Aankoop 2CV - Tijdelijk oplappen chassis mogelijk?

Reparaties, modificaties en onderhoud
Plaats reactie
Den Dzjo
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 25 aug, 2008 03:09
Locatie: Tielt

Aankoop 2CV - Tijdelijk oplappen chassis mogelijk?

Bericht door Den Dzjo » ma 25 aug, 2008 03:23

Beste mensen...

Het is eigenlijk voor het volgende: ik heb een geitje gevonden aan een heel schappelijke prijs, waarvan de koets niet rot is en het interieur in een meer of degelijke staat is... Ook technisch gezien is ze echt in goede staat!

1 probleem: het chassis is al licht geplooid... en het is waarschijnlijk nog het originele uit de swingende jaren '80, dus ja, kdenk dat men al weet hoe laat het is :? .

Nu, ik zoek eigenlijk een wagen met karakter die leuk is om mee te rijden (en ben al jaren fan van de 2pk ook, dus de keuze is eigenlijk snel gemaakt...) .
Ik zou deze wagen ook willen gebruiken voor dagelijks gebruik, omdat ik mijn eigen auto wegdoe (teveel kosten en te weinig cash, jammer genoeg).

En daar wringt het schoentje: om eerlijk te zijn kan ik deze geit kopen voor een goede €800, en aangezien mijn financiële situatie dusdanig goed is (wegens omstandigheden) is een chassiswissel nu niet direct één van de mogelijkheden :? .

Is een (tijdelijke!) oplossing eventueel mogelijk? dan bedoel ik maximum voor één jaar of zo!

Thanks in ieder geval!
- the older it is, the more fun it is -

1983 Citroën 2CV (soon to come)
1967 Vespa GT (in restoration)
1982 Vespa PK 50 XL (for sale)

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 25 aug, 2008 07:20

Den,een chassis wat geplooit is,moet vervangen worden en zal Ca.€2000.-
gaan kosten.Dus weet waar je aan begint.

Den Dzjo
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 25 aug, 2008 03:09
Locatie: Tielt

Bericht door Den Dzjo » ma 25 aug, 2008 07:28

Hmmm... vrij dure grap dus!

En een tussentijdse oplossing is absoluut niet mogelijk?
(pas op: Belgische keuring is net iets 'soepelder' als ze het niet zien :wink: , en kben een meester in camoufleren voor de keuring bij ons, kwestie van gewoonte :D :wink: )

kben wel redelijk technisch aangelegd, dus zelf vervangen met (indien te vinden) een opgelapt/goed tweedehands chassis zou geen optie zijn?

Kwestie van toch een beetje de kosten binnen de perken te houden!
- the older it is, the more fun it is -

1983 Citroën 2CV (soon to come)
1967 Vespa GT (in restoration)
1982 Vespa PK 50 XL (for sale)

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 25 aug, 2008 08:07

Den Dzjo schreef:...en kben een meester in camoufleren voor de keuring bij ons, kwestie van gewoonte :D :wink: )
Lees: Ik ben een meester in het spelen met mijn leven. Kwestie van gewoonte.

Een geplooid chassis kan ervoor zorgen dat je stuurstang afbreekt tijdens het rijden. Ik neem aan dat je daar niet op zit te wachten. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Den Dzjo
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 25 aug, 2008 03:09
Locatie: Tielt

Bericht door Den Dzjo » ma 25 aug, 2008 09:14

aha, iets dat ik NIET wist...

normaal let ik wel op wat het technisch aspect betreft van de wagen... maar dat de stuurstang het kan begeven wist ik niet! Dus mss beter nog wat langer budgetje opbouwen en een 'technisch goede' geit kopen!

