Sensor-flens

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Sensor-flens

Bericht door Punky » za 4 sep, 2004 03:45

Heeft iemand op dit forum ervaring met de sensor-flens?

Je hoort er namelijk zo weinig over. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Bericht door Job » za 4 sep, 2004 19:39

dan zal hij wel goed werken. :wink:

als we alles moeten gaan opnoemen wat goed werkt zijn we nog wel ff bezig :lol: :) :)

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 4 sep, 2004 23:32

Of het werkt voor geen meter en daarom koopt niemand het!!! :lol:

Ik zit in de nachtdienst en verveelde me wat, vandaar de ideeen voor de topics over de flens en de ignitions. :wink: Had ik weer ff wat te doen. :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » zo 5 sep, 2004 01:16

Plop heeft die flens. Volgens mij is hij wel tevreden.

Marcel

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 5 sep, 2004 14:11

Punky, om je nachtdienst te vullen:
wat is een sensorflens?
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 5 sep, 2004 15:57

Oeps :oops: , Ik zie dat ik de link vergeten ben.

De sensorflens is een druk-, en olietemperatuurmeter voor een 2cv. Veder zou deze voor meer koeling kunnen zorgen dmv een groter oliefilter.

http://home.planet.nl/~cwille/
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

plop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 12:46
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door plop » ma 6 sep, 2004 12:17

Klopt Marcel ik heb de Sensorflens, ik ben heel erg blij dat ik hem er op heb gezet (heeft mij een hoop ellende bespaart). Je hebt namelijk een goede indicatie van hoe warm je olie en dus je motor aan het worden is. Ik mag geen reclame maken maar het is werkelijk een fantastisch ding, ik heb de meeste luxe genomen dus temperatuur en druk.

Plop :twisted:
Plopperdeplop

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

sensoren

Bericht door Le Patron » ma 6 sep, 2004 17:31

Je kunt je temperatuur sensor ook onder in het carter plaatsen, en de oliedruksensor bij de oliedrukschakelaar.
Wil je dan toch nog een groter oliefilter dan kun je daarvoor een eenvoudig adaptortje kopen.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: sensoren

Bericht door Punky » ma 6 sep, 2004 18:14

Le Patron schreef:Je kunt je temperatuur sensor ook onder in het carter plaatsen, en de oliedruksensor bij de oliedrukschakelaar.
Wil je dan toch nog een groter oliefilter dan kun je daarvoor een eenvoudig adaptortje kopen.
Hoeveel moet je daarvoor sleutelen???
en hoeveel ben je dan ongeveer kwijt???
Is de sensorflens niet makkelijker dan???
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
mavdsteen
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 5 apr, 2004 15:28
Locatie: Bunnik

Sensorflens

Bericht door mavdsteen » za 11 sep, 2004 14:17

Hallo,

ook ik heb de sensorflens gemonteerd naar grote tevredenheid!
Een adapterdraadstuk+de sensorflens en een groter oliefilter.

Het is echt een aanrader, vooral als je soms wat extra van je motor vraagt. In Augustus ben ik met de eend op vakantie geweest in de Provence. Het was ruim 30 graden en soms bergachtig. Toen ik de mont Ventoux (2000m) aan het beklimmen was, liep de olietemperatuur op tot 140 graden. Dankzij de sensor kon ik de eend tijdig rust gunnen!

En ohja, ik heb gewoon de top gehaald :) .


Marcel

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » zo 12 sep, 2004 03:50

hello

Ook ik heb een sensor flens op mijn visablokje gezet. Nu is ermaar een probleempje als ik deze aangesloten heb blijk ik altijd het maximum aantal graden te hebben weet iemand hoe dit komt? Mijn flens en meters komen van www.2cv.be
Ik hebh er ook een ampere meter bij gezet alleen krijg ik deze niet te goei aangesloten. Hoewel ze volgens de bij gegeven info is aangesloten kan iemand mij helpen ?
de temperatuur sensor zelf kan ook stuk zijn. Bij het bevestigen van de draad erop heb ik de scgroefdraad overgedraaid misschien dat ie daardoor niet de goede info geeft? weet iemand waar ik alleen de sensor zou kunnen krijgen ?

greets robin

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

losse sensoren

Bericht door Le Patron » zo 12 sep, 2004 20:00

De temperatuur sender gebruik je ipv de aftapplug.
De oliedrukschakelaar eruit, T stuk erin, gever in T stuk schroeven en oliedrukschakelaar in T stuk schroeven klaar.
En als je dan een groter filter wil dan schroef je de originele adaptor waar het filter op geschroefd zit eruit en een andere erin.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

aryan
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 4 nov, 2004 19:35

Bericht door aryan » do 11 nov, 2004 10:10

robin2cv schreef:hello

Ook ik heb een sensor flens op mijn visablokje gezet. Nu is ermaar een probleempje als ik deze aangesloten heb blijk ik altijd het maximum aantal graden te hebben weet iemand hoe dit komt? Mijn flens en meters komen van www.2cv.be
Ik hebh er ook een ampere meter bij gezet alleen krijg ik deze niet te goei aangesloten. Hoewel ze volgens de bij gegeven info is aangesloten kan iemand mij helpen ?
de temperatuur sensor zelf kan ook stuk zijn. Bij het bevestigen van de draad erop heb ik de scgroefdraad overgedraaid misschien dat ie daardoor niet de goede info geeft? weet iemand waar ik alleen de sensor zou kunnen krijgen ?

greets robin
Ik denk dat de massadraad van de meter maakt geen goed contact maakt, de sensordraad ergens kortsluiting tegen de massa maakt of dat de sensor idd stuk is.

