Maximale warmte olie
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Maximale warmte olie
Wat mag motorolie ook alweer maximaal worden?
Mijn blok wordt nu na een ritje op de snelweg met 100 a 110km/uur al tegen de 100 graden. Ga je de snelweg af dan wordt het snel weer 70 of iets in die trant.
Mijn blok wordt nu na een ritje op de snelweg met 100 a 110km/uur al tegen de 100 graden. Ga je de snelweg af dan wordt het snel weer 70 of iets in die trant.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Ik meet onderin het carter, bij rustige ritjes (ca 80 a 90\op de snelweg) komt de temperatuur tegen de 90gr.
Trap ik het gas langdurig onderin dan loopt de temperatuur sneller op dan de snelheid, komt dan op 130 graden.
110 a 120 graden zou ik een mooie waarde vinden (dampt het water er lekker vlot uit.)
Maar mijn motortje is meestel te koud dan te warm, komt er smurrie onder de olievuldop.
Trap ik het gas langdurig onderin dan loopt de temperatuur sneller op dan de snelheid, komt dan op 130 graden.
110 a 120 graden zou ik een mooie waarde vinden (dampt het water er lekker vlot uit.)
Maar mijn motortje is meestel te koud dan te warm, komt er smurrie onder de olievuldop.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Ik weet het niet, ik bedoel waterkoeling (vloeistofkoeling is beter woord) bij 120 graden zit dan op zijn max, maar lijkt mij niet dat de olie dan op zijn max zit, zeker niet bij luchtgekoelde motoren. Maar 100/110 is meestal wel bedrijfstemperatuur. En zoals André aangeeft, een goeie olie kan natuurlijk langer zijn smerende werking houden.
van de site van mobil oil
As you know, a typical air-cooled V-twin's rear cylinder gets a lot hotter than the front cylinder – it's a matter of airflow. When it's hot out and you're stuck in traffic, the oil temperature in your bike climbs rapidly. Above about 250°F, conventional motor oil is going to break down. Mobil 1 V-Twin synthetic oil is good to above 300°F.
300 graden F komt overeen met 149 graden C.
250 graden F komt overeen met 121 graden C.
van de site van mobil oil
As you know, a typical air-cooled V-twin's rear cylinder gets a lot hotter than the front cylinder – it's a matter of airflow. When it's hot out and you're stuck in traffic, the oil temperature in your bike climbs rapidly. Above about 250°F, conventional motor oil is going to break down. Mobil 1 V-Twin synthetic oil is good to above 300°F.
300 graden F komt overeen met 149 graden C.
250 graden F komt overeen met 121 graden C.
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
ja hebben ze mij ook altijd verteld maxima van gewone olie 120°
anders is het beste er wel af .
dun en waterig .
en vandaar ook wel elke 5000 km
voor bigbor ,oversize, visa's zelfs gewone blokjes
voor de heren en dames plankrijders ,vollegas petrol,pedal to the metal
FULL SYNTHETIC OIL
onze eigen smaak voor circuit gaat uit naar castrol
maar dat is vader's afdeling
anders is het beste er wel af .
dun en waterig .
en vandaar ook wel elke 5000 km
voor bigbor ,oversize, visa's zelfs gewone blokjes
voor de heren en dames plankrijders ,vollegas petrol,pedal to the metal
FULL SYNTHETIC OIL
onze eigen smaak voor circuit gaat uit naar castrol
maar dat is vader's afdeling
see you when you see me
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
er is op eendmeel een keer een heel lange discussie geweest over olie temperatuur en met name, waar de olie te meten (peilstok, carterplug, kleppendeksel, oliefilter) en hier zaten behoorlijke verschillen tussen!!Flip schreef:Ik hou hem met een termostaat op 80°C met een VDO carterdop.
Alles boven 100°C is uwe motor echt niet gelukkig mee... Onze motor is ene keer tot 115 geweest, en een beetje derna was de drijfstang omzeep...
Maja, das mijn menng . ieder zijn gedacht
Greetz
olie moet toch echt wel af en toe tot vaak boven de 100° komen om het water te laten verdampen.
er is ook het verhaal van een ex oliebaas, dat vaak oliewisselen geld verspilling is. ik doe het zo'n beetje elke 10.000 a 15.000 km. maar ik tuf ook regelmatig lang en hard dus dan blijft de olie redelijk schoon
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Gebruiker
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 12 sep, 2008 01:35
- Locatie: Oudelande
Volgens de beschrijving die bij mijn olie temperatuurmeter zat,mag je de motor niet vol belasten als de olie nog niet de 100 graden heeft bereikt.
Een 2cv motor blijft dus meestal te koel,ik heb daarom een koelvin die bij 100graden pas bijspringt , lekker warm vooral nu het weer wat kouder word
Een 2cv motor blijft dus meestal te koel,ik heb daarom een koelvin die bij 100graden pas bijspringt , lekker warm vooral nu het weer wat kouder word
Houd het hoofd luchtgekoeld
Dat van die oliebaas heb ik gezien. Maar daar maakt men geen onderscheid tussen water- en luchtgekoelde motoren. Bij een waterkoeler is de temperatuur veel constanter.dyane_maniac schreef:er is op eendmeel een keer een heel lange discussie geweest over olie temperatuur en met name, waar de olie te meten (peilstok, carterplug, kleppendeksel, oliefilter) en hier zaten behoorlijke verschillen tussen!!Flip schreef:Ik hou hem met een termostaat op 80°C met een VDO carterdop.
Alles boven 100°C is uwe motor echt niet gelukkig mee... Onze motor is ene keer tot 115 geweest, en een beetje derna was de drijfstang omzeep...
Maja, das mijn menng . ieder zijn gedacht
Greetz
olie moet toch echt wel af en toe tot vaak boven de 100° komen om het water te laten verdampen.
er is ook het verhaal van een ex oliebaas, dat vaak oliewisselen geld verspilling is. ik doe het zo'n beetje elke 10.000 a 15.000 km. maar ik tuf ook regelmatig lang en hard dus dan blijft de olie redelijk schoon
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Afgelopen 2 dagen wat testritjes gedaan voor de wereldmeeting.
Met de driehoekjes op de originele manier gemonteerd kruipt de naald van de olietemp meter langzaam aan na een 30 a 45 minuten rijden tot de 120 graden en mogelijk nog iets hoger. Daarom de driehoekjes aan de onderzijde open gezet zodat de warmte er beter uit kan en vandaag nogmaals een stuk snelweg gedaan. Temp blijft dan net onder de 120 steken. Beide gevallen reed ik 110 en soms een stukje 120. Niet geheel plankgas.
(NB: het gaat om een bigbore blokje)
Wat me op blijft vallen is dat plankgas zorgt voor een berg meer hitte dan net 10km/uur eronder.
Met de driehoekjes op de originele manier gemonteerd kruipt de naald van de olietemp meter langzaam aan na een 30 a 45 minuten rijden tot de 120 graden en mogelijk nog iets hoger. Daarom de driehoekjes aan de onderzijde open gezet zodat de warmte er beter uit kan en vandaag nogmaals een stuk snelweg gedaan. Temp blijft dan net onder de 120 steken. Beide gevallen reed ik 110 en soms een stukje 120. Niet geheel plankgas.
(NB: het gaat om een bigbore blokje)
Wat me op blijft vallen is dat plankgas zorgt voor een berg meer hitte dan net 10km/uur eronder.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!