In ieder geval om mijn leven te redden...
- the older it is, the more fun it is -

1983 Citroën 2CV (soon to come)
1967 Vespa GT (in restoration)
1982 Vespa PK 50 XL (for sale)

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » ma 25 aug, 2008 09:20

welkom den
als de rest van de eend wat gaaf is is het geen verkeerde prijs!
wat je ook kan doen is internet afsneupen naar een 2de hands chassis.
ik heb regelmatig een 2de hands chassis die knap ik op en gaat weg 250 a 300 euro.
dat is al een heel wat schappelijker als je dan nieuw moet kopen.ik zie dat je een vespa aan het restaureren bent dan moet een chassis wissel van een eend ook wel lukken met wat hulp!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Den Dzjo
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 25 aug, 2008 03:09
Locatie: Tielt

Bericht door Den Dzjo » ma 25 aug, 2008 11:17

Net even de geit aan een wat 'grondigere' inspectie gaan onderwerpen (dankzij vééééél nuttige info van deze site :wink: ) .

mijn (nederige) bevindingen:

- roest is niet overdreven, wel blijkbaar op de typische 2-pk plaatsen
- Het chassis is inderdaad finaal naar de knoppen...
- start wel vlot, remt goed

Conclusie: het is echt een opknapper... ééntje voor me bezig te houden op die mooie doorweekte Belgische zomerdagen 8)

En @ Siemen: kben er nog net wel van overtuigd dat een Vespa nog net iets minder ingewikkeld is dan een Geit :D, maar ja, al doende leert men hé :wink:

Wat zijn eigenlijk de gangbare prijzen voor een op te knapen exemplaar? want bij ons zijn ze nog moeilijk te vinden!
- the older it is, the more fun it is -

1983 Citroën 2CV (soon to come)
1967 Vespa GT (in restoration)
1982 Vespa PK 50 XL (for sale)

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » ma 25 aug, 2008 18:28

prijzen reizen de pan uit

een opknapper met aardig wat werk kost al gauw dik 700 a 1000 euro.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Den Dzjo
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 25 aug, 2008 03:09
Locatie: Tielt

Bericht door Den Dzjo » ma 25 aug, 2008 18:47

ok, kheb de knoop doorgehakt...

Deze geit zal het worden! Ook al heeft ze een 'dodgy' chassis, ze is compleet en het carrossiewerk kan ik zelf doen :) .

Al doende leert men, dus dat komt dik in orde.

Khou jullie verder op de hoogte van de verdere ontwikkelingen!

In ieder geval bedankt voor de hulp iedereen!

En btw: Siemen, mocht je eens een opgefrist chassis hebben, laat maar weten :wink: !!!
- the older it is, the more fun it is -

1983 Citroën 2CV (soon to come)
1967 Vespa GT (in restoration)
1982 Vespa PK 50 XL (for sale)

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 25 aug, 2008 21:22

Als je zelf gaat lassen aan dat chassis en je wilt het zo goed mogelijk doen zonder chassiswissel heb ik hier een heel kort stappenplan:

- Haal de koets van het chassis af
- Slijp een stuk van de bovenplaat van het chassis er af (ongeveer ter hoogte van de knik)
- Trek je chassis recht
- Vervang alles wat IN je chassis zit en weggerot is
- Giet het chassis vol met anti-roest-rommel
- Las de bovenplaat er weer op (vergeet niet de bovenplaat ook vast te lassen aan de ribben in je chassis!)
- Las anti-knikplaten op de buitenkant van je chassis
- Schroef de koets terug
- Klaar

Wellicht dat er mensen zijn met nog wat nuttige aanvullingen/correcties ... ?
Afblijven.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 25 aug, 2008 21:28

ja,

giet je chassis pas vol met anti roest rommel NA al het laswerk. je zal de eerste niet zijn met een ontploft chassis
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » ma 25 aug, 2008 21:34

die anti knip platen .
ik vermoed dat men hier bedoeld U-profiel .
deze zou ik dikker pakken normaal neemt men hier voor iets van 1,5mm
dacht ik galvanizeerde plaat .
ik zou dan opteren om bv 4mm te pakken heb ze zelf nog liggen voor in de mijne te steken maar komt er niet van .
mischien van de winter.
ook zijn er 3hoekjes verstevigingen voor die voor de vooras te plaatsen .
see you when you see me

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 26 aug, 2008 18:46

den ik heb binnenkort waarschijnlijk weer eens 1 dan laat ik het wel weten!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Plaats reactie