 2008 21:37

Waar kun je deze zelfstellers halen. Ik begrijp dat ik dan niks hoef af te stellen verder aan de onderzijde. Alleen de afstelbouten die aan de achterzijde zitten? :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 1 mar, 2008 22:55

Oude trommel pakken, openzagen en dan afstellen, klaar, eigen trommel erop, en je hebt een goed paar afstelde achterremmen.

Klinkt maf, maar we hebben zo'n open remtrommel, en dat werkt toch wel even makkelijker dan jij omschrijft. Ik moet er wel eerlijk bijzeggen, we hebben het nog nooit anders gedaan. Deze remtrommel heeft mijn pa al zolang ie eendrijdt, lang dus.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » za 1 mar, 2008 23:27

Ik kan morgen bij Jeroen van die zelfstellers halen. Dus dan zit het gat in het midden. Scheelt een hoop werk. :wink:

Maar die halve trommel klinkt wel praktisch ja. :wink:
PuNk RoCK LosEr

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 2 mar, 2008 09:41

Je moet dan wel een oude trommel hebben liggen.
Ik heb eens een oude ringmoer (die waar je trommel mee vast zit) genomen, en hier een strip aan gelast. De strip 90° omgebogen zodat deze boven het remsegment komt en hier een gat door geboord.
Plaats dan je remtrommel en stel segmenten met de stelnokken zo dat ze de trommel net raken. Haal de trommel er af en plaats de moer met de strip. Zet in het gat een bout met twee moeren zo vast dat de bout het segment aan de boven zijde net raakt.
Draai de strip nu naar de onderzijde van het segment en stel de excenter zo af dat het segment net tegen de bout komt.

bearinterest
Beginner
Beginner

Bericht door bearinterest » zo 2 mar, 2008 11:51

Heet iemand ervaring met die zelfstellers? Het lijkt me toch dat er een goede reden moet zijn geweest dat Citroën deze zelf niet installeerde... Hoe je die zelfstellers moet gebruiken kon ik online nergens vinden.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 2 mar, 2008 12:16

Waarschijnlijk omdat voor de achterrem en een 2cv een zelfsteller te weinig toegevoegde waarde heeft.

Voor achterremmen die stel ik altijd met de hand af, nooit problemen mee gehad. Gewoon excenters terugzetten tot de minimale stand. Dan trommel terugzetten. Excenter 1 net zolang draaien totdat de schoen tegen de trommel komt, dan tikje terug. Aan de trommel draaien of deze over de gehel omtrek gangbaar is. Vervolgens de andere zo stellen. Zo heb ik tot nu toe altijd een hele goede afstelling verkregen. Desnoods testen op landweggetje, kijken welke het eerste blokkeerde (remspoor), makkelijkste is dit op een zandpad te zien. Op basis daarvan 1 van beide zijden van de auto, ietsje losser of vaster zetten.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door jeroentje » zo 2 mar, 2008 12:50

bearinterest schreef:Heet iemand ervaring met die zelfstellers? Het lijkt me toch dat er een goede reden moet zijn geweest dat Citroën deze zelf niet installeerde... Hoe je die zelfstellers moet gebruiken kon ik online nergens vinden.
Zelfstellers is eigenlijk ook de verkeerde benaming. Er zit gewoon centrisch een gat in. Ipv excentrisch. Dus je onderste afstelpunt verdwijnt en word alleen een scharnierpunt.

Dus de onderkant van je remsegmenten kun je niet helemaal tegen de trommel zetten zoals eigenlijk door citroen bedoelt. Maar aangezien ze daar ook scharnieren zal de afgelegde weg van de remschoen richting trommel vrij minimaal zijn.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 2 mar, 2008 13:25

Nog mooier is ombouw tot dubbelzuiger, maar ja of je dat nodig hebt bij een eend, lijkt me niet. :)

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » zo 2 mar, 2008 15:31

Ik heb de eerste 15 jaar de originele gebruikt en toen die centrische kwamen nooit meer iets anders nooit problemen gehad en zou ook niet anders willen.

TB
Moderator

Bericht door TB » zo 2 mar, 2008 22:44

Ik heb mijn achterremmen ook afggesteld door ze vanaf het punt dat je de rem hoort aanlopen iets terug te draaien. Bij APK had ik maar 2% verschil in remwerking, met koude remmen :)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 2 mar, 2008 23:12

Kleine update.

Vandaag bij Jeroen wat klein spul gehaald, waaronder die "zelfstellers" en nog wat gereedschap. Ik heb alleen de komende week erg weinig tijd om het zooitje weer te monteren en voor wat verbeteringen aan te brengen. Dus hoop er een verloren uurtje in te kunnen steken en anders maak ik het zaterdag sowieso af. Die zelfstellers passen trouwens. :wink: En lijkt een hoop werk te gaan schelen. Nu hoef ik alleen de bovenzijde af te stellen, maar daar kan je dus van buitenaf bij.

Bij het setje zelfstellers zitten alleen moeren met een conische kant. Hoe moeten deze gemonteerd worden? :roll:

Dus ik hoop as zaterdag of zondag weer te kunnen rijden en remmen. :wink:
Laatst gewijzigd door Punky op zo 2 mar, 2008 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
PuNk RoCK LosEr

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door jeroentje » zo 2 mar, 2008 23:13

Dat afstellen gaat helemaal goed komen. Dolf heeft hierzo de centrische montage dingetjes meegenomen. En het tooltje om de excenters af te stellen. Dus dat stukje komt helemaal goed :D .

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 2 mar, 2008 23:18

Dat tooltje is natuurlijk ook te gebruiken voor de bovenste afstelmogelijkheid. Ik dacht dat ie alleen voor de onderste was. :roll: :lol: Hij past trouwens op een 2cv. :wink:

Aldoende leert men he. :wink:
PuNk RoCK LosEr

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » ma 3 mar, 2008 07:32

De conische kant van het borgmoertje zit aan de buitenkant en vervangt
het splitpennetje

Plaats reactie