Mijn blok wordt nu na een ritje op de snelweg met 100 a 110km/uur al tegen de 100 graden. Ga je de snelweg af dan wordt het snel weer 70 of iets in die trant.

er is op eendmeel een keer een heel lange discussie geweest over olie temperatuur en met name, waar de olie te meten (peilstok, carterplug, kleppendeksel, oliefilter) en hier zaten behoorlijke verschillen tussen!!Flip schreef:Ik hou hem met een termostaat op 80°C met een VDO carterdop.
Alles boven 100°C is uwe motor echt niet gelukkig mee... Onze motor is ene keer tot 115 geweest, en een beetje derna was de drijfstang omzeep...
Maja, das mijn menng. ieder zijn gedacht
Greetz
Dat van die oliebaas heb ik gezien. Maar daar maakt men geen onderscheid tussen water- en luchtgekoelde motoren. Bij een waterkoeler is de temperatuur veel constanter.dyane_maniac schreef:er is op eendmeel een keer een heel lange discussie geweest over olie temperatuur en met name, waar de olie te meten (peilstok, carterplug, kleppendeksel, oliefilter) en hier zaten behoorlijke verschillen tussen!!Flip schreef:Ik hou hem met een termostaat op 80°C met een VDO carterdop.
Alles boven 100°C is uwe motor echt niet gelukkig mee... Onze motor is ene keer tot 115 geweest, en een beetje derna was de drijfstang omzeep...
Maja, das mijn menng. ieder zijn gedacht
Greetz
olie moet toch echt wel af en toe tot vaak boven de 100° komen om het water te laten verdampen.
er is ook het verhaal van een ex oliebaas, dat vaak oliewisselen geld verspilling is. ik doe het zo'n beetje elke 10.000 a 15.000 km. maar ik tuf ook regelmatig lang en hard dus dan blijft de olie redelijk schoon