robin2cv schreef:hello
Ook ik heb een sensor flens op mijn visablokje gezet. Nu is ermaar een probleempje als ik deze aangesloten heb blijk ik altijd het maximum aantal graden te hebben weet iemand hoe dit komt? Mijn flens en meters komen van
www.2cv.be
Ik hebh er ook een ampere meter bij gezet alleen krijg ik deze niet te goei aangesloten. Hoewel ze volgens de bij gegeven info is aangesloten kan iemand mij helpen ?
de temperatuur sensor zelf kan ook stuk zijn. Bij het bevestigen van de draad erop heb ik de scgroefdraad overgedraaid misschien dat ie daardoor niet de goede info geeft? weet iemand waar ik alleen de sensor zou kunnen krijgen ?
greets robin
Ik denk dat de massadraad van de meter maakt geen goed contact maakt, de sensordraad ergens kortsluiting tegen de massa maakt of dat de sensor idd stuk is.
Welk merk meter is het, zo'n sensor kun je los krijgen hoor!
Ik ben wel benieuwd naar hoe die flens bij jou op het visablok paste, de sensoflens van Cees Wille die ik heb paste
niet op een VISA motor zonder eerst een heleboel materiaal van de sensorflens weg te vijlen.
Verder is het een heel goede en betrouwbare oplossing om de temperatuur te meten meten, zondermeer een aanrader als je een olietemperatuurmeter wil hebben! Sensoren van andere meters passen ook op de flens.
Het is ook handig dat je keus uit oliefilters groeter wordt, let er wel op altijd een filter met terugslagklep te kopen (kun je voelen als jer eraan zuigt en blaast) anders riskeer je iedere keer zonder oliedruk te starten!!!
Een groter filter is misschien wel handig omdat het minder gauw verstopt raakt maar voor de koeling echt niet nodig. De eendmotor is toch al overgekoeld en is in noramale gevallen eerder onder bedrijfstemp dan erboven, ook bij zware beklimmingen en hoge buitentemperaturen. Als een motor dreigt oververhit te raken komt dat doordat de onsteking niet goed op tijd is of de de brandstof te een te laag oktaan getale heeft (pingelen), danwel de olie ververst moet worden. Normaal is het erg moeilijk om een eend te heet te krijgen als de ventalator er tenminste opzit en de oliekoeler niet dichtgekoekt is. De temperatuurmeter is wel handig om te kijken waneer je wnterkapje erop en af moet, ideale motorolietemp is rond de 100 graden, dan rijdt ie het zuinigst en verdampt condenswater uit de olie die 's winters vaak als mayonaise onder de vuldop te zien is.
De tempsensor onderin het carter is mij niet goed bevallen, de meter geeft afhankelijk van de buitentemperatuur altijd te weinig aan omdat de sensor en het carter door de rijwind en opspattend water afgekoeld worden. Bovendien is het onhandig als je olie aftapt en raakt ie daar makkelijk beschadigt omdat ie onder de motor uitsteekt. Dan is een betere plaats om er een in het kleppendeksel te doen, er zijn ook peilstikken met sensor ingebouwt en die kan je ook zelfmaken en dat meet natuurlijk nauwkeuring maar ik vind een peilstok met draad eran onhandig.
Oliedruk is misschien beter om bij het contact te meten, maar bij een VISA motor lukt het niet om een T stuk te gebruiken voor de zender van de meter en het oliedrukcontact omdat het contact bij de VISA motor meteen een wartel is voor de oliedrukleiding.
Hoe je een amperemeter aan moet sluiten heb ik eders al op geantwoord geloof ik.
/Aryan