Restauratie AK 400 (1973) en 2cv6 (1978) voor fun/onderdelen

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » wo 20 feb, 2008 18:29

Heb ook een instructieboekje voor de AK weten te bemachtigen, juiste bouwjaar uiteraard. Ben er erg blij mee!
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Gebruikersavatar
Patrick Hoskam
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 21:15
Locatie: Rossum

Bericht door Patrick Hoskam » ma 31 mar, 2008 00:42

even een vraagje over het stralen van je chassis, ik wil het mijne ook gaan doen, maar waarmee ?

Ik heb een Airpess 2 cilinder zuigercompressor staan, 300liter ketel, 12 bar werkdruk, 15 bar maximaal, die lijkt me de klus iig makkelijk aan te kunnen

grit roest, dus dacht aan zilverzand ofzo, wat heb jij gebruikt ?

straal je tectyl e.d. ook weg of moet je er die eerst voor een deel afsteken met een beitel ?
Citroën CX gti turbo
Citroën 2CV Special 1986---> to be 2CV Gti (te koop)
Ducati 748 2001
Ducati 916 1997
Ducati 998s FE 2004

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » ma 31 mar, 2008 17:49

tektyl moet je eerst er af bikken.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » ma 31 mar, 2008 21:10

Tectyl kun je er het beste eerst afhalen idd. Met een verfbrander werkt dat perfect! Btje warm maken en dan steek je het er zo af!

Ik heb gewoon straalgrit bij de automaterialenhandel gehaald, dit is glas geloof ik. Mooie troep iig. Denk om goede PBM's!!

Die compressor kan het iig wel aan :wink:
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 31 mar, 2008 23:21

straalgrit is afval ijzer (gietslakken als ik me niet vergis), erge troep roest als een gek. Kunstof korrels is veel beter, maar iets lastiger aan te komen.

Tectyl deed ik met de fohn, scheelt, iets minder kans op vlammen, maar wel buiten doen, want tectyl rookt als de t%&!us, je schraapt het er dan zo van af, compleet met de bodyschutz.

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » di 1 apr, 2008 19:36

Het straalgrit wat ik heb staan is echt geen ijzer, het is glas. Het spat ook uit elkaar, daardoor is het na een paar keer gebruiken helemaal verpulverd. Het roest trouwens ook niet, ligt al een hele tijd een hoopje straalgrit in een vochtig hoekje maar het glimt nog steeds :lol:
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » di 1 apr, 2008 20:02

abr2cv schreef: ... het is glas. Het roest trouwens ook niet ...
Glas roest niet: weer wat bijgeleerd vandaag! :lol:

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 2 apr, 2008 00:01

Dan zijn het glasparels, maar dan mag ik toch wel hopen dat je een heuse straalcabine hebt, dat fijne spul wil je niet in je longen krijgen. Maar gewoon straalgrid is altijd gietslakken van ijzer, kost 6 euro voor 25KG.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » wo 2 apr, 2008 08:27

straalgrid zijn idd gemalen hoogovenslakken. Dit is geen ijzer, maar de verontreinigignen uit ijzer. idd. niet gebruiken voor een auto.. De verontreinibingen veroorzaken roest.
Overigens heeft het weinig zin om je chassis te stralen. De roest zit nl. aan de binnenkant en in de naden...
Stralen is leuk voor oppervlakteroest op plaatwerk.
AZ A2 '70
AK400 '76

Gebruikersavatar
Patrick Hoskam
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 21:15
Locatie: Rossum

Bericht door Patrick Hoskam » wo 2 apr, 2008 18:14

vwb het stralen van mijn chassis, hier zijn boven en onderplaat vanaf, verdere felsranden open en word binnen en buiten gestraald, denk wel dat het dan nut heeft.

en aangaande dat stralen en het stof verhaal, ik verwacht niet dat je na af en toe wat straalwerk ineens dood neervalt of 50 jaar minder leeft.....zelde geld trouwens voor meer van dat soort zaken waar tegenwoordig zo moeilijk over gedaan word, asbest bijvoorbeeld, ook zoiets,
je moet zulk soort spul niet op je brood doen, maar als je het 3 keer in je leven tegenkomt ?
Ik maak me er niet erg druk over
een ander rookt 4 pakken zware van nelle per dag.
Citroën CX gti turbo
Citroën 2CV Special 1986---> to be 2CV Gti (te koop)
Ducati 748 2001
Ducati 916 1997
Ducati 998s FE 2004

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » vr 4 apr, 2008 18:44

Bij stralen komt erg veel fijnstof vrij in hele hoge concentraties, dus zorg voor goede bescherming!
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » vr 4 apr, 2008 22:31

Patrick Hoskam schreef:vwb het stralen van mijn chassis, hier zijn boven en onderplaat vanaf, verdere felsranden open en word binnen en buiten gestraald, denk wel dat het dan nut heeft.

en aangaande dat stralen en het stof verhaal, ik verwacht niet dat je na af en toe wat straalwerk ineens dood neervalt of 50 jaar minder leeft.....zelde geld trouwens voor meer van dat soort zaken waar tegenwoordig zo moeilijk over gedaan word, asbest bijvoorbeeld, ook zoiets,
je moet zulk soort spul niet op je brood doen, maar als je het 3 keer in je leven tegenkomt ?
Ik maak me er niet erg druk over
een ander rookt 4 pakken zware van nelle per dag.
Zo is't, de rommel die we inademen bij een rondje fietsen of wandelen in de stad is veel ongezonder en het gebeurt veel vaker.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » zo 6 apr, 2008 10:34

Patrick Hoskam schreef:vwb het stralen van mijn chassis, hier zijn boven en onderplaat vanaf, verdere felsranden open en word binnen en buiten gestraald, denk wel dat het dan nut heeft.

en aangaande dat stralen en het stof verhaal, ik verwacht niet dat je na af en toe wat straalwerk ineens dood neervalt of 50 jaar minder leeft.....zelde geld trouwens voor meer van dat soort zaken waar tegenwoordig zo moeilijk over gedaan word, asbest bijvoorbeeld, ook zoiets,
je moet zulk soort spul niet op je brood doen, maar als je het 3 keer in je leven tegenkomt ?
Ik maak me er niet erg druk over
een ander rookt 4 pakken zware van nelle per dag.
Patrick, om maar eens volledig af te dwalen.. kan het zijn dat jij bij mij op de HTS in Den Bosch hebt gezeten?
AZ A2 '70
AK400 '76

Gebruikersavatar
Patrick Hoskam
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 21:15
Locatie: Rossum

Bericht door Patrick Hoskam » zo 6 apr, 2008 14:35

ik heb wel in den bosch gezeten, maar geen hts, heb mts motorvoertuigen en electro gedaan, elektro nog aan de moermansstraat.
Citroën CX gti turbo
Citroën 2CV Special 1986---> to be 2CV Gti (te koop)
Ducati 748 2001
Ducati 916 1997
Ducati 998s FE 2004

Plaats reactie