Revisie + tuning 602 motor (Met foto's)

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Deuche Fester » wo 28 jan, 2009 00:25

Stomme picasa... Check ze dan maar op www.picasaweb.com/thadeez

robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door robin2cv » wo 28 jan, 2009 08:26

heyhey

Heb je de nokvolgers ook vervangen? of op zijn minst een stukje laten afnemen en terug opnieuw laten harden?

Robin

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Deuche Fester » wo 28 jan, 2009 08:30

robin2cv schreef:heyhey

Heb je de nokvolgers ook vervangen? of op zijn minst een stukje laten afnemen en terug opnieuw laten harden?

Robin
Aan de nokvolgers is niks gedaan. Dit zou toch ook niet hoeven?

Edit: foto's in vorige post gefikst!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 28 jan, 2009 08:48

Thadeez schreef: Nou had ik een klein keerringetje (of plastic ringetje dat er heel erg op lijkt) en dacht dat deze in het gat hoorde waar op de laatste foto de 5 bouten los ingedraaid omheen zaten. Daar waar het vliegwiel op komt te zitten. Dat gat in het midden, daar paste dit ringetje precies in.
Kan iemand dit bevestigen? Of me vertellen waar dit ringetje anders moet zitten?
idd dit is een klein olie keerringetje wat in dat gat moet. daar zit je priseas in namelijk en daar smeer je een heeel klein beetje vet of olie in afhankelijk van het soort lager dat er in zit. dit lager (kan een bronzen busje zijn of een naaldlager) zou ik ook vervangen. nu kun je er nog bij. het bronzen busje moet je 24 uur in motorolie laten staan zodat deze de olie opneemt (klinkt raar, maar schijnt toch zo te zijn)

officieel moet het vliegwiel vast met nieuwe rek bouten!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door robin2cv » wo 28 jan, 2009 09:18

ik heb me altijd laten vertellen dat je de nokvolgers ook moet vervangen omdat deze door de nieuw gevormde nokken opnieuw ingeslepen worden he. door het geweld van al de jaren is er een bepaald patroon op ontstaan en deze kan je nok beschadigen als de ze niet afvlakt en terug laat harden.

dit hebben ze mij bij catcams verteld en heb ik dan ook laten doen voor 20 euro het stuk is kostelijke maar ja een geslepen nokkenas stuk is ook niet fijn.

Robin

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Deuche Fester » wo 28 jan, 2009 09:59

dyane_maniac schreef: idd dit is een klein olie keerringetje wat in dat gat moet. daar zit je priseas in namelijk en daar smeer je een heeel klein beetje vet of olie in afhankelijk van het soort lager dat er in zit. dit lager (kan een bronzen busje zijn of een naaldlager) zou ik ook vervangen. nu kun je er nog bij. het bronzen busje moet je 24 uur in motorolie laten staan zodat deze de olie opneemt (klinkt raar, maar schijnt toch zo te zijn)

officieel moet het vliegwiel vast met nieuwe rek bouten!
Thanks! Bij deze gevonden:

Afbeelding

De mijne zag er nog prima uit, dus die heb ik erin gezet.
Nieuwe rekbouten? Die 5 bouten bedoel je? Ik wist niet dat dat vernieuwd moest worden maar als het toch niks kost doe ik dat liever wel. Nog specifiek ergens te vinden? zoeken naar "rekbouten" werkt niet zo lekker.

robin2cv schreef:ik heb me altijd laten vertellen dat je de nokvolgers ook moet vervangen omdat deze door de nieuw gevormde nokken opnieuw ingeslepen worden he. door het geweld van al de jaren is er een bepaald patroon op ontstaan en deze kan je nok beschadigen als de ze niet afvlakt en terug laat harden.

dit hebben ze mij bij catcams verteld en heb ik dan ook laten doen voor 20 euro het stuk is kostelijke maar ja een geslepen nokkenas stuk is ook niet fijn.