Welk merk meter is het, zo'n sensor kun je los krijgen hoor!

Ik ben wel benieuwd naar hoe die flens bij jou op het visablok paste, de sensoflens van Cees Wille die ik heb paste niet op een VISA motor zonder eerst een heleboel materiaal van de sensorflens weg te vijlen.

Verder is het een heel goede en betrouwbare oplossing om de temperatuur te meten meten, zondermeer een aanrader als je een olietemperatuurmeter wil hebben! Sensoren van andere meters passen ook op de flens.

Het is ook handig dat je keus uit oliefilters groeter wordt, let er wel op altijd een filter met terugslagklep te kopen (kun je voelen als jer eraan zuigt en blaast) anders riskeer je iedere keer zonder oliedruk te starten!!!

Een groter filter is misschien wel handig omdat het minder gauw verstopt raakt maar voor de koeling echt niet nodig. De eendmotor is toch al overgekoeld en is in noramale gevallen eerder onder bedrijfstemp dan erboven, ook bij zware beklimmingen en hoge buitentemperaturen. Als een motor dreigt oververhit te raken komt dat doordat de onsteking niet goed op tijd is of de de brandstof te een te laag oktaan getale heeft (pingelen), danwel de olie ververst moet worden. Normaal is het erg moeilijk om een eend te heet te krijgen als de ventalator er tenminste opzit en de oliekoeler niet dichtgekoekt is. De temperatuurmeter is wel handig om te kijken waneer je wnterkapje erop en af moet, ideale motorolietemp is rond de 100 graden, dan rijdt ie het zuinigst en verdampt condenswater uit de olie die 's winters vaak als mayonaise onder de vuldop te zien is.

De tempsensor onderin het carter is mij niet goed bevallen, de meter geeft afhankelijk van de buitentemperatuur altijd te weinig aan omdat de sensor en het carter door de rijwind en opspattend water afgekoeld worden. Bovendien is het onhandig als je olie aftapt en raakt ie daar makkelijk beschadigt omdat ie onder de motor uitsteekt. Dan is een betere plaats om er een in het kleppendeksel te doen, er zijn ook peilstikken met sensor ingebouwt en die kan je ook zelfmaken en dat meet natuurlijk nauwkeuring maar ik vind een peilstok met draad eran onhandig.

Oliedruk is misschien beter om bij het contact te meten, maar bij een VISA motor lukt het niet om een T stuk te gebruiken voor de zender van de meter en het oliedrukcontact omdat het contact bij de VISA motor meteen een wartel is voor de oliedrukleiding.

Hoe je een amperemeter aan moet sluiten heb ik eders al op geantwoord geloof ik.

/Aryan

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 11 nov, 2004 15:43

Hoe zet je een olietemperatuurmeter in het kleppendeksel en hoe kan je de oliedruk bij het contact meten ? Ik wil zelf ook wat metertjes in mijn Eend en wil weten wat een goede methode is.
Afblijven.

aryan
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 4 nov, 2004 19:35

Bericht door aryan » do 11 nov, 2004 16:20

Lelijke Eend schreef:Hoe zet je een olietemperatuurmeter in het kleppendeksel
Je moet de olietemperatuurmeter
Afbeelding
gewoon in je dashboard zetten ;)

De sensor
Afbeelding
doe je in het kleppendeksel bv door een adapter
Afbeelding
voor die sensor als "moer" te gebruiken aan de binnenkant en het deksel tussen de moer en de sensor met wat sluitringen op te klemen. De sensor moet aan de onderkant van het kleppendeksel zitten en natuurlijk nergens tegen aan zitten.

Lelijke Eend schreef: en hoe kan je de oliedruk bij het contact meten ? Ik wil zelf ook wat metertjes in mijn Eend en wil weten wat een goede methode is.


Bij het oliedrukcontact, met een T-stuk
Afbeelding
daarin past de org drukschakelaar
Afbeelding
en de sensor
Afbeelding
voor de oliedrukmeter
Afbeelding

Als je dit moeilijk lijkt moet je gewoon zo'n sensorflens
Afbeelding
kopen jôh.

Als je nog een meter wilt kan ik een 2cv toerenteller maken voor 34 euro in 2 maten:
Afbeelding
Afbeelding

/Aryan

Gesloten