Maximale warmte olie

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Maximale warmte olie

Bericht door Punky » ma 5 mei, 2008 23:30

Wat mag motorolie ook alweer maximaal worden?

Mijn blok wordt nu na een ritje op de snelweg met 100 a 110km/uur al tegen de 100 graden. Ga je de snelweg af dan wordt het snel weer 70 of iets in die trant. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » di 6 mei, 2008 00:21

Ik meet onderin het carter, bij rustige ritjes (ca 80 a 90\op de snelweg) komt de temperatuur tegen de 90gr.
Trap ik het gas langdurig onderin dan loopt de temperatuur sneller op dan de snelheid, komt dan op 130 graden.
110 a 120 graden zou ik een mooie waarde vinden (dampt het water er lekker vlot uit.)

Maar mijn motortje is meestel te koud dan te warm, komt er smurrie onder de olievuldop.

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » di 6 mei, 2008 12:14

De normale bedrijfstemperatuur van de motor is 110 graden maar ik weet eerlijk gezegd niet waar of hoe deze temperatuur te meten.

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » di 6 mei, 2008 17:41

die van mij loopt op de snel weg erg snel tegen de 120 aan vind ik heb nu me 3hoekjes verwijdert zodat ik wat meer warmte kwijt kan. maar heb af ent oe wel een stop nodig omdat die te warm word naar me zin.

greets dukw

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 6 mei, 2008 17:45

120 graden is voor zover ik weet de max. temperatuur voor olie. Dat heb ik eens op internet gelezen, daarna zou het zijn werkzaamheid verliezen. Zal denk ook wel van de soort olie en de toevoegingen afhankelijk zijn.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 6 mei, 2008 18:11

Dat is dus meteen een reden om niet al te goedkope olie in de eend te stoppen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 6 mei, 2008 22:13

Ik weet het niet, ik bedoel waterkoeling (vloeistofkoeling is beter woord) bij 120 graden zit dan op zijn max, maar lijkt mij niet dat de olie dan op zijn max zit, zeker niet bij luchtgekoelde motoren. Maar 100/110 is meestal wel bedrijfstemperatuur. En zoals André aangeeft, een goeie olie kan natuurlijk langer zijn smerende werking houden.

van de site van mobil oil

As you know, a typical air-cooled V-twin's rear cylinder gets a lot hotter than the front cylinder – it's a matter of airflow. When it's hot out and you're stuck in traffic, the oil temperature in your bike climbs rapidly. Above about 250°F, conventional motor oil is going to break down. Mobil 1 V-Twin synthetic oil is good to above 300°F.

300 graden F komt overeen met 149 graden C.
250 graden F komt overeen met 121 graden C.

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » di 6 mei, 2008 23:13

ja hebben ze mij ook altijd verteld maxima van gewone olie 120°
anders is het beste er wel af .
dun en waterig .
en vandaar ook wel elke 5000 km

voor bigbor ,oversize, visa's zelfs gewone blokjes
voor de heren en dames plankrijders ,vollegas petrol,pedal to the metal

FULL SYNTHETIC OIL

onze eigen smaak voor circuit gaat uit naar castrol
maar dat is vader's afdeling
see you when you see me

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 7 mei, 2008 00:20

Ok, thanks.

Zo te lezen heb ik nog wel voldoende buffer. De olietemp is nog niet boven de 100 graden gekomen, dus ik heb nog zo'n 20 graden speling.

Ik gebruik zelf altijd 20W50, moet ff nakijken wat dat voor olie is. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Flip
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 14 jun, 2004 17:49
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door Flip » do 6 nov, 2008 12:33

Ik hou hem met een termostaat op 80°C met een VDO carterdop.

Alles boven 100°C is uwe motor echt niet gelukkig mee... Onze motor is ene keer tot 115 geweest, en een beetje derna was de drijfstang omzeep...

Maja, das mijn menng :) . ieder zijn gedacht ;)

Greetz

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 6 nov, 2008 14:22

Flip schreef:Ik hou hem met een termostaat op 80°C met een VDO carterdop.

Alles boven 100°C is uwe motor echt niet gelukkig mee... Onze motor is ene keer tot 115 geweest, en een beetje derna was de drijfstang omzeep...

Maja, das mijn menng :) . ieder zijn gedacht ;)

Greetz
er is op eendmeel een keer een heel lange discussie geweest over olie temperatuur en met name, waar de olie te meten (peilstok, carterplug, kleppendeksel, oliefilter) en hier zaten behoorlijke verschillen tussen!!

olie moet toch echt wel af en toe tot vaak boven de 100° komen om het water te laten verdampen.

er is ook het verhaal van een ex oliebaas, dat vaak oliewisselen geld verspilling is. ik doe het zo'n beetje elke 10.000 a 15.000 km. maar ik tuf ook regelmatig lang en hard dus dan blijft de olie redelijk schoon
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Cilinderkop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 12 sep, 2008 01:35
Locatie: Oudelande

Bericht door Cilinderkop » za 8 nov, 2008 00:21

Volgens de beschrijving die bij mijn olie temperatuurmeter zat,mag je de motor niet vol belasten als de olie nog niet de 100 graden heeft bereikt.
Een 2cv motor blijft dus meestal te koel,ik heb daarom een koelvin die bij 100graden pas bijspringt , lekker warm vooral nu het weer wat kouder word
Houd het hoofd luchtgekoeld

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 8 nov, 2008 09:56

dyane_maniac schreef:
Flip schreef:Ik hou hem met een termostaat op 80°C met een VDO carterdop.

Alles boven 100°C is uwe motor echt niet gelukkig mee... Onze motor is ene keer tot 115 geweest, en een beetje derna was de drijfstang omzeep...

Maja, das mijn menng :) . ieder zijn gedacht ;)

Greetz
er is op eendmeel een keer een heel lange discussie geweest over olie temperatuur en met name, waar de olie te meten (peilstok, carterplug, kleppendeksel, oliefilter) en hier zaten behoorlijke verschillen tussen!!

olie moet toch echt wel af en toe tot vaak boven de 100° komen om het water te laten verdampen.

er is ook het verhaal van een ex oliebaas, dat vaak oliewisselen geld verspilling is. ik doe het zo'n beetje elke 10.000 a 15.000 km. maar ik tuf ook regelmatig lang en hard dus dan blijft de olie redelijk schoon
Dat van die oliebaas heb ik gezien. Maar daar maakt men geen onderscheid tussen water- en luchtgekoelde motoren. Bij een waterkoeler is de temperatuur veel constanter.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 30 jun, 2009 20:55

Afgelopen 2 dagen wat testritjes gedaan voor de wereldmeeting.

Met de driehoekjes op de originele manier gemonteerd kruipt de naald van de olietemp meter langzaam aan na een 30 a 45 minuten rijden tot de 120 graden en mogelijk nog iets hoger. Daarom de driehoekjes aan de onderzijde open gezet zodat de warmte er beter uit kan en vandaag nogmaals een stuk snelweg gedaan. Temp blijft dan net onder de 120 steken. Beide gevallen reed ik 110 en soms een stukje 120. Niet geheel plankgas.
(NB: het gaat om een bigbore blokje)

Wat me op blijft vallen is dat plankgas zorgt voor een berg meer hitte dan net 10km/uur eronder.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

Bericht door Franko » di 30 jun, 2009 21:13

hoe meten jullie de olie? ... zelf ingebouwde sensor ofzo?

Plaats reactie