Robin
Ik kan het me heel goed voorstellen inderdaad, tot zover ik kan zien zijn de oppervlakken van de nokvolgers helemaal vlak, en geen sporen te bekennen. Ik vraag het even na bij Kent Cams voor de zekerheid, die de nokkenas hebben gedaan. 4x 20 euro is toch een aardig bedrag...
Laatst gewijzigd door Deuche Fester op wo 28 jan, 2009 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door robin2cv » wo 28 jan, 2009 10:02

is inderdaad een aardig bedrag voor wat het maar is .
ik moet zeggen dat dit dan wel zonder btw is he in het zwart zoals ze zeggen hier in het belgenlandje.

anders was het duurder.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » wo 28 jan, 2009 11:19

Dennis, ik heb ook overal gehoort dat je nokvolgers moet vervangen of op z'n minst vlak moet laten slijpen.
Hou het raakvlak van een nokvolger maar eens tegen de zijkant van een ander nokvolger in het licht. Dan zul je zien dat'ie niet 100% vlak is... Meestal zijn ze hol ingesleten, alhoewel ik laats bij mijn oud ami blokje bol gesleten nokvogers had.

Succes, Bart

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Deuche Fester » wo 28 jan, 2009 11:40

Net antwoord terug van Kent Cams, dat als de slijtage niet te zien is, het goed ZOU moeten zijn. Ik kijk het zeker weten even na inderdaad, en desnoods bestel ik nieuwe of laat ik deze fiksen.

Thanks voor het advies!

En Punky thanks voor de PM. Zal voor de cilinders en zuigers, evenals de rekbouten even navragen bij ....

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 28 jan, 2009 11:56

Thadeez schreef: Nieuwe rekbouten? Die 5 bouten bedoel je?
ja.
Thadeez schreef:Ik wist niet dat dat vernieuwd moest worden
ik eerst ook niet, maar staat in de haynes, werkplaatshandboek en vraagbaak dus het zal wel. die bouten moet je dermate vastzetten dat ze iets rekken en hierdoor eenmalig te gebruiken. maar ken ook genoeg mensen die ze gewoon hergebruiken, maar officieel....
Thadeez schreef: maar als het toch niks kost doe ik dat liever wel.
ik heb niet gezegd dat het nix kost, ik zie zo gauw even 3,5 e p/stuk staan. is niet nix
Thadeez schreef: Nog specifiek ergens te vinden? zoeken naar "rekbouten" werkt niet zo lekker.
bij mijn leverancier vroeg ik om "die bouten waarmee het vliegwiel vastzit" (en op de site waar ik wel eens bestel heten ze: securing bolt flywheel 13x35 (7 5429 058) - € 3,5
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Deuche Fester » wo 28 jan, 2009 12:44

5x 3,50 kan er nog wel af :)
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Deuche Fester » do 29 jan, 2009 16:56

Men wees mij erop dat ik de voorste keerring op de krukas al geplaatst had voor ik de carterhelften aan elkaar zette. Dit zou een lek kunnen veroorzaken, dus ik zal deze even opnieuw plaatsen.
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Deuche Fester » zo 1 feb, 2009 10:15

Nog 1 vraag... het eerder genoemde kleine keerringetje dat in het gat zit midden tussen de 5 gaten voor rekbouten... moet er op die plek ook nog een naaldlager tussen?

robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door robin2cv » zo 1 feb, 2009 16:56

ik dacht van niet.
Je prise as moet hier gewoon in.

Robin

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Deuche Fester » zo 1 feb, 2009 20:32

Afbeelding
Nokvolgers, links 2 oude en rechts 2 nieuwe. Ik heb echter geconstateerd dat de oude nog perfect vlak waren maar voor de zekerheid maar een set opnieuw gevlakte exemplaren gemonteerd.

Afbeelding
cilinderkoppen van grof vuil ontdoen in een badje met ontvetter.

Afbeelding
Daarna even met de compressor en een reservoir vol verse ontvetter goed schoonspuiten. Zo kom je ook in de hoekjes waar de kwast niet komt.

Afbeelding
De kleppen opschuren (fijn schuurpapier). mooi glad maken.

Afbeelding
polijsten van de randjes waar de kleppen aan de kop aansluiten.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
nieuwe klepseals geplaatst.

Afbeelding
Kleppen terugplaatsen in de kop met onze zelfgemaakte klem

Afbeelding
Afbeelding
Prachtige nieuwe zuigers met bijhorende zuigerveren.

Afbeelding
Zuigers gemonteerd.

Afbeelding
Eerste cilinder geplaatst.

Afbeelding
Mooooooi :)

Afbeelding
De koppen met een momentsleutel vastgezet

Afbeelding
Afbeelding
En zo liet ik de werkbank vandaag achter.

Het was een zeer productief dagje vandaag. De motor zit bijna helemaal in elkaar! Meer en grotere foto's zijn hier te vinden:
http://picasaweb.google.com/Thadeez/2cv#
Laatst gewijzigd door Deuche Fester op zo 1 feb, 2009 